1515

Spanien och Italien förbereder uppstart för industrin

Nedstängningarna ute i Europa börjar lätta, även där coronaviruset slagit som hårdast. Spanska regeringen har en plan för hur industrin ska återupptas, enligt El País. I Italien har en del verksamheter återöppnat – men vissa regioner bibehåller restriktionerna, skriver brittiska BBC.

Den stora Mobile World Congress i Barcelona blev inställd i år. Men nu öppnar Europa igen.
Den stora Mobile World Congress i Barcelona blev inställd i år. Men nu öppnar Europa igen.Foto:Angel Garcia

Det börjar finnas skäl till optimism igen efter de stora nedstängningarna, till följd av covid-19. Allt fler verksamheter tillåts öppna igen ute i Europa.

Spaniens arbetsminister Yolanda Díaz presenterade under fredagen en tvåstegsplan för hur produktionen i landet ska komma igång, enligt spanska El País. Hon förutspår att de producerane sektorerna kommer igång under de närmaste månaderna. Den första fasen för uppstart är under sommaren, den andra vid årets slut.

Hon framhåller samtidigt att det kommer att fortsätta vara problematiskt för de branscher som drabbats allra hårdast av coronakrisen. Yolanda Díaz tror att turism, kultur och fritid kommer att ha svårt att ha fortsatta svårigheter under hela 2020.

I Italien har ett begränsat antal verksamheter tillåtits öppna igen. Men i vissa nordliga regionerna, som drabbats allra hårdast av virusutbrottet – till exempel Lombardiet – fortsätter nedstängningen att gälla ett tag till, rapporterar BBC. 

Italienska La Repubblica skriver att Stefano Patuanelli, minister med ansvar för ekonomisk utveckling, planerar att tillåta industrier som kan garantera tillräckliga säkerhetsåtgärder att öppna igen. Återstarten ska i så fall ske redan under de kommande dagarna, onsdag nästa vecka nämns som ett tänkbart datum.

I grannlandet Österrike tillåts trädgårdsbutiker, järnhandlare och mindre butiker att återöppna, men med strikta regler för social distansering, skriver BBC.

EU-kommissionen har uppmanat EU-länderna att samordna sina lättnader och återöppna näringslivet gradvis. I ett internt dokument skriver de att även gradvisa åtgärder ”oundvikligen leder till en motsvarande ökning av nya fall”, enligt BBC.

Även Sveriges grannländer börjar släppa på restriktionerna. Under fredagen stod det klart att Oslos förskolor kommer att börja öppnas från och med måndag. Den 27 april får också elever i klass 1-4 börjar komma tillbaka till skolan, enligt NRK. Natten till fredagen stod det dessutom klart att många danska företag kommer kommer tillåtas att återuppta sina verksamheter från och med måndag. 


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker.

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna.

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet.

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data.

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa.

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här.

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?