Annons

Sopar rent med hårdare koll

Hittills har städbranschen fått läxor men sluppit läxförhör.
Men här är städbranschens examinatorer: Visera, som granskar och följer upp bland annat städavtal i offentlig och privat sektor.

Magnus Freland och Thomas Johansson ser till att företag som köper servicetjänster får vad de betalar för, bland annat genom att arbeta fram kontrollsystem.
Magnus Freland och Thomas Johansson ser till att företag som köper servicetjänster får vad de betalar för, bland annat genom att arbeta fram kontrollsystem.

Det finns företag som behöver städtjänster och så finns det företag som utför städtjänster. Så känner vi relationerna inom städbranschen och så har det sett ut länge. Det Gasellvinnande företaget i Östergötlands län, Visera, har hittat en position mitt emellan de två aktörerna.

”I många år har det klagats på dåliga upphandlingar men om man analyserar orsakerna till problemen är det inte upphandlingen som är dålig, utan bristen på uppföljning”, säger Thomas Johansson.

Visera arbetar med så kallade FM-tjänster, facility managment, och innefattar bland annat lokalvård, avfallshantering och bevakning.

”Det är fler branscher än vår som inte följer upp sina upphandlingar. Att granska hur avtal fullföljs är något som kommer att växa”, säger Magnus Freland.

Utöver upphandling och avtalsuppföljning hyr Visera ut konsulter.

”Jag har exempelvis en interimstjänst som klotterchef för företaget som sköter tunnelbanan i Stockholm”, säger Magnus Freland.

Både Thomas Johansson och Magnus Freland, som tillsammans äger 72 procent av företaget, har en historia som städentreprenörer. De har haft olika företag i städbranschen och vet vilka brister och utmaningar som finns.

”På ett möte med rektorer frågade jag hur många som var missnöjda med städningen. Alla räckte upp handen. Sedan frågade jag hur många som betalade hundra procent av fakturan, trots att de inte fick hundraprocentig leverans. Det fick många att tänka till”, säger Thomas Johansson.

På Viseras Stockholmskontor står Magnus Freland för den östgötska dialekten. Han har jobbat i städbranschen sedan 1992. Han har främst arbetat med distribution av städmaskiner.

2012 köpte Magnus Freland ett företag som arbetade med upphandlingar inom FM-tjänster. Detta bytte senare namn till Visera och har vuxit med 776 procent under Gasellperioden. Thomas Johansson kom in i företaget 2014. Då hade han arbetat som konsult med upphandlingar i sex år.

”När vi hjälpte till med upphandlingar märkte vi att avtalen lades i en byrålåda. Då spelar det ingen roll vilka krav man ställer. Det kändes inte bra. Vi frågade hur våra kunder hade tänkt följa upp avtalen. De visste inte, men frågade om vi kunde göra det”, säger Magnus Freland.

Trots att städbranschen omsätter stora summor har den dålig status och den är erkänt svår att upphandla eftersom ’rent’ är ett relativt begrepp.

”Vi har utvecklat system för att mäta kvalitet. Vi har tagit fram parametrar för vad som är rent för specifika ytor”, säger Magnus Freland.

När man ska vinna en upphandling gäller det ofta att lägga ett så lågt pris som möjligt.

”Hur ska man säkerställa lönsamhet när man lägger anbud med för låga priser? Jo, man utför ett uppdrag som skulle ta 20 timmar, på 10 timmar”, säger Thomas Johansson.

Detta var en anledning till varför han ville lämna städbranschen.

”Det gick inte att få någon bra lönsamhet.”

Att planera för en uppföljning redan under upphandlingen får en förebyggande effekt.

”Varför ska du leverera om ingen kommer att kontrollera ditt arbete? Att missköta sitt arbete har inte fått några konsekvenser”, säger Thomas Johansson.

Visera har just startat en utbildningsdel, där företaget utbildar lokalvårdare inom sjukhussektorn där kraven på renhet är höga.

”Många som städar exempelvis sjukhus har inte fått tillräcklig utbildning”, säger Thomas Johansson.

Vårdrelaterade infektioner uppskattas orsaka cirka 750.000 extra vårddagar, till en kostnad av 6,5 miljarder kronor årligen, enligt Sveriges kommuner och landsting. Städning utpekas som en viktig faktor för att minska risken för smittspridning och vårdrelaterade infektioner.

”Kan vi, med hjälp av bättre städning och uppföljning, minska de vårdrelaterade infektioner med bara 20 procent kan vi bespara Sveriges kommuner och landsting nära en och en halv miljard kronor”, säger Thomas Johansson.

Visera har vuxit från 1,5 till 13 miljoner kronor i omsättning från 2012 till 2015.

”Vi visste att det fanns ett behov av våra tjänster, men vi visste inte att behovet var så stort. Och inte att det skulle gå så fort”, säger Thomas Johansson.

Framöver kommer företaget att ta sig an avtalsuppföljning inom fler kritiserade branscher, som äldrevård och asylboenden.

”Vi är beredda att ta fighterna. Vi gör inte det här för att det är glamoröst, det kan vara både hotfullt och jobbigt. Enskilda leverantörer kan ha kopplingar till både det ena och det andra och vi tvingar dem att leverera. Men det är fantastiskt att få använda sin erfarenhet från städbranschen till att verkligen bidra till förändring”, säger Thomas Johansson.


Innehåll från Dagab Inköp & Logistik ABAnnons

Ett modernt Dagab tar spets i att utveckla logistikbranschen

De senaste åren har Dagab genomgått en förändringsresa från en klassisk logistikorganisation, till en innovativ, avancerad och modern helhetsleverantör i branschens absoluta framkant. Nu satsar företaget på att växa ytterligare, bland annat genom etableringen av Europas modernaste logistikcentrum i Bålsta och intensiva rekryteringsinsatser. 

När Nicholas Pettersson tog över som vd för Dagab för fem år sedan var det med en gedigen erfarenhet från Axfoodorganisationen i bagaget. Redan då var strategin tydlig: att bilda det nya Dagab, en ambition som idag är långt framskriden. 

– 2015 var vi en klassisk logistikorganisation med lastbilar, lager och manuella processer. Idag är vi en helhetsleverantör vars erbjudande ständigt vässas till det yttersta för att tillmötesgå kundernas krav på snabbare och flexiblare varukedja med större valfrihet, säger Nicholas.

Ändrade synsätt och arbetssätt

Bakgrunden till satsningen på det nya Dagab låg i att kundernas kravställningar blev – och blir – allt mer komplexa. För att hantera de förändrade förutsättningarna lades fokus på att koka ner och förenkla värdekedjan och dess tillhörande processer. Nicholas betonar att det krävde att organisationen ändrade synsätt för att få såväl till exempel Willys som medarbetare att förstå att vare sig inköp, sortimentsutveckling, transport eller lagerhållning är enskilda funktioner, utan att det gäller att skapa en dynamisk kraft bakom hela affären för att kunna maximera kunderbjudandet. 

– Vår strategi var att ta bort det klassiska funktionstänket där man alltjämt strävar efter att hyvla tio procent här och tio procent där. Istället valde vi att se detta som en effektiv styrka som kan frigöra många timmar, i många delar av kedjan. Denna tid kan sedan användas för att utveckla både erbjudande och kundbemötande. Det förutsatte dock att vi också ändrade arbetssätt; medan vi förvisso hade mycket bra data att tillgå behövde vi lägga större vikt vid att arbeta datadrivet och processorienterat.

Investerade i automatisering

Detta blev startskottet till en omfattande förändringsresa för Dagab. De kommande åren medförde och kommer fortsatt att medföra en kraftigt ökad automatisering av repetitiva processer, robotisering av administrativa uppgifter och datastyrning av både rutiner och kvalitetsarbete. 

– Genom att på ett nytt vis kunna analysera och kartlägga hela vårt arbetssätt har vi kunnat åstadkomma omfattande förbättringar inom organisationen. En viktig sak att betona är dock att detta inte har inneburit att vi plockar bort medarbetare. Snarare handlar det om att vi äntligen har kunnat ge våra medarbetare utrymme och möjlighet att med databaserade insikter kunna utveckla och kravställa verksamheten såväl som öka våra volymer, istället för att behöva lägga tiden på repetitiva manuella moment. Vi frigjorde också tid på samma gång för att kunna tillfredsställa en allt mer komplex kund i dagligvaruhandeln.

Unikt logistikcentrum i Bålsta

Den målmedvetna satsningen har resulterat i ett flertal värdefulla initiativ och har därtill ett viktigt symboliskt värde för företaget. Nicholas berättar om det nya logistikcentrum Dagab bygger i Bålsta, en helt unik installation som samlar hela flödet, sortimentet och processerna för både butik, e-handel och servicehandel i en och samma byggnad. Här hanteras såväl fryst och kylt som torrt gods. Detta innebär dock mer än att bara centralisera verksamheten:

– Logistikcentrumet förväntas vara i drift 2023 och kommer att medföra enorma fördelar, inte bara vad gäller flöde och automation, utan också vad gäller till exempel den sista milen, packnings- och ruttplanering, dynamisk prissättning och mycket mer. Lika viktigt för oss är dock att vi arbetar kundcentriskt; det betyder att vi tittar på det faktiska kundbeteendet för att simulera hur olika åtgärder och förändringar påverkar kundernas val. Därmed har vi möjlighet att skräddarsy vårt arbetsflöde så att det gagnar både kund och slutkonsument. Att förena sortiment och logistik i samma process och organisation har skapat stora fördelar för Axfoods konsumentvarumärken och detta blir väldigt tydligt den dag vi öppnar i Bålsta.

Rekryterar på alla nivåer

Nya Dagab omfattar alltså en stor omställning för det cirka 3500 medarbetare stora företaget. Med verksamhet som pågår dygnet runt, året runt har det skapat ett stort behov av nya kompetenser inom hela organisationen. Nicholas nämner ett tydligt behov av allt från lagerarbetare och sortimentspecialister till matematikdoktorander och understryker att alla Dagabs yrkeskategorier är centrala för att företaget ska kunna få ut maximal effekt av sina effektiviserings- och automatiseringssatsningar. 

– Något jag själv kan vittna om är att Dagab, som en del av Axfoodkoncernen, faktiskt kan vara en arbetsplats för livet. Här kan man hitta allt från sitt första extrajobb till roller med teknisk spetskompetens och enorm karriärpotential. Ända sedan företaget startades har vi vinnlagt oss om att vara en reko arbetsgivare med god löneutveckling och goda villkor. Det inkluderar naturligtvis omfattande internutbildningar inom en mängd olika områden genom Axfoodakademien.

Möjlighet att göra sin egen karriärresa

Något som är viktigt att ha med sig om man söker sig hit är dock att Dagab är en värderingsstyrd kultur med tydliga kärnvärden. Kunden är i centrum och man arbetar mycket under eget ansvar, men därför har man också möjligheten att göra sin egen resa, inom företaget. 

– Våra medarbetare är ovärderliga för att vi ska nå våra mål. Om vi ska fortsätta att utvecklas till en modern och dynamisk kraft i hela värdekedjan behöver var och en av oss vara med på resan, för att förstå, analysera och tänka till kring allt vi gör. Ännu är vi inte riktigt där, men vi är övertygade om att vi kommer att hitta rätt personer med rätt kompetens för att ta spets i den här utvecklingen, avslutar Nicholas.

FAKTA OM DAGAB

Dagab ansvarar för att utveckla ett effektivt, attraktivt och särskiljande sortiment för Axfoods samtliga marknadskoncept och för andra företagskunder. Dagab arbetar ständigt med att effektivisera varuflödet från sortimentsutveckling och inköp till lagerhantering och distribution.

Läs mer om Dagab

 

Mer från Dagab Inköp & Logistik AB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dagab Inköp & Logistik AB och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?