ANNONS:
Till Di.se
Start Nyheter

Sommarbilen: Modesuccén växte fram på fältet

På åkern utanför Skivarp växer inte bara korn. Här har också modebolaget The White Briefs slagit rot.
Med sin enkla och hållbara stil har de överlevt finanskrisen och fått parisare att bära skånska underkläder.

Från vägen ser huset mellan sädesfälten ut som en skånsk gård. Det har den också varit en gång i tiden. Innan huset blev bostad och modeateljé, där grundarna till The White Briefs håller på att hänga upp den kommande vårkollektionen.

”Den här gången har vi satsat på rosa, kleinblå och kaki”, säger Peter Simonsson som grundade bolaget 2008 tillsammans med hustrun Henriette Simonsson.

Men givetvis finns också ett stort antal plagg i signaturfärgerna vitt och svart.

Till Skåne flyttade paret för drygt tio år sedan. Peter Simonsson var uppvuxen i trakterna, medan Henriette Simonsson alltid hade bott i Stockholm. Tillsammans ville de göra någonting annat efter många år i huvudstadens mode- och inredningsvärld.

”Vi hade länge funderat på att göra någonting tillsammans, för att få mer tid ihop. Det började med att vi renoverade huset, sedan importerade vi inredning från Marocko ett tag”, säger Henriette Simonsson.

Under de första åren i huset pendlade Peter Simonsson till Stockholm och jobbet som kreativ chef på modebolaget Björn Borg. Där arbetade han huvudsakligen med kläder, och inte underkläder som bolaget kanske är mest berömt för. Men när han slutade blev det just underkläder han och hustrun bestämde sig för att satsa på.

”För mig handlade det främst om att jag ville skapa något som var enkelt och inte krävde komplexa mönsterkonstruktioner”, säger Peter Simonsson och Henriette Simonsson fyller i:

”Men idén kom också av att vi var trötta på alla kläder som producerades storskaligt och på etiskt tvivelaktigt sätt. Vi ville skapa något som var enkelt, schysst och helt transparent, som inspirerade till ett annat förhållningssätt till kläder.”

Från början har bolaget satsat på hållbara material som ekologisk bomull, trots att hållbarhet inte var särskilt utbrett i modebranschen då. Den första kollektionen gick helt i vitt och saknade loggor. Den innehöll tio modeller för herr och tio för dam och presenterades i Paris 2009 – samma år som finanskrisen sände svallvågor över världen. Marknader rasade samman, överkonsumtionen ifrågasattes och många modeföretag gick omkull.

”Men för oss blev krisen ett bevis på att vi låg helt rätt i tiden. För just då var alla förvirrade och sökte en ny riktning. Att då göra någonting som var enkelt, genomtänkt och tillverkat i Europa, blev en väldig kontrast till massprodukterna”, säger Henriette Simonsson.

Från starten satsade The White Briefs på en global marknad. Den första kollektionen köptes in av välsorterade butiker i Japan, USA och Frankrike, och än i dag står den internationella marknaden för över 90 procent av försäljningen.

”I Sverige är man van vid att köpa underkläder hos modekedjor, och trots att det är den produkt man bär närmast kroppen tänker man sällan på kvalitet. I utlandet är det annorlunda”, säger Henriette Simonsson.

Det dröjde till 2013 innan företaget gjorde sin första klädkollektion, ett sätt att driva varumärket vidare. Nästa steg i den utvecklingen blev att familjen flyttade till Paris 2015, för att ha närmre till möten med återförsäljare. Men till huset i Skivarp där allting startade, åker de så ofta de hinner.

”Vi fotograferade nyligen vårkollektionen här till exempel, och de som köper in våra produkter, inte minst japaner, tycker att det är exotiskt att få komma till vårt showroom här”, säger Peter Simonsson.

Genom att jobba tillsammans har de också fått mer tid tillsammans och för dottern Faye. Med livet som entreprenörer upplever de att de har större frihet, men också mer ansvar.

”Att driva familjeföretag är att lägga alla ägg i samma korg, så vi försöker till exempel passa på varandra så att ingen jobbar för mycket och går in i väggen”, säger Henriette Simonsson.

Ändå lär det bli mer jobb framöver, för redan i höst har The White Briefs flera stora projekt på gång. På väg ut är ett unikt samarbete med den hyllade grafiske formgivaren Peter Saville, som bland annat gjort ikoniska skivomslag till band som Joy Division och New Order.

I månadsskiftet september-oktober öppnar företaget också sin första butik, med tillhörande kontor, i Pariskvarteret Marais.

”Efter så många år av jobb hemma ska det bli riktigt skönt att ha ett kontor att gå till. Men framför allt blir det ett sätt för oss att visa upp hela vårt koncept”, säger hon.

Tyck till