1515

Som klippt och skuret för export

När familjeföretaget såldes började bröderna Johan och Thobias Pettersson om från noll.
I dag har bröderna expanderat i Sverige och utomlands med välskräddade profilskjortor.

 

PROFILERAT. Med syateljé i Aplared nära Borås kan bröderna Thobias Pettersson och Johan Pettersson snabbt serva sina kunder med företagsprofilerade kläder. De har även produktion i Europa.
PROFILERAT. Med syateljé i Aplared nära Borås kan bröderna Thobias Pettersson och Johan Pettersson snabbt serva sina kunder med företagsprofilerade kläder. De har även produktion i Europa.Bild:Magnus Gotander

”Det tog ett par år att hitta vår nisch men när vi väl renodlat sortimentet av lätta arbetskläder och specialiserat oss på skjortor föll bitarna på plats och företaget började växa”, säger Johan Pettersson, medgrundare och delägare till profilklädesföretaget Ernst Alexis.

Bolaget, med elva anställda, har sina lokaler i Aplared utanför Borås i klassisk textiltillverkningsbygd. Syfabriken, som härbärgerade sömnadsproduktion redan på 1930-talet, ligger inbäddad i ett litet villaområde.

Här har man kontor, utställningsrum, syateljé och plocklager. I närliggande Dalsjöfors har man ytterligare lagerutrymme.

Produktionen som sker hos en legotillverkare i Litauen sysselsätter ytterligare 80 personer. Därifrån får Ernst Alexis leveranser varje vecka.

Organisationen man byggt upp gör företaget snabbfotat förklarar bröderna.

”Om ett företag med kort varsel exempelvis behöver ett antal skjortor med företagsloggan till en mässa kan vi ordna detta här i vår syateljé. Vår styrka är att vi är närproducerande och har korta leveranstider”, säger Thobias Pettersson, medgrundare och delägare.

Ernst Alexis är tillverkare och grossist som säljer via återförsäljare till företagskunder. Sverige är den största marknaden, men exporten står för nästan 25 procent av omsättningen. 2016 var ett konsolideringsår och omsättningen blev 29 miljoner kronor, vilket är i nivå med 2015.

”I fjol nyanställde vi två personer, investerade i ett nytt affärssystem och ökade marknadsföringen för att expandera mer på exportmarknaden”, säger Johan Pettersson.

Thobias och Johan Pettersson är fjärde generationen att arbeta i textilbranschen. De var tio år respektive sexton år när föräldrarna 1983 köpte profilföretaget Derbyskjortan med tillverkning i Aplared. När företaget såldes 2003 arbetade bröderna kvar i tre år innan de bestämde sig för att starta eget.

”Entreprenörsandan har vi med oss hemifrån, så att vara anställda var inte riktigt vår grej. När den nya ägaren flyttade verksamheten och lokalerna här blev tomma så tog vi steget att använda vår branschkunskap för att starta något eget”, säger Johan Pettersson.

Och man behövde då ett bra företagsnamn som även skulle vara gångbart internationellt.

”Genom släktforskning upptäckte vi att vår farfars far som hette Ernst också hette Alexis i andranamn och han var skräddare till yrket. Vi hittade också ett fotografi av honom som nu är vår logga”, berättar Thobias Pettersson.

Med egna pengar, lån från banken och från Almi fick man ihop ett startkapital på drygt 4 Mkr för att bland annat bygga upp ett lager. Trots det så blev starten 2007 tuffare än de kunnat ana och än tuffare när finanskrisen slog till året efter.

”Vi började om från noll, det fanns inget i de här lokalerna. När vi var ute och försökte sälja in vårt sortiment fanns ingen på kontoret så vår mamma Kajsa-Lena fick som vår första anställda ta hand om den delen. Vi gav inte upp men många gånger undrade vi vad vi gett oss in på”, säger Johan Pettersson.

När bröderna ändrade strategi från att ha ett brett sortiment av lätta arbetskläder till att specialisera sig på det de kunde bäst, nämligen skjortor, kom också vändningen.

Genom kontakter hittade man också en skjortfabrik i Litauen med överkapacitet.

”Vi känner familjerna som driver fabriken sedan länge. Dessutom har det varit viktigt att ha produktionen inom EU. Närheten till kvalitativtillverkning är en konkurrensfördel.”

I januari 2007 fick företaget också internationell uppmärksamhet när man ställde ut på en av pr- och promotionsbranschens största mässor i Europa, PSI mässan i Tyskland. Viktiga exportmarknader för Ernst Alexis är Norge, Finland och Danmark.

”Vi har fått blodad tand. Vi känner oss väl positionerade med vårt sortiment att ta oss ut i Europa och expandera på flera marknader. Näst på tur kan bli Nederländerna och längre fram även Tyskland”, säger Johan Pettersson.

Och familjeföretaget Ernst Alexis planerar för fortsatt tillväxt.

”Inom fem år omsätter vi 40 miljoner kronor. Men expansion kostar och vi har inte bråttom. Vi vill bygga en stabil organisation med kundsupport och logistik”, säger Johan Pettersson.

Johan Pettersson är vd och Thobias Pettersson är säljansvarig, men bröderna betonar att titlarna inte är viktiga.

”Vi tar alla viktiga beslut tillsammans”, säger Thobias Pettersson.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?