1515

Solna-startup leverar batterier till unikt katamaranprojekt – helt utan utsläpp

Solna-baserade företaget Echandia har fått i uppdrag att förse Green City Ferries nya höghastighetskatamaran med ett integrerat batteri- och vätgasbaserat bränslecellsystem. Katamaranen blir den första av sitt slag med nollutsläpp, skriver bolagen i ett pressmeddelande.

Katamaranen Beluga 24.
Katamaranen Beluga 24.Foto:Echandia & Green City Ferries

”Sverige ligger efter internationellt när det gäller elektrifiering av sjöfart men nu ökar takten även här. Färjan kommer att utrustas med ett integrerat system med både batterier och vätgas, vilket är betydligt mer energieffektivt i jämförelse med lösningar med separata system”, säger Echandias vd Magnus Eriksson i en kommentar.

Avtalet är värt 14 miljoner för Echandia, och planen är att färjan ska gå i kommersiell trafik i Stockholm. Katamaranen, som är av modellen Beluga 24, kommer att färdigställas under hösten 2022.

Foto:Echandia & Green City Ferries

Echandias specialitet är så kallade LTO-batterierna (Litium-titanat), vilket är en teknik som lämpar sig väl för maritimt bruk och extremt tuff användning. Tekniken klarar många drifttimmar per dygn, snabba laddningar och kan köra året runt. Echandia är det enda bolaget i världen som har maritim certifiering för denna typ av lösning, och är i dag ett av de ledande namnen inom eldrivna fartyg.

Skärgårdsflottan står för cirka hälften av koldioxidutsläppen från kollektivtrafiken i Stockholm, men enbart 5 procent av energiförbrukningen.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?