Annons

Solcellsbolaget med rejäl medvind: ”Potentialen i branschen är sanslös”

ESKILSTUNA. Solcellsvisionär 2011. Gasellvinnare i Södermanland 2020. Miljardbolagsägare 2025?

”Potentialen i branschen är sanslös”, säger Ecokrafts grundare och vd Oscar Gustavsson.

Foto:Jack Mikrut
”Potentialen i branschen är sanslös”, säger Ecokrafts grundare och vd Oscar Gustavsson.Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut

Oscar Gustavsson kryssar mellan raderna av horisontellt utplacerade solceller på ett fastighetstak innan han plötsligt stannar till och begrundar utsikten från ovan.

”Jag är höjdrädd, så egentligen är jag väl verksam i helt fel bransch. Det är tur att jag inte är involverad i själva installationsbiten”, säger han med ett sammanbitet leende.

På 1990-talet hjälpte Ecokrafts grundare och vd sin morbror att sälja solceller till husvagnar, husbilar och båtar.

I dag driver Oscar Gustavsson eget med samma inriktning men nu med nätanslutna solcellssystem – en näringsgren som formligen har exploderat de senaste åren. 

”När jag drog igång bolaget 2008 var det vindkraft som gällde och vi sålde vindkraftsvingar på export. Men när solceller blev mer ekonomiskt fördelaktigt och passerade vindkraften i pay off-tid 2011 valde vi att helt byta inriktning”, berättar han.

Genom att fokusera på villor, lantbruk, bostadsrättsföreningar, kommersiella fastigheter och solcellsparker har Ecokraft rejäl medvind för tillfället. Södermanlands läns snabbast växande Gasellföretag har haft en tillväxttakt på 364 procent de senaste tre åren.

”Omsättningskurvan är exponentiell – och galen. Men att vi har vuxit så fort beror på att den svenska marknaden har mognat. Här har vi länge haft så låga elpriser att vi har halkat långt efter många andra länder. Tyskland, exempelvis, ligger säkert tio år före oss i utveckling. Men nu har priserna på solceller sjunkit samtidigt som det börjar bli allmänt känt att solceller rent hållbarhetsmässigt är en av de bästa energikällorna”, säger Oscar Gustavsson.

Samtidigt, poängterar han, är branschen fortfarande omogen i vissa hänseenden.

”Vi verkar i en lycksökarbransch där det hela tiden poppar upp nya företag som köper in billigt material och prisar in sig för att ta marknadsandelar. Det fungerar sällan i längden, men eftersom det saknas ordentliga regelverk i solcellsbranschen blir det lätt vilda västern – och kunderna blir lidande.”

På vilket sätt?

”Om man som kund bara tittar på sista raden är risken att man investerar i ett solcellssystem som inte håller för snörika vintrar eller en ordentlig storm.”

Ecokraft har, enligt Oscar Gustavsson, hittat en egen nisch som en slags premiumleverantör där priserna generellt sett ligger 10 till 15 procent över branschstandard.

”Eftersom vi säljer solceller i en högre priskategori är den lokala närheten extra viktig. Vi vill komma ut på plats och inte vara ett företag som bara skickar en massa webbofferter. Det är anledningen till att vi har kontor i Eskilstuna, Stockholm, Växjö, Kristianstad, Göteborg, och att vi nu bygger upp enheter i Halmstad och Kalmar. Ambitionen är att fördubbla antalet kontor nästa år.”

Visserligen har coronapandemin bidragit till att Ecokraft har fått revidera sin aggressiva expansionsplan. Samtidigt har företaget inte behövt permittera några anställda under krisen, och antalet medarbetare har under året gått från 53 till 80.

”Tanken var att vi skulle anställa ett tjugotal personer i april men sedan följde några veckor av stiltje och osäkerhet. I maj kom förfrågningarna i gång igen, och då i en ännu högre takt än tidigare. Många har hållit sig hemma i år och sett om sina hus. Vi säljer inte enligt prognos, men ändå bra. Nästa år ska vi vara mellan 150 och 180 personer i bolaget”, säger Oscar Gustavsson.

Mest prioriterat för hans egen del är i dag att fördela chefskapet och att göra den operativa driften av företaget mindre beroende av honom, så att han kan lägga energi på långsiktiga satsningar.

”Om vi ska skala upp snabbt med kvalitet behöver jag som vd koppla bort mig från organisationen. När vi hade 40 anställda insåg jag att jag inte kunde vara chef för alla. Nu har vi tagit in chefskompetens inom HR, försäljning och marknad. Det betyder att jag kan fokusera på prognoser och inte på att släcka bränder i olika ändar.”

Nyckeln till framgång stavas enligt Oscar Gustavsson att omge sig med duktiga medarbetare.

”Vi bygger en teamkultur där vi tillsammans är starka, där vi brinner för samma sak: att bygga någonting väldigt stort. Det är en häftig resa vi gör där alla drar sitt strå till stacken för att vi ska få till en bra kultur i ett snabbväxande bolag.”

Oscar Gustavsson menar att företaget nu har en stabil grund för att kunna ta större marknadsandelar. 

”Visst skulle vi kunna pausa uppskalningen och casha hem, men många med mig är tävlingsmänniskor här. Vi vill se hur långt det är möjligt att bygga ett bolag från grunden.”

Potentialen, påpekar han, är ”sanslös”. År 2025 eller 2026 är målet att omsätta 2,5 miljarder kronor.

”Det är knappt så att jag vågar säga det högt, men vi räknar med mellan 80 och 100 procents tillväxt varje år. För mig är den största tillfredsställelsen att vi kan skapa så många arbetstillfällen, och att vi får vara med och driva omställningen till en hållbar framtid i en bransch som håller på att formas på riktigt.”

 

 


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?