1515
Annons

Solbolagets vd: Solpaneler kommer finnas på alla nya fastigheter inom 15 år

Johan Bergström Hyldahl är konstnären som ansvarar för Axel Johnson:s nya affärsområde inom solenergimarknaden, Axsol. Han räknar med att ­solpaneler kommer att finnas på alla nyproducerade fastigheter inom 15 år.

Vd och konstnären Johan Bergström Hyldahl.
Vd och konstnären Johan Bergström Hyldahl.Foto:Jack Mikrut

Hur mogen är den svenska solcellsmarknaden? 

”Inte alls mogen. Endast 0,4 procent av all el­energi kommer från solenergi i Sverige. Japan och Tyskland har exempelvis kommit mycket längre. Men nu börjar det bli ekonomiskt fördelaktigt att installera solpaneler i Sverige. Det är också ­därför det är spännande att jobba med detta just nu.”

Varför har inte Sverige kommit längre?

”Vår politik måste bli mer solpositiv. I dag har Sverige ett tak på 500 kilowatt. Har man kapacitet därutöver måste man betala elskatt på sin egen produktion. Jag tycker personligen att det är fel att betala skatt på energi man producerar själv. Konsumenterna måste också bli mer medvetna.”

Du har själv inga paneler på taken över dina bostäder. Hur kommer det sig?

”Jag bor i en bostadsrätt som förhoppningsvis installerar solceller i framtiden. I vårt nybyggda fjällhus i Vemdalen håller inte riktigt kalkylen. ”

När räknar du med att solceller på taken är en hygienfaktor?

”Inom 10 till 15 år tror jag att merparten av nyproduktion har integrerade solpaneler på taken.”

Parallellt med ditt vd-jobb är du konstnär. Hur hinner du med det?

”Jag grundar också samtidigt en klinik för elektiv kirurgisk verksamhet med fyra kirurger och 25 vårdplatser, vilket är superkul.” 

Desto mer relevant är frågan: hur får du tiden att räcka?

”Jobben kompletterar varandra. Jag får mer idéer för mitt konstnärliga skapande när jag är upptagen med något annat. Perioden som konstnär på heltid var den minst produktiva i mitt liv. Nu har jag fler idéer än jag hinner förverkliga.  Det är en lycklig plats att vara på.”

Vilken har varit din djupaste kris?

”För fem år sedan, när min mormor gick bort, en nära familjemedlem var allvarligt sjuk och det tog slut med en relation. Samtidigt lärde jag mig att jag får saker gjorda när det krisar. Jag flyttade, och började jobba på Mckinsey.”

I vilka situationer ljuger du? 

”Jag ljuger inte så mycket. Däremot har jag ju en bakgrund som managementkonsult. Jag är bra på att prata ganska länge och väl om områden baserat på en begränsad faktabas.” 

När var du riktigt lycklig senast, och varför?

”Jag är som lyckligast i början av en vandring i bergen eller när jag ska göra en lång cykeltur. ­Senast jag gjorde det var i somras. Jag var i Abisko tillsammans med min tjej.”

Vilket tv-program skäms du lite för att du kollar på?

”Jag klämde serien Sex and the City när jag hade corona i våras. Jag skäms inte över att jag tittade på den, men lite över hur pass många avsnitt jag tittade på under väldigt kort tid.”

När tycker du att folk är riktigt pinsamma?

”Situationer när folk skryter och förhäver sig.”

Om du skulle dö och återuppstå som en person, ett djur eller ting, vad skulle det bli?

”Albert Einstein. Han fick Nobelpris för upptäckten av den fotoelektriska effekten och dejtade ­Marilyn Monroe. Annars får det bli en albatross.”

Vilket är ditt sämsta köp?

”Ett tyskt målarstaffli för runt 30 000 kronor. Det är ett superstaffli som är fortsatt helt oanvänt.”

När grät du senast?

”När jag besökte mormor och morfars grav på allhelgonaafton och träffade två personer som hade jobbat på min morfars fabrik och berättade om honom. Morfar arbetade som chef för en pappersmassafabrik i Hälsingland.”

Vilken är din främsta levnadsregel?

”Säg ja och kör.” 

Vilken är din favoritpryl?

”Det får nog vara min nya cykel, en S-Works.” 

Vilken är den finaste komplimang du fått?

”Jag blir glad när folk säger att jag är snäll.” 

Har du någon fobi?

”Jag är rädd för vatten där jag inte ser botten. Jag är typ rädd för hajar i insjöar i Hälsingland.” 

Vilken bok har betytt mest för dig?

”Därv av Tatiana Tolstaja.  Jag läste den när jag gick på konsthögskolan Mejan. Den förde med sig ett stort skifte i min konstnärliga utveckling.”

Ditt bästa livsråd till andra?

”Ta på dig mer än du tror att du klarar av. Man tvingas prioritera bort oviktiga grejer.” 

Vilken är din favoritlåt?

”Jag har lyssnat sönder Arcas nya skiva Kick i. Den är sjukt bra och låten Riquiqui är min favoritlåt.”

 


Innehåll från VerizonAnnons

Fem nyckelfaktorer för att förverkliga planerna på det uppkopplade företaget

Ett uppkopplat företag kan förbättra sin konkurrenskraft betydligt. Men för vissa chefer kan digitaliseringsresan verka komplicerad och svår att få grepp om. Här är fem nyckelfaktorer för att kunna utveckla de mest innovativa lösningarna, samarbeta sömlöst med partners och samtidigt vara finansiellt framgångsrik.

Det uppkopplade företaget består av ett ekosystem där varje del av företaget är digitaliserat, inklusive försäljning, kundservice, ekonomi, HR, tillverkning, FoU, teknik, logistik och marknadsföring. 

– När dessa funktioner hanteras virtuellt, kan företag dra fördel av smarta processer som baseras på dataanalys och som möjliggör en säker och sömlös koppling mellan människor, processer och produkter, säger Fredrik Hallenborg, Associated Director, Verizon Business.

1. Digitala arbetsflöden måste baseras på robusta och säkra uppkopplingar 

En robust, säker och skalbar nätverksinfrastruktur utgör grunden för framgångsrika verksamheter. Det är därför viktigt att ta hänsyn till nätverket i beslutsprocessen redan från början och sedan bygga vidare på det. För att kunna dra nytta av teknik som 5G, MEC, artificiell intelligens och AR/VR behövs en plattform som levererar nätverkstjänster på ett smidigare, mer motståndskraftigt och mer molncentrerat sätt än vad traditionella nätverksinfrastrukturer gör. Detta kallas Network as a Service (NaaS) och i kombination med digitala möjligheter kommer det att vara nyckeln till framgång. 

2. Differentiera it-lösningar för specifika branscher

Standardlösningar för dagliga processer ligger fortfarande till grund för it-infrastrukturen som är tillgänglig för alla. Den stora skillnaden är införandet av differentierade it-lösningar. I den virtuella världen kan specifika applikationer snabbt rullas ut baserat på individuella behov. Dessa applikationer sitter närmare platsen där själva kundtransaktionen äger rum. Det innebär smidigare driftsättning och snabbare svarstider, samt specifika it-lösningar för enskilda avdelningar som stödjer innovativ utveckling.

3. Skapa ett starkt partnerekosystem

Digitalisering av processer och arbetsflöden gör det möjligt att samarbeta på nya sätt och med ett större partnerekosystem. Många företag har arbetat i silos, med isolerade it-system och begränsad leverantörskontrakt som innebär att det inte varit möjligt att samverka kring nya idéer. Genom att välja it-partners som fungerar bra ihop och som satsar på digitalisering kan företag påskynda innovation och bli mer träffsäkra. Därigenom har de möjlighet att dra nytta av expertis hos branschpartners och tillsammans skapa de bästa produkterna och tjänsterna.

4. Kom ihåg den mänskliga upplevelsen inom den digitala första arbetsplatsen

Den traditionella arbetsplatsen har förändrats under pandemin, och många företag går över till hybrida arbetsmiljöer med fler samarbetslösningar. Automatisering kommer inte att ersätta arbetskraften, utan snarare omdefiniera roller utifrån nya möjligheter. På den digitala arbetsplatsen måste företag vara noggranna med varje anställds arbetsmiljö och ta hänsyn till varje individs utbildning, trivsel och erfarenhet när de interagerar med de tekniska lösningar som företaget använder. Att förstå dessa miljöer i förhållande till de anställdas upplevelser kommer att bli avgörande för det uppkopplade företagets framgång.

5. Säkra den dynamiska världen

Varje företag behöver förstå att förmågan att skapa en säker och effektiv cyberverksamhet är detsamma som att skapa en säker och effektiv drift, vilket i sin tur är detsamma som att skapa en säker och effektiv affärsverksamhet.  Säkerhet kommer att ses som en affärskritisk tjänst, snarare än som en isolerad aktivitet, inom det uppkopplade företaget. Säkerhetstjänsterna bör vara inbyggda i den grundläggande infrastrukturen så att de möjliggör den flexibilitet som användare och data måste ha när det gäller tid och plats. Dessutom måste säkerhetstjänsterna vara kopplade till identitetslösningar som skyddar det uppkopplade företaget och dess data, varumärke, och människor.

– Min utmaning till företag runt om i världen är se till att 2022 blir det år som planerna på det uppkopplade företaget förverkligas – tekniken och expertisen finns redan. Det är viktigt att företag arbetar med globala partners som kan stödja dem under hela resan och erbjuda den flexibilitet, skalbarhet och anpassningsförmåga som varje företag behöver, säger Fredrik Hallenborg, Associated Director, Verizon Business.

Ta reda på mer om hur Verizon kan hjälpa dig på din resa mot att bli ett uppkopplat företag.  

Mer från Verizon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Verizon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?