Annons

Solbolagets vd: Solpaneler kommer finnas på alla nya fastigheter inom 15 år

Johan Bergström Hyldahl är konstnären som ansvarar för Axel Johnson:s nya affärsområde inom solenergimarknaden, Axsol. Han räknar med att ­solpaneler kommer att finnas på alla nyproducerade fastigheter inom 15 år.

Vd och konstnären Johan Bergström Hyldahl.
Vd och konstnären Johan Bergström Hyldahl.Foto:Jack Mikrut

Hur mogen är den svenska solcellsmarknaden? 

”Inte alls mogen. Endast 0,4 procent av all el­energi kommer från solenergi i Sverige. Japan och Tyskland har exempelvis kommit mycket längre. Men nu börjar det bli ekonomiskt fördelaktigt att installera solpaneler i Sverige. Det är också ­därför det är spännande att jobba med detta just nu.”

Varför har inte Sverige kommit längre?

”Vår politik måste bli mer solpositiv. I dag har Sverige ett tak på 500 kilowatt. Har man kapacitet därutöver måste man betala elskatt på sin egen produktion. Jag tycker personligen att det är fel att betala skatt på energi man producerar själv. Konsumenterna måste också bli mer medvetna.”

Du har själv inga paneler på taken över dina bostäder. Hur kommer det sig?

”Jag bor i en bostadsrätt som förhoppningsvis installerar solceller i framtiden. I vårt nybyggda fjällhus i Vemdalen håller inte riktigt kalkylen. ”

När räknar du med att solceller på taken är en hygienfaktor?

”Inom 10 till 15 år tror jag att merparten av nyproduktion har integrerade solpaneler på taken.”

Parallellt med ditt vd-jobb är du konstnär. Hur hinner du med det?

”Jag grundar också samtidigt en klinik för elektiv kirurgisk verksamhet med fyra kirurger och 25 vårdplatser, vilket är superkul.” 

Desto mer relevant är frågan: hur får du tiden att räcka?

”Jobben kompletterar varandra. Jag får mer idéer för mitt konstnärliga skapande när jag är upptagen med något annat. Perioden som konstnär på heltid var den minst produktiva i mitt liv. Nu har jag fler idéer än jag hinner förverkliga.  Det är en lycklig plats att vara på.”

Vilken har varit din djupaste kris?

”För fem år sedan, när min mormor gick bort, en nära familjemedlem var allvarligt sjuk och det tog slut med en relation. Samtidigt lärde jag mig att jag får saker gjorda när det krisar. Jag flyttade, och började jobba på Mckinsey.”

I vilka situationer ljuger du? 

”Jag ljuger inte så mycket. Däremot har jag ju en bakgrund som managementkonsult. Jag är bra på att prata ganska länge och väl om områden baserat på en begränsad faktabas.” 

När var du riktigt lycklig senast, och varför?

”Jag är som lyckligast i början av en vandring i bergen eller när jag ska göra en lång cykeltur. ­Senast jag gjorde det var i somras. Jag var i Abisko tillsammans med min tjej.”

Vilket tv-program skäms du lite för att du kollar på?

”Jag klämde serien Sex and the City när jag hade corona i våras. Jag skäms inte över att jag tittade på den, men lite över hur pass många avsnitt jag tittade på under väldigt kort tid.”

När tycker du att folk är riktigt pinsamma?

”Situationer när folk skryter och förhäver sig.”

Om du skulle dö och återuppstå som en person, ett djur eller ting, vad skulle det bli?

”Albert Einstein. Han fick Nobelpris för upptäckten av den fotoelektriska effekten och dejtade ­Marilyn Monroe. Annars får det bli en albatross.”

Vilket är ditt sämsta köp?

”Ett tyskt målarstaffli för runt 30 000 kronor. Det är ett superstaffli som är fortsatt helt oanvänt.”

När grät du senast?

”När jag besökte mormor och morfars grav på allhelgonaafton och träffade två personer som hade jobbat på min morfars fabrik och berättade om honom. Morfar arbetade som chef för en pappersmassafabrik i Hälsingland.”

Vilken är din främsta levnadsregel?

”Säg ja och kör.” 

Vilken är din favoritpryl?

”Det får nog vara min nya cykel, en S-Works.” 

Vilken är den finaste komplimang du fått?

”Jag blir glad när folk säger att jag är snäll.” 

Har du någon fobi?

”Jag är rädd för vatten där jag inte ser botten. Jag är typ rädd för hajar i insjöar i Hälsingland.” 

Vilken bok har betytt mest för dig?

”Därv av Tatiana Tolstaja.  Jag läste den när jag gick på konsthögskolan Mejan. Den förde med sig ett stort skifte i min konstnärliga utveckling.”

Ditt bästa livsråd till andra?

”Ta på dig mer än du tror att du klarar av. Man tvingas prioritera bort oviktiga grejer.” 

Vilken är din favoritlåt?

”Jag har lyssnat sönder Arcas nya skiva Kick i. Den är sjukt bra och låten Riquiqui är min favoritlåt.”

Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera