Solbolagets vd: Solpaneler kommer finnas på alla nya fastigheter inom 15 år

Johan Bergström Hyldahl är konstnären som ansvarar för Axel Johnson:s nya affärsområde inom solenergimarknaden, Axsol. Han räknar med att ­solpaneler kommer att finnas på alla nyproducerade fastigheter inom 15 år.

Vd och konstnären Johan Bergström Hyldahl.
Vd och konstnären Johan Bergström Hyldahl.Foto:Jack Mikrut

Hur mogen är den svenska solcellsmarknaden? 

”Inte alls mogen. Endast 0,4 procent av all el­energi kommer från solenergi i Sverige. Japan och Tyskland har exempelvis kommit mycket längre. Men nu börjar det bli ekonomiskt fördelaktigt att installera solpaneler i Sverige. Det är också ­därför det är spännande att jobba med detta just nu.”

Varför har inte Sverige kommit längre?

”Vår politik måste bli mer solpositiv. I dag har Sverige ett tak på 500 kilowatt. Har man kapacitet därutöver måste man betala elskatt på sin egen produktion. Jag tycker personligen att det är fel att betala skatt på energi man producerar själv. Konsumenterna måste också bli mer medvetna.”

Du har själv inga paneler på taken över dina bostäder. Hur kommer det sig?

”Jag bor i en bostadsrätt som förhoppningsvis installerar solceller i framtiden. I vårt nybyggda fjällhus i Vemdalen håller inte riktigt kalkylen. ”

När räknar du med att solceller på taken är en hygienfaktor?

”Inom 10 till 15 år tror jag att merparten av nyproduktion har integrerade solpaneler på taken.”

Parallellt med ditt vd-jobb är du konstnär. Hur hinner du med det?

”Jag grundar också samtidigt en klinik för elektiv kirurgisk verksamhet med fyra kirurger och 25 vårdplatser, vilket är superkul.” 

Desto mer relevant är frågan: hur får du tiden att räcka?

”Jobben kompletterar varandra. Jag får mer idéer för mitt konstnärliga skapande när jag är upptagen med något annat. Perioden som konstnär på heltid var den minst produktiva i mitt liv. Nu har jag fler idéer än jag hinner förverkliga.  Det är en lycklig plats att vara på.”

Vilken har varit din djupaste kris?

”För fem år sedan, när min mormor gick bort, en nära familjemedlem var allvarligt sjuk och det tog slut med en relation. Samtidigt lärde jag mig att jag får saker gjorda när det krisar. Jag flyttade, och började jobba på Mckinsey.”

I vilka situationer ljuger du? 

”Jag ljuger inte så mycket. Däremot har jag ju en bakgrund som managementkonsult. Jag är bra på att prata ganska länge och väl om områden baserat på en begränsad faktabas.” 

När var du riktigt lycklig senast, och varför?

”Jag är som lyckligast i början av en vandring i bergen eller när jag ska göra en lång cykeltur. ­Senast jag gjorde det var i somras. Jag var i Abisko tillsammans med min tjej.”

Vilket tv-program skäms du lite för att du kollar på?

”Jag klämde serien Sex and the City när jag hade corona i våras. Jag skäms inte över att jag tittade på den, men lite över hur pass många avsnitt jag tittade på under väldigt kort tid.”

När tycker du att folk är riktigt pinsamma?

”Situationer när folk skryter och förhäver sig.”

Om du skulle dö och återuppstå som en person, ett djur eller ting, vad skulle det bli?

”Albert Einstein. Han fick Nobelpris för upptäckten av den fotoelektriska effekten och dejtade ­Marilyn Monroe. Annars får det bli en albatross.”

Vilket är ditt sämsta köp?

”Ett tyskt målarstaffli för runt 30 000 kronor. Det är ett superstaffli som är fortsatt helt oanvänt.”

När grät du senast?

”När jag besökte mormor och morfars grav på allhelgonaafton och träffade två personer som hade jobbat på min morfars fabrik och berättade om honom. Morfar arbetade som chef för en pappersmassafabrik i Hälsingland.”

Vilken är din främsta levnadsregel?

”Säg ja och kör.” 

Vilken är din favoritpryl?

”Det får nog vara min nya cykel, en S-Works.” 

Vilken är den finaste komplimang du fått?

”Jag blir glad när folk säger att jag är snäll.” 

Har du någon fobi?

”Jag är rädd för vatten där jag inte ser botten. Jag är typ rädd för hajar i insjöar i Hälsingland.” 

Vilken bok har betytt mest för dig?

”Därv av Tatiana Tolstaja.  Jag läste den när jag gick på konsthögskolan Mejan. Den förde med sig ett stort skifte i min konstnärliga utveckling.”

Ditt bästa livsråd till andra?

”Ta på dig mer än du tror att du klarar av. Man tvingas prioritera bort oviktiga grejer.” 

Vilken är din favoritlåt?

”Jag har lyssnat sönder Arcas nya skiva Kick i. Den är sjukt bra och låten Riquiqui är min favoritlåt.”

 


Innehåll från KIAAnnons

Strategin: Så ska ännu fler få köra laddbara bilar

57 procent av försäljningen i år, 80 procent nästa år.

Kias offensiva satsning för att få ännu fler att köra laddbara bilar fortsätter.

Snart lanseras dessutom den populära familjesuven Kia Sorento som laddhybrid vilket lär ge extra fart till den positiva utvecklingen. 

– Vi vill att många – inte bara några få – ska kunna köra laddbara bilar, säger Jonas Nilsson, marknadschef på Kia Motors Sweden.

Nya Kia Sorrento – snart även som laddhybrid.  

Kia blir allt populärare på den svenska bilmarknaden.

För tredje året i rad är den Sydkoreanska biltillverkaren Sveriges tredje största bilmärke – till och med störst om man enbart räknar försäljning till privatpersoner. Sedan flera år är Kia dessutom en av de allra största när det gäller laddbara bilar i Sverige.

Bakom försäljningsökningen och den ledande positionen ligger bland annat en offensiv satsning på att utöka produktportföljen med nya laddbara alternativ.

I utbudet finns nu fyra modeller som laddhybrid – Kia Ceed SW, Optima SW, Niro och XCeed – samt två rena elbilar: Kia e-Niro och e-Soul.

Kia e-Niro.
Kia e-Niro.

Och snart är det Sverigepremiär för ytterligare en laddhybrid: den sjusitsiga suven Kia Sorento.

– Vårt utbud av laddbara bilar blir allt mer komplett. Vi vill att fler ska kunna köra elektrifierade bilar och minimera sin klimatpåverkan, oavsett familjesituation, tycke och smak, säger Jonas Nilsson.

8 000 tekniker jobbar med utveckling

Redan i år har Kia i genomsnitt det lägsta koldioxidutsläppet av Sveriges tio största biltillverkare.

57 procent av Kias totala försäljning på svenska marknaden utgöras av laddbara modeller. En siffra som ska öka till 80 procent redan nästa år.

För att klara den offensiva omställningen från fossila drivmedel till el jobbas det intensivt på Kias forsknings- och utvecklingscenter utanför Seoul i Sydkorea. Sammanlagt arbetar 8 000 tekniker med att utveckla framtidens fordon med alternativa drivmedel och hög återvinningsgrad av material.

Till 2025 ska det finnas 11 stycken i utbudet (inklusive de befintliga elbilsmodellerna) varav ett flertal av dessa ska vara dedikerade elbilar.

Kia XCeed.
Kia XCeed.

Ett komplett modellutbud av elbilar ska tillsammans med ett antal strategiska samarbeten stärka Kias position som ett ledande elbilsmärke.

– Vi har en offensiv strategi för att fortsätta utvecklas på elbilsmarknaden. Ett komplett modellutbud av elbilar ska tillsammans med ett antal strategiska samarbeten inom elfordon, batteritillverkning och olika mobilitetstjänster stärka vår position som ledande elbilsmärke, säger David Lilja, press- och kommunikationschef på Kia Motors Sweden.

Premiär för Kia Sorento Plug-In Hybrid

Nästa steg för att komplettera utbudet av laddbara modeller tas med lanseringen av nya Kia Sorento – en sjusitsig familjesuv som tack vare fina utrymmen, funktionalitet och effektivitet blivit en allt populärare modell i sitt segment. 

Dieselversionen som just lanserats är först ut och redan nu går det att förboka modellen som laddhybrid med leverans under första kvartalet nästa år.

Fjärde generationen av Sorento (den första kom 2002) har tagit ett rejält teknik- och designsprång. Modellen har fått ett mer massivt utseende, större utrymmen, uppkopplade tjänster samt de senaste förarassistentsystemen. 

Kias nya laddhybrid Kia Sorento kombinerar en turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och 180 hästkrafter och ett vridmoment på 265 newtonmeter med ett batteri på 13,8 kWh och en elmotor på 91 hästkrafter. Tillsammans ger det en systemeffekt på 265 hästkrafter och 350 newtonmeter. 

Drivningen sker på alla fyra hjulen genom en sexväxlad automatlåda som tillåter att både bensin- och elmotor ger full effekt samtidigt. För första gången använder sig Kia av ett oberoende kylningssystem för batteripaketet i en laddhybrid för optimal kapacitet.

Sju års nybilsgaranti

Precis som alla andra modeller från Kia har Sorento sju års nybilsgaranti direkt från fabrik. Garantin gäller även EV-batterierna. I Sverige lanseras Kia Sorento i tre utrustningsnivåer; Action, Advance och Advance Plus. 

Nya Kia Sorrento – snart även som laddhybrid. 

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?