1515

”Sofistikerat brottsligt system” i bygge där ÅF levererat

BUENOS AIRES. Det svenska teknikkonsultföretaget ÅF anklagas av brasilianska federala åklagare för inblandning i en omfattande korruptionshärva som omfattar Brasiliens förre president Michel Temer.

Den federala åklagarmyndigheten i Rio de Janeiro, Procuradoria da República, skriver på sin hemsida att man har ”identifierat ett sofistikerat brottsligt system för betalning av mutor” i samband med elektromekaniska kontrakt för kärnkraftverket Angra 3 väster om Rio de Janeiro.

Förutom ett stort antal politiker och andra personer pekar åklagarmyndigheten tre företag som inblandade: ÅF Consult Ltd, ÅF:s brasilianska dotterbolag, samt de två brasilianska ingenjörsföretagen Engevix och Argeplan. Bolagen uppges ha samarbetat för att genomföra arbetena på kärnkraftverket.

Åklagarna, som ligger bakom gripandet av Michel Temer, hävdar att denne har tagit emot 1,09 miljoner real, 2,6 miljoner kronor, i mutor i samband med kontrakten för det pågående bygget av Angra 3.

I utbyte ska bolagen ha fått stora beställningar från statliga energibolaget Eletronuclear, som äger kärnkraftsanläggningen, hävdar åklagarna.

Mutorna till den förre presidenten ska, enligt åklagarna, ha betalats med en militär överste som mellanhand. Översten uppges ha kontaktat Engevix för att få utbetalningen till stånd. 

Enligt uppgifter i brasilianska medier har chefen för Engevix ingått ett samarbete med åklagarna för att försöka minimera sitt kommande fängelsestraff.

Enligt ett pressmeddelande från ÅF i maj 2012 uppgick ordersumman för kontrakten relaterade till kärnkraftverket Angra 3 till 700 miljoner kronor.

Cathrine Sandegren, kommunikationschef på ÅF vill inte låta sig intervjuas av Di, men skriver i ett mejl:

”Vi kommentarer inte en pågående utredning. Men det har tidigare gjorts en oberoende utredning av ÅF:s dotterbolag i förbindelse med kontraktet för Angra 3, där man har avfärdat att det skulle vara några felaktigheter.”

Åklagarna hävdar att den förre presidenten har varit ledare för en ”kriminell organisation” som har samlat in mutor för 1,8 miljarder real, 4,4 miljarder kronor i samband med olika byggprojekt, varav kärnkraftsreaktorn Angra 3 bara är ett.

Michel Temer greps av beväpnad polis då han på torsdagen färdades i sin bil i São Paulo.

Under Temers knappt tvååriga presidentperiod har flera anklagelser om mutbrott riktats mot honom.

Gripandet av Michel Temer kan få politiska konsekvenser som kan påverka landets ekonomi. Han är en av de mest inflytelserika ledarna i Brasiliens största politiska parti, PMBD. 

President Bolsonaro behöver stöd från bland annat PMBD för att få igenom sin föreslagna reformering av det ytterst generösa brasilianska pensionssystemet. De snabbt växande pensionskostnaderna ses som ett av de största hoten mot landets finansiella stabilitet. Med Temer i fängelse riskerar intresset från PMBD:s sida att stötta presidenten i den här kontroversiella frågan att svalna, befarar en del politiska bedömare. 

Börsen i São Paulo, som nådde all-time high i måndags, rasade på torsdagen efter beskedet att Michel Temer gripits. Kurserna var som mest nere med 3,7 procent, men återhämtade sig sedan och nådde minus 1,3 procent vid stängningen.


Innehåll från SJAnnons

Så reser du smartare – nya X 2000 ännu en anledning att stanna på marken

Sitt bekvämt, surfa tryggt med 5G-baserat wifi och se fram emot ännu mer driftsäkra tågresor.

I dagarna är det världspremiär för X 2000 – ett supermodernt, men återvunnet och återanvänt tåg som redan erövrat priser.

Nyfiken på nya X 2000? Läs mer här

Skulle Sveriges krokiga järnväg rätas ut? Eller var det kanske dags att bygga en ny typ av tåg som kunde köra snabbt även i kurvorna? På sent åttiotal var frågan högaktuell. 

Svaret blev X 2000 – och i medierna skapades genast svallvågor i samband med premiärturen. Expressen rapporterade att vagnarna följer med i kurvorna och att det inte var några ”krängningar att tala om”.

Sedan X 2000:s lansering 1990 har det gjorts cirka 200 miljoner unika resor, och tekniken har stadigt gått framåt – på alla fronter.

Nya prisbelönta X 2000 är ett supermodernt men återvunnet tåg där SJ sparat mer än 5 000 ton rostfritt stål genom att återanvända hela stålskalet från det befintliga tåget. 

– Vi har helt enkelt byggt ett helt nytt tåg inuti ett befintligt. Det visar att det går att skapa nytt, samtidigt som vi tar tillvara och återanvänder värdefullt material, säger Andrea Persson, ansvarig för förvaltningen av SJ:s X 2000-flotta.

Nya X 2000 får 110 datorer för att styra och övervaka tåget, att jämföra med 24 dessförinnan. 

– Tåget har ett avancerat system för självdiagnostik, vilket bland annat betyder att vi från distans har möjlighet att i realtid ta emot och övervaka en mängd signaler från tågets olika tekniska system och kan på så sätt agera förebyggande. Tågresan blir mer driftsäker tack vare alla nya tekniska system, säger Andrea Persson och tillägger:

– Ny styrning av innerdörrarna gör att det blir lättare att ta sig mellan vagnar och tydligare märkning av vagn och plats sparar tid vid av- och påstigningar.

Radiotransparenta fönsterglas

1990 kommenterade tidningen Expressen imponerat de tekniska innovationerna: ”X 2000 har telefon, fax, kopieringsapparat. Vid varje fåtölj kan man via freestylelurar lyssna på P3 och två interna kanaler.”

2021 har det skapats helt andra förutsättningar.

– En ny modern bistrokassa har installerats som ska göra betalningar snabbare och smidigare. Ett nytt 5G-baserat wifi-system gör det dessutom enklare att arbeta och koppla av under resan.

Nya X 2000 har radiotransparenta fönsterglas, en teknik som är helt ny i Sverige men som finns på de allra modernaste snabbtågen i Europa. 

– Det innebär att mobilsignaler från alla mobiloperatörer längs med spåren kommer in i tåget och dessutom kan metoder som snabbar på dataöverföring användas fullt ut. 

Även övrig teknik har fått en rejäl uppdatering. När de 12 996 nya stolarna monterats in har det krävts totalt 28 mil nya kablar. 

– De nya stolarna får en smart utformning. Stolarna ger bra svankstöd, har ett stort ryggbord, dubbla eluttag, avställningsytor och möjlighet till bra lutning på ryggstödet.

Uppgraderingen av X 2000 är ett enormt projekt som har tagit flera år. Att byta ut alla väsentliga delar i ett modernt tåg kan liknas vid en avancerad transplantation av hjärna, hjärta och centrala nervsystemet samtidigt. 

– Mycket arbete har lagts ner på att få de olika systemen att kommunicera och en rad tester har gjorts. Innan varje tågsätt sätts i trafik kommer det att ha provkörts minst 15 000 kilometer.

Testa nya X 2000. Här kan du köpa biljetter. 

 

Mer från SJ

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SJ och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?