1515
Annons

Södra Sverige klarar inte lagkrav för elförsörjningen – ”väldigt allvarligt”

Nya analyser visar att södra Sverige inte klarar lagkrav kring elförsörjningen och nu krävs marknadsreformer eller andra åtgärder. Det hävdar den tyska energikoncernen Uniper som varnar för att elpriskollapsen riskerar att förvärra det redan ansträngda elförsörjningsläget och ökar risken för stora oplanerade strömavbrott i Sverige. 

Foto:Adam Ihse/TT
Johan Svenningsson, vd för Uniper Sverige.
Johan Svenningsson, vd för Uniper Sverige.

”I skuggan av den fruktansvärda coronapandemin så befinner sig den svenska elmarknaden i en exceptionell situation. Medan elkunderna kan glädja sig åt historiskt låga priser så innebär prisraset en enorm utmaning för många elproducenter och har också blottlagt stora obalanser och brister i elsystemet”, säger Johan Svenningsson, vd för Uniper Sverige.

”Läget är särskilt allvarligt i SE 4, alltså södra Sverige, där det redan sedan tidigare finns ett stort underskott på elproduktion och där de låga elpriserna gör det omöjligt att planera ny planerbar produktion eller att kunna återuppta driften av kraftverk som fått stängas av lönsamhetsskäl.”

Uniper är ett av Europas största kraftbolag. Den tyska jätten, där finländska Fortum blivit största ägare, är också en av de största elproducenterna i Sverige. Som Di rapporterat så krymper marginalerna i den svenska elförsörjningen. Och varningssignalerna om växande risk för brist, både på effekt och elnätskapacitet, har duggat tätt. Hotet om elbrist i bland annat Stockholm, Malmö och på flera andra håll väckte i fjol stor oro i näringslivet och utlöste en politisk strid där moderaterna och kristdemokraterna i slutet av 2019 valde att lämna den blocköverskridande energiöverenskommelsen. 

Förslaget från en rad partier att tvinga regeringen att beordra ett stopp för den förtida stängningen av två reaktorer i Ringhals röstades ned med en rösts marginal i riksdagen i slutet av januari. Sedan dess har inte minst Coronapandemin helt dominerat debatten och nyhetsrapporteringen. 

”Även om regeringen vidtagit en del kortsiktiga åtgärder i Stockholm och Malmö så kvarstår i allt väsentligt den väldigt utmanande situationen för elförsörjningen”, säger Johan Svenningsson. 

Och en ny analys som gjorts på uppdrag av Energimarknadsinspektionen (Ei) inom ramen för ett nytt regeringsuppdrag visar att det finns fog för oron speciellt i södra Sverige, hävdar Uniper. 

”Analysen visar att södra Sverige (SE4) saknar förutsättningar att uppfylla gällande och kommande lagkrav avseende driftsäkerhet, riskberedskap och totalförsvar. Det är väldigt allvarligt och visar att det finns behov att åtgärda detta snarast. Regeringens uppdrag till Ei var ett bra initiativ, men nu gäller det att hålla i det arbetet”, säger Johan Svenningsson. 

Att det byggs rekordmycket vindkraft och att Sverige sedan flera år har överskott på elenergi har inte inneburit en lösning för försörjningstryggheten.

”Anledningen är bland annat att vindkraften byggts främst i norra Sverige där det redan är överskott på el. Och bristerna i elnäten gör att elen inte alltid kan överföras dit den behövs. Dessutom är den väderberoende och det blåser ju inte alltid.”

Myndigheter och andra centrala aktörer liksom politikerna måste nu gå till botten och noga analysera situationen för att ta fram de bästa åtgärderna, anser Uniper. 

”Vi anser bland annat att det behövs ett nationellt mål för leveranssäkerhet och att elmarknadsmodellen kompletteras så att förmågan att leverera el oavsett väder och vind får ett ekonomiskt värde”, säger Johan Svenningsson.

Den nuvarande elmarknadsmodellen har bidragit till den allt sämre försörjningstryggheten, anser han. 

”Subventioner till väderberoende förnybar el i kombination med att leveranssäkerhet inte har ett värde slår ut befintliga kraftverk och leder till lokal och regional kapacitetsbrist.”

Uniper är bland annat delägare i de fyra reaktorer, två i Oskarshamn och två i Ringhals, som antingen redan lagts ned eller ska läggas ned i förtid av ekonomiska skäl. 

Trots årets historiska ras för elpriserna så ser däremot bolaget ingen risk att det behöver stänga ned ytterligare kraftverk, åtminstone inte i närtid.

”Jag kan inte spekulera för andra producenter. Men tack vare omfattande prissäkringar har vi inte drabbats i någon större utsträckning av prisfallet och miljardinvesterar i år i bland annat i Oskarshamn 3 för att reaktorn ska kunna fortsätta leverera el i åtminstone ytterligare 25 år”, säger Johan Svenningsson.

Innehåll från ZipforceAnnons

Zipforces nylanserade elcykelkit får internationell uppmärksamhet

I en värld där allt fler sitter still medan bekväma prylar utvecklas och miljön mår sämre gäller det att tänka smart, hållbart och utanför boxen. Det menar Måns Bengtsson, grundare av Zipforce som snabbt kan förvandla vanliga cyklar till elcyklar.

– Vi har just slagit upp dörrarna för försäljning i Europa och dessutom lanserat den lättaste och det mest prisvärda elcykelkitet på marknaden, säger han.

När elcykeln introducerades på marknaden var succén snabbt ett faktum. Plötsligt kunde de som vanligtvis tog bilen till jobbet antingen cykla hela vägen eller på ett smidigt sätt ta sig till och från kollektivtrafik, och på så sätt bidra till ett minskat trafiktryck i städerna. Att investera i en ny elcykel innebär dock att ens gamla cykel lämnas i förrådet och en ny behöver produceras och transporteras, ofta från ett annat land – något som inte är optimalt för klimatet.

Brinner för återvinning

2020 lanserades den första produkten hos Zipforce, ett bolag som kombinerar smart teknologi med svensk ingenjörskonst och brinner för smart och kreativ återvinning. Det är det enda svenska bolaget som är med på EIT Urban Mobility Program, ett nytt EU-initiativ som satsar på start-ups som bidrar till ett mer hållbart och grönt sätt att transportera sig.

– Vi vill lösa trafik- och transportutmaningarna som finns i världen och samtidigt hjälpa till att reducera människans klimatpåverkan. Många äger redan en cykel i dag – varför behöva köpa en ny? Zipforce ger befintliga cyklar ett nytt liv och att den är portabel, vilket gör att den är smidig, minskar stöldrisken och gör att familjen kan dela.

Lättast på marknaden

Motorn är liten, smart och effektiv och Zipforce har sammanställt ett komplett kit med allt från batteri till pedalsensor för att göra installation och användande enkelt. Nu presenterar de två revolutionerande produkter som bara dagar efter lanseringen fått stor internationell uppmärksamhet: Zipforce Distance och den lättare versionen Zipforce Slim som enbart väger två kilo. 

– Det gör Slim till den lättaste produkten på marknaden. Båda är prisvärda, har tystare motorer och installationen är betydligt enklare då trampsensorn sitter trådlöst på cykelns pedalarm.

I samband med lanseringen har Zipforce slagit upp dörrarna för försäljning i Europa och de har redan siktet inställt på nya marknader.

– Vårt mål är att skapa ett hållbart, prisvärt och kul sätt för cykelanvändare att elektrifiera sin cykel och göra fysisk aktivitet både enklare och roligare, var man än befinner sig. Vi är glada att kunna bidra till att göra världen lite mer bekväm, utan att behöva tumma på faktorer runtomkring.

Läs mer om Zipforce här

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Zipforce och ej en artikel av Dagens industri

Brödernas kajak-automater växer i Europa

SOLNA. Allt flöt på i maklig takt i 20 års tid. Tills idén kom som förvandlade kajaktillverkaren Point 65 från ett produktbolag till techbolag. Bröderna Richard och Tomas Öhmans Kayakomater sprids nu över både Sverige och Europa.

”Detta kan bli hur stort som helst”, säger Richard Öhman.

Bröderna Richard och Tomas Öhman driver Point 65.
Bröderna Richard och Tomas Öhman driver Point 65.Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait

Bröderna Öhman trodde det var slutet för kajakföretagandet när pandemin slog till. Men i själva verket var det då det tog fart på allvar, tack vare ett nytt koncept med obemannad kajakuthyrning.

Fram till dess hade Point 65 främst varit ett produktbolag som tillverkade kajaker, med uthyrning via nätet och bemannade stationer som en mindre sidosyssla i bolaget.

När Point 65 startade 1997 hade varken Richard eller Tomas Öhman ens suttit i en kajak förut. Slumpen gjorde att de halkade in på kajaktillverkning. Men det fanns något i deras gemensamma historia som anknöt till det nya.

”Tomas och jag byggde mycket egna båtar och vindsurfingbrädor tillsammans som barn. Vi var intresserade av vattensport och sjöliv, och inte minst av själva tillverkningen”, säger Richard Öhman.

Det nya företaget blev ingen framgång i början.

”Vi började fundera över varför det då såldes så få kajaker i Sverige. Jo, för att de är så otroligt svåra att transportera. Så vi tog fram en kajak som man kunde ta isär”, säger Tomas Öhman.

Nu träffade de rätt, och har sedan dess lanserat modell efter modell av modulära kajaker. Dessa var också enklare att frakta och lagerhålla och blev snart populära hos återförsäljare och e-handlare både i Sverige och runt om i världen.

Åren rullade på och omsättningen låg i många år ganska stadigt runt 25-30 miljoner kronor, med fem anställda. När obemannade uthyrningar via en app började dyka upp i andra branscher väcktes idén om att göra detsamma med kajakerna.

”Men det är dyrt och komplicerat att bygga en sådan app, så idén låg mest och puttrade i några år”, säger Richard Öhman.

När pandemin slog till 2020 trodde Point 65 på total nedgång och stängde ner så mycket de kunde.

”Men i stället blev det tvärtom, det blev jätteefterfrågan på våra produkter och bolaget gick kanonbra. Då bestämde vi oss för att investera de här pengarna direkt och köra på vår idé”, säger Richard Öhman.

”Vi hade redan så många olika ingredienser i bolaget som blev helt rätt tillsammans: vi hade kunskapen om att boka kajaker på nätet, och hur folk beter sig när de ska boka. Vi hade produkterna, kunskapen om dem och det tekniska kunnandet.”

Kayakomat föddes, och förra sommaren gjordes ett test med 15 stationer. Det föll så väl ut att bröderna Öhman bestämde sig för att omvandla bolaget från produktbolag till techbolag och skala upp snabbt med många fler Kayakomater.

Foto:Djuce

På mindre än ett år rekryterades 17 personer, och 2022 beräknas omsättningen bli närmare 60 miljoner kronor.

”Förändringen i inriktning har inneburit att vi har kunnat knyta till oss människor av en helt annan kaliber, med kvalificerad erfarenhet. De tror så mycket på idén och tycker att det är roligt att vara med på den här resan”, säger Tomas Öhman.

”Dessutom tycker personalen att det är kul att få jobba med friluftsliv och hållbart tänk. Det har visat sig vara starka värden när de har valt att byta arbetsplats och ansluta till oss – kombinationen av tech/innovationsbolag och friluftsliv.”

Från kontoret vid Karlbergskanalens strand i Solna bistår man i sommar runt 100 Kayakomater runt om i Sverige med support, marknadsföring bland annat.

”Att vi har lyckats så bra med rekryteringen har blivit den viktigaste pusselbiten till att vi har kunnat satsa så stort inför den här sommaren. De som jobbar här är genier allihop!”

En Kayakomat är en obemannad hyrstation för kajaker och SUP-brädor som drivs av franchisetagare. Intäkten för Point 65 är den abonnemangsavgift franchisetagaren betalar månadsvis. Där ingår bland annat support och marknadsföring.

”De allra flesta franchisetagarna hyr kajakerna av oss”, säger Richard Öhman.

Att de kunde skala upp från förra sommarens 15 Kayakomater till 100 i år beror mycket på den egna tillverkningen som fortfarande ligger kvar i bolaget.

”Vi har tagit fram sex helt nya SUP- och kajakmodeller bara för Kayakomat. Vi fortsätter också med nya modeller till våra importörer som sedan säljer vidare till våra återförsäljare”, säger Tomas Öhman som är ansvarig för produktutvecklingen.

”Vi har kunnat förse alla stationer med kajaker utan problem, både i Sverige och de fem andra länder där vi redan är igång i.”

En rad av importörerna av Point 65:s kajaker – som finns i 55 länder - kommer att spela en viktig roll i bolagets planerade utveckling och tillväxt.

”Via deras engagemang och lokalkännedom har vi en bra väg in på marknaden, och de stöttar även genom att beställa kajaker och SUP-brädor för uthyrning, de lagerhåller och blir i vissa fall även de som driver uthyrningarna”, säger Richard Öhman.

”Även om jag räknar riktigt lågt så är jag säker på att vi kommer att ha 500 Kayakomater runtom i världen om fem år. Det blir en tredubbling av vår omsättning på den tiden. Det hade vi aldrig kunnat drömma om med vår gamla verksamhet.”

Foto:Djuce

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera