1515
Annons

Socialutskottet vill se två månaders förlängning av pandemilagen

Socialutskottet säger ja till en förlängning av pandemilagen. Utskottet vill dock inte se den förlängning på fyra månader som regeringen önskat. Två månader anses räcka.

”Vi har samlat en betryggande majoritet för att begränsa den här lagen”, säger Camilla Waltersson Grönvall (M).

Riksdagens socialutskott beslutade på måndagen att föreslå att riksdagen säger ja till regeringens förslag om att pandemilagen, formellt covid-19-lagen och lagen om tillfälliga smittskyddsåtgärder på serveringsställen, ska fortsätta att gälla.

Utskottet föreslår dock samtidigt att riksdagen riktar ett tillkännagivande till regeringen om att den ska återkomma med ett förslag om att pandemilagen bara ska gälla till och med den 31 mars 2022, inte till 31 maj som regeringen hade begärt.

Blir det verklighet måste regeringen lägga en ny proposition under vårvintern om pandemilagen ska få en fortsättning efter den 31 mars. 

Initiativet om att kapa förlängningstiden beror på de nya restriktioner som regeringen meddelade förra veckan, säger Moderaternas socialpolitiska talesperson Camilla Waltersson Grönvall.

”Regeringen gick fram med vad vi anser vara alltför långtgående restriktioner och missbrukade de maktbefogenheter som pandemilagen ger regeringen. Så vi såg att det finns skäl att skarpt markera med en kortare tid än fyra månader”, säger hon.

M ville även att den nya pandemilagen som börjar gälla den 1 februari får en skarp underställande mekanism som ”skärper riksdagens makt över den sortens befogenheter som regeringen nu sitter på”, enligt Waltersson Grönvall.

Men det fick inte en majoritet i utskottet.

”Vi beklagar det”, säger hon. 

Förutom M står även KD, C, L, V och SD bakom tillkännagivandet om att korta förlängningen av lagen.

Enligt Waltersson Grönvall beslutade regeringen om de nya restriktionerna helt utan dialog vare sig med riksdagen eller de som drabbades särskilt av restriktionerna.

”Det var mycket anmärkningsvärt och dåligt och arrogant hanterat”, säger hon.

Socialminister Lena Hallengren (S) kommenterade på måndagen förlängningen av pandemilagen för TT innan utskottets beslut hade meddelats. Hon underströk då att pandemilagen behövs.

”Jag vill understryka att pandemilagen inte är samma sak som restriktioner. Det handlar om att ha en beredskap och jag tycker det känns oroande om vi skulle hamna i en situation där vi inte har de verktyg vi behöver för att hantera pandemin.”

Gällande invändningarna mot en förlängning av lagen, exempelvis har Liberalerna sagt att man helt vill skrota den, sade Hallengren:

”Jag tror att det är ett uttryck för att många – precis som jag och hela samhället – är väldigt trötta på den här pandemin och skulle önska att vi slapp både den och, kanske framför allt, restriktionerna.”

Socialutskottet riktar också ett tillkännagivande till regeringen om att den senast under mars 2022 bör redovisa en uppföljning av resultaten av regionernas arbete med testning och smittspårning.

Riksdagen röstar om förlängningen av pandemilagen på onsdag klockan 16.00.


Innehåll från NorwegianAnnons

Så använder piloter på Norwegian data för att minska utsläppen

Niklas Lindfors, trafikpilot på Norwegian.
Niklas Lindfors, trafikpilot på Norwegian.

Genom lösningar som samlar in och analyserar data får piloter på flygbolaget Norwegian tips för att minska utsläppen när de flyger flygplanet.

– Det är alla piloters önskan att flyga så snålt man kan, just för att minska utsläppen och dessutom hålla kostnaden och därmed biljettpriserna nere, säger Niklas Lindfors, trafikpilot på Norwegian.

Flygbolaget Norwegian använder databaserade applikationer för att minska bränsleförbrukningen och därmed utsläppen, vilket är i linje med flygbolagets hållbarhetsmål.

En sådan är SkyBreathe, som registrerar data för hur alla flygbolagets piloter flyger flygplanen på respektive rutter.

– Inför varje flygning kan vi se statistik över hur våra kollegor flugit och hur mycket bränsle som gått åt. Då vet vi vad som är en optimal flygning. Genom att flyga på det sättet kan vi spara bränsle, vilket är bra för både ekonomin och klimatet, förklarar Niklas Lindfors. 

På marken kan det till exempel handla om taxning med en avstängd motor och mer omfattande användning av hjulbromsning istället för motorbromsning.

Dessa tips för piloterna kan hjälpa flygbolaget att spara upp till fem procent på bränsleförbrukningen.

– För en flygning mellan Arlanda och Kiruna kan vi spara ungefär 200 kg koldioxidutsläpp, enkel väg. Det är mer än ett kilo per passagerare, om flygmaskinen är full, säger han.

Norwegian utnyttjar väderdata för mer hållbart flygande

En annan lösning är tjänsten ClearPath från det svenska företaget AVTECH, som levererar optimala flyghöjder i realtid. Kraftfulla datorer på marken analyserar stora mängder väderdata och skickar ett kort meddelande till piloterna i luften om var de bästa väderförhållandena finns på den aktuella rutten.

Genom att till exempel byta höjd vid rätt position kan man utnyttja en bättre vind. Det kan spara drygt två procent bränsle under en flygresa. 

– Det ligger i allas intresse att vi förbrukar så lite bränsle som möjligt, med så små utsläpp som vi bara kan, utan att tumma på vår höga säkerhet. Det försöker vi göra hela tiden, avslutar Niklas Lindfors.

Om Norwegians hållbarhetsarbete

Flygbolaget Norwegian har lanserat en ambitiös hållbarhetsstrategi. Bland annat ska man:

° Minska koldioxidutsläppen per passagerare med 45 procent till 2030.
° Ta bort all icke-återvinningsbar plast ombord senast 2023.
° Minska användningen av engångsplast med 30 procent och återvinna all engångsplast till 2023.

Läs mer på: www.norwegian.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Norwegian och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?