1515

Socialistisk krösus tar över ANC

Efter flera förseningar, oklara besked och förvirring har slutligen alla röster räknats. Cyril Ramaphosa har valts till ny ledare för det sydafrikanska regeringspartiet ANC.

Cyril Ramaphosa.
Cyril Ramaphosa.Bild:TT/AP

Inför tillkännagivandet av vem som ska bli ANC:s nya ledare formligen exploderar den kvalmiga jättesalen i kamp- och hyllningssånger rapporterar TT:s utsända på plats i plenisalen. Efter mycket om och men står det nu klart att det blir Sydafrikas vicepresident Cyril Ramaphosa, 65, som valts till regeringspartiet ANC:s nye ledare.

Ett tag såg det dock ut som att resultatet skulle dröja ytterligare. Enligt obekräftade medieuppgifter hade förloraren Nkosazana Dlamini-Zuma begärt omräkning av rösterna.

Tusentals människor befinner sig i salen – nästan alla klädda i ANC-färgerna svart, grönt och gult. Många av sångerna som har sjungits är tillägnade den gamle ANC- ledaren Oliver Tambo som avled på i ett sjukhus i Sverige 1990. Kongressen är tillägnad honom.

Omröstningen om vem som ska leda det sydafrikanska regeringspartiet ANC omringades av både försening och förvirring. De 4.776 delegaterna på partiets 54:e kongress fick slutligen börja avlägga sina röster efter midnatt, efter motstridiga besked kring när omröstningen egentligen skulle äga rum.

På morgonen pågick omröstningen fortfarande.

"Delegaterna är helt utmattade. Jag vet inte hur det ska gå under dagens sittningar", sade en av de röstande under de tidiga morgontimmarna.

Den som väljs till ny ANC-ledare blir med största sannolikhet även landets president på sikt. Det betyder att Cyril Ramaphosa kommer att efterträda den korruptionsanfrätte Jacob Zuma.

Cyril Ramaphosa, var ett stort namn under kampen mot apartheidregimen. Den tidigare fackföreningsledaren var en av toppförhandlarna när det nya demokratiska Sydafrika skulle mejslas fram efter år av grym rasåtskillnadspolitik. Under dessa år var Ramaphosa en av de som på sikt väntades efterträda Nelson Mandela som president.

Men där fick han se sig slagen av rivalen Thabo Mbeki. Kort därpå lämnade Ramaphosa politiken och blev snart ett toppnamn inom sydafrikanskt näringsliv.

Åren i näringslivet var mycket framgångsrika för Ramaphosa och när han återvände till politiken 2012 – för att två år därpå bli vicepresident – gjorde han det som en av landets mest förmögna personer.

Tidningen Forbes uppskattade för fyra år sedan att han var god för 700 miljoner dollar, nästan 6 miljarder kronor.

År 2012 blev han övertalad att återvända till politiken och valdes snart till ANC:s vicepresident. Två år senare utsågs han till att bli landets vicepresident. Trots sin rikedom har han varit Kommunistpartiets kandidat, liksom fackföreningsrörelsens och till stor del den svarta medelklassens. Han kallar sig själv för socialist. Näringslivet gillar honom och sätter tilltro till hans att hans löften om att få fart på ekonomin – som finansinstitut i dag ger skräpstatus.

Han har också lovat att ta itu med den utbredda korruptionen i landet.

Men det är Ramaphosas roll i den tragedi som går under namnet Marikanamassakern som mest svärtar hans livsgärning hittills. Under en vild strejk 2012 i gruvorten Marikana sköt polisen ihjäl 34 arbetare. Ramaphosa var vid tidpunkten styrelseledamot i gruvbolaget Lonmin som gruvarbetarna krävde högre löner av och han var en av dem som hade krävt en polisinsats mot de strejkande.

Det råder en stor uppgivenhet i dag om politikens möjligheter att förändra livet bland vanligt folk i Sydafrika. Frågan är nu om en stenrik pragmatiker är rätt person att vända på skutan så att Sydafrika åter kan tro på framtiden.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?