

Socialdepartementet vill förlänga förbudet för alkoholservering på krogen efter klockan 20.
”Det är bedrövligt, säger Visitas vd Jonas Siljhammar.
Nuvarande förbud skulle ha gått ut på söndag. Från och med måndag skulle förbudet åter ha gällt för alkoholservering efter klockan 22.
Men i en remiss från socialdepartementet föreslås nu att det tillfälliga förbudet mot servering av alkohol efter klockan 20 förlängs till och med den 7 februari ”på grund av det allvarliga smittläget” .
Regeringen väntas ge besked om en eventuell förlängningen på torsdag. Branschorganisationen Visita tycker att åtgärden är felriktad.
”Det sker väldigt lite smittspridning på krogarna”, säger Visitas vd Jonas Siljhammar.
Han anser att alkoholserveringsförbudet inte bygger på fakta, utan att det handlar om politiska beslut.
”Vi har fått signaler om att det i stället uppstår andra typer av fester. Då är det bättre att människor träffas under ordnade former på restaurang”, säger Siljhammar.
Visita anser att regeringen i stället för alkohollagen borde använda sig av den nya pandemilagen som gör det möjligt att begränsa verksamheter där risken för smittspridning är som störst. Pandemilagen innebär också att drabbade verksamheter kan få ekonomisk kompensation.
Siljhammar anser att alkoholserveringsförbudet i praktiken är ett näringsförbud utan ekonomisk kompensation för restaurangerna.
Han varnar för att en förlängning med ytterligare två veckor av förbudet mot alkoholservering efter klockan 20 kan bli ett hårt slag för många restauranger.
”Många av våra medlemmar vittnar om att pengarna är slut. När det handlar om likviditeten kan varje dag vara viktig”, säger Siljhammar.
Socialdepartementet skriver i remissen att ”Sverige befinner sig fortfarande i en extraordinär situation” och att det inte med säkerhet går att förutspå hur pandemin kommer att utvecklas.
”Vi befinner oss i ett mycket allvarligt läge mitt i en pandemi, och smittspridningen har under hösten och vintern ökat i snabb takt. Smittspridningen är fortsatt hög även efter jul- och nyårshelgen och vi behöver fortsätta vidta åtgärder för att bromsa den.”, uppger socialminister Lena Hallengren i en skriftlig kommentar.
Behovet av stabila kommunikationslösningar ökar kontinuerligt, inte minst under den rådande pandemin. När nu 5G börjar ta mer plats på marknaden ställs allt större krav på en pålitlig, underliggande infrastruktur som är anpassad för att klara de ändrade förutsättningarna.
– Eftersom vi är en komplett leverantör av infrastrukturlösningar inom både telekom och energiförsörjning kan vi tillgodose alla behov av kabelsystem till 5G. Vi ser det som en intressant och spännande utmaning, säger Peter Elisson, Technical Manager, Telecom Systems vid Nexans.
Globala Nexans har varit en ledande aktör inom kabellösningar i över 120 år. Idag är företaget noterat på Parisbörsen och har nära 26 000 anställda. I Grimsås, söder om Borås, där Nexans har sin tillverkning finns även lokala produktchefer, teknikexperter, eget logistikcentrum samt testning i eget laboratorium.
– I Grimsås producerar vi allt från installationskablar och kraftkablar till telekopparkablar, optiska fiberkablar och lösningar till fordonsindustrin, såväl som olika komponenter, på ett sätt som passar våra nordiska förhållanden. Att ha allt samlat på samma ställe gynnar produktutvecklingen. Vi är alltså lokala på marknaden, men har styrkan i att vara en internationell koncern – en global expert, nära, fortsätter Peter.
Enkel hantering och högsta driftsäkerhet
För Nexans är steget mot 5G en naturlig utveckling, men Jean-Jacques Sage, Product Marketing & Innovation Director, Telecom Systems, berättar att övergången inte är lika självklar inom alla branscher. Utrullningen av 5G är fortfarande i ett tidigt stadie i Europa, vilket också stämmer i Sverige. Det vi vet är kraven på stabilitet och pålitlighet i nätverket kommer att vara väldigt viktigt, vilket är tydligt i den standard som finns framtagen för 5G.
– Detta är ett nätverk med enormt många applikationer, såväl för konsumenter som inom industrin och för nya innovationer. Utan ett driftsäkert nätverk ökar risken för störningar och avbrott. Därför arbetar vi dels med att göra våra kabelsystem robusta nog att klara det nordiska klimatet, och dels med att utforma våra produkter på ett så enkelt och användarvänligt sätt som möjligt; det ska vara lätt att göra rätt även första gången. Därutöver utvecklar vi IoT-lösningar som hjälper operatörerna att bättre hantera den fysiska infrastrukturen, genom att övervaka och förvalta nätverket.
Tre marknadssegment
Ännu är det dock mycket som måste hamna på plats innan 5G kan rullas ut på allvar. Upplägget kan delas upp i tre huvudsakliga marknadssegment, var och ett med sin egen dynamik.
– Makrocell-segmentet inkluderar framförallt mobilnätverket och kräver traditionella antenner med stora täckningsområden. Mikrocell omfattar istället mindre millimetervågantenner som installeras och nyttjas inom exempelvis en stad. Det tredje segmentet är ”inomhustäckning” – det är svårt att penetrera nyare hus med nätverkssignaler och därför kommer det att krävas nya innovationer inom området. Allt tyder på att det är Makrocell-segmentet som kommer att expandera först, fortsätter Jean-Jacques.
Kontinuerlig utveckling och innovation
5G är i förlängningen en samling av lösningar inom datacenter, energi, fiber, koppar och IP. Oerhört få företag har kompetensen att hantera alla dessa aspekter, men Nexans har redan utvecklat produkter som passar de system som dessa nya applikationer bygger på.
– Som en av Sveriges största kabeltillverkare har vi en lokal bredd likt få andra i branschen, men vi vill alltid utvecklas och bli bättre, inte minst gällande vårt arbete inom 5G. Nästan dagligen hittar vi nya tillämpningar och innovationer som vi testar både internt och i samverkan med våra distributörer och slutkunder. Sedan modifierar och skräddarsyr vi lösningarna baserat på erfarenheter och feedback, för att till sist kunna inkludera dem i vårt erbjudande, säger Oliver Orre Imgård, KAM Sales, Telecom Systems.
Hållbarhet – snarare mindset än enstaka mål
Nexans inställning till sitt hållbarhetsarbete är att det ska vara mer än bara ett affärsmål: Det ska fungera som ett mindset för alla som arbetar med och inom företaget. Med tanke på Nexans framstående marknadsposition har man höga krav på sitt eget hållbarhetsarbete och värnar stort om sina fyra hållbarhetsområden: Products, Partners, People och Planet.
– Några exempel är att vi optimerar våra transporter, kontinuerligt utvecklar leverantörskedjan och att vi tillverkar våra produkter med en livslängd som ofta överlever både byggnader och tjänster. Vi har också en egen återvinningsanläggning och strävar kontinuerligt mot att hitta än mer hållbara lösningar när vi utvecklar både produkter och processer. Det är en väldigt spännande utveckling, avslutar Peter.