1515

Sociala medier gör hästjobb för hennes ridmärke

Med sociala medier som främsta marknadsföringskanal är ridmodeföretaget Equestrian Stockholm efter tre år världens snabbast växande ridvarumärke på Instagram.

I augusti nominerades grundaren Johanna Ingelsson till Årets unga entreprenör.

”Mamma frågade om jag inte kunde starta med att sälja någon annans märke, men jag ville börja direkt med att sälja mina egna”, säger Johanna Ingelsson.
”Mamma frågade om jag inte kunde starta med att sälja någon annans märke, men jag ville börja direkt med att sälja mina egna”, säger Johanna Ingelsson.Foto:Emma-Sofia Olsson

När Johanna Ingelsson var sex år bestämde hon sig för att börja rida och under hela tonåren promenerade hon en mil varje dag för att komma till stallet. I dag har hon gjort sitt intresse till sitt yrke.

”När man håller på med hästar lär man sig tidigt att ta ansvar och inte vara rädd för att ta i. Det finns liksom en ’inget snack’-mentalitet som är svår att rucka på.”

Samma anda fanns där när hon senare kom på idén om att starta ett bolag med miljövänliga ridkläder och matchande attribut till hästen. Över en halv miljon svenskar ägnar sig åt ridsport och 90 procent av de engagerade är kvinnor. Ändå tyckte hon inte att det fanns några ryttarkläder som satt rätt.

”Jag tyckte att allt var så boxigt i formen och alla kläder hade stora loggor. Det var tydligt att de var gjorda av män för kvinnor och jag ville inte ha det så.”

Idén var färdig flera år innan bolaget startade: bekväma och trendiga ryttarkläder av miljövänliga material. Johanna Ingelsson började studera på yrkeshögskola för att lära sig mer om detaljhandel och 2015 registrerades Equestrian Stockholm.

Ett halvår efter grundandet började bolaget sälja sina produkter utanför Sveriges gränser med Finland som första land. I dag finns de i 20 länder och företaget har ett 70-tal återförsäljare. I augusti nominerades Johanna Ingelsson till utmärkelsen Årets unga entreprenör av Founders Alliance. Tävlingen avgörs den 20 september.

Efter två år omsatte Eque-strian Stockholm 8,9 miljoner kronor och nästa bokslut beräknas visa mer än det dubbla. Trots det har man inte lagt ner nämnvärt mycket på traditionell marknadsföring.

”I början hade vi nästan ingen budget alls för marknadsföring och vi har använt oss minimalt av annonser. I stället har vi fokuserat på att få fram varumärket via sociala medier.”

Equestrian Stockholm är som störst på Instagram. Där har bolaget i dag över 150 000 följare. Det är inte bara konsumenter som bäst nås med metoden, också samarbeten med återförsäljare har börjat med att märket hittats på sociala medier.

”Det är egentligen ett sätt att kunna styra sitt eget öde. Tidigare var det bara stora företag som kunde nå en stor publik genom till exempel tidningsannonser, men i dag handlar allt om kreativitet och nytänkande. Det är bolagen med störst kreativa förmåga som hamnar längst fram, inte de med mest pengar.”

Varumärket presenteras också i samband med olika tävlingar när de sponsrar unga tjejer inom ridsporten med kläder och tillbehör. Kläderna är tillverkade med en speciell metod som gör att de inte behöver tvättas lika ofta andra träningskläder – ett sätt att få konsumenterna att bli mer miljövänliga.

”Man tvättar oftast inte kläder för att de är smutsiga utan för att de luktar illa. Ju oftare man tvättar ett klädesplagg desto snabbare slits det och så slänger man och köper nytt, vilket inte alls är hållbart.”

Metoden som används för att minimera användning av tvättmaskin kommer från vetskapen om att kaffedoft neutraliserar luktsinnet. Därför har det tygföretag Equestrian Stockholm arbetar med startat ett samarbete med bland annat Starbucks, som ger bort sin kaffesump till klädproduktionen. Sumpen värms upp och vävs in i tygets trådar och på det sättet tar det längre tid innan ridkläderna börjar lukta.

”Vi vill verkligen arbeta med att sprida budskapet om ekologiska kläder. Vi ser hellre att vi har mindre marginaler och att fler har råd med våra produkter än tvärtom. Det blir naturligt att ha ett intresse för miljön när man håller på med djur och tillbringar mycket tid utomhus. Vi skulle heller aldrig få för oss att använda päls eller dun i kläderna.”

I höst lanseras Equestrian Stockholms nya plattform för e-handel i Sverige och i Tyskland. Johanna Ingelsson har också blivit tilldelat stipendiet German Marshall Fund av USA:s ambassad i Sverige för att få möjlighet att växa i USA.

”Det är ingen hemlighet att butikshandeln går ned och därför känns det naturligt att satsa på e-handel. Jag tycker däremot att e-handel och butikshandeln kompletterar varandra väldigt bra och vi vill att de ska samverka med varandra. Vårt mål är att finnas över hela världen på webben och stipendiet är en skjuts till att expandera till USA.”


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?