Annons

”Snus-kungen” vill göra en Rausing med sitt nya bolag

”Snus-kungen” Thomas Ericsson har startat en fabrik på Råå utanför Helsingborg där han tillverkar snusförpackningar av papp – i kontrast till gängse plastdosor, och i likhet med när en känd familj från Råå revolutionerade mjölkförpackningsbranschen.

Thomas Ericsson, mannen bakom Zyn, är majoritetsägare till bolaget Snö No Tobacco Products AB, som tillverkar snusdosor i papp
Thomas Ericsson, mannen bakom Zyn, är majoritetsägare till bolaget Snö No Tobacco Products AB, som tillverkar snusdosor i pappFoto:Erik Djurklou

I fiskeläget Råå söder om Helsingborg finns Ruben Rausings torg, uppkallat efter ortens store son (1895-1983) som föddes där och 1951 grundade företaget som skulle revolutionera dryckesförpackningsbranschen, Tetra Pak, genom att ersätta glasflaskor med pappkartonger.

På annan adress i samma ort, på en fastighet ägd av den skånska fastighetskungen Erik Paulssons Catena, tillverkar det i somras grundade bolaget ”Snö No Tobacco Products AB” (SNTP) pappförpackningar för ett helt annat ändamål: snus.

Ambitionen är densamma som en gång Rausings: att förändra hur en hel värld förpackar något. I fallet snus vore en övergång till papp en mer bokstavlig revolution, alltså en återgång till något tidigare, än Tetra Paks: snusdosor förr i tiden var i just papp, något alla som besökt tobaksmuseet på Skansen i Stockholm vet eftersom tillverkning av sådana visas upp där.

Snö-snus förpackas av en av fabriksarbetarna i Råå.
Snö-snus förpackas av en av fabriksarbetarna i Råå.Foto:Erik Djurklou

Sedan länge är dock plast det dominerande materialet, och i dagsläget säljs enligt SNTP:s vd och medgrundare, storsnusaren Nils Djurklou, omkring 270 miljoner plastdosor per år bara i Sverige. Många är enligt honom omöjliga att återvinna.

Hans idé att komma bort från plasten är några år gammal, och ursprungligen var hans ambition att tillverka mässingsdosor som skulle fyllas på i butik med snus från dispensrar. Detta blev dock, insåg han, för krångligt. Därmed uppstod tanken på snus i papp.

”Det är egentligen häpnadsväckande att en så här stor industri inte har kunnat utveckla alternativ till plast, som står för en så betydande del av miljöförstöringen i inte minst havet”, säger Nils Djurklou, vars fabrik ligger några hundra meter från Öresund.

Han är minoritetsägare i bolaget, som köper in sin pappråvara av kvaliteten CKB Nude från Stora Ensos värmländska bruk Skoghall. Majoriteten ägs av Thomas Ericsson, som i februari porträtterades i Dagens industri under epitetet ”snus-kungen” apropå hans många år i branschen.

Thomas Ericsson sålde 2016 patentet bakom Swedish Matchs stora framtidshopp Zyn, ett vitt och tobaksfritt snus, till snusjätten för mer än 100 miljoner kronor och blev ekonomiskt oberoende.

Även SNTP säljer vitt snus i sina pappförpackningar under varumärket Snö, och har i dagarna lanserat detta med försäljning på snussajten Snusbolaget.se. SNTP är dock öppet för att agera underleverantör av sina förpackningar även till andra bolag. SNTP, som har ett 20-tal anställda och en tillverkningskapacitet på 1,2 miljoner dosor per år, räknar med att producera cirka 200.000 dosor i år.

Förutom SNTP finns andra miljöinitiativ på snusfronten. Bolaget Swedsnus tillverkar exempelvis nedbrytbara dosor av material från sockerrör, och Swedish Match är på väg att fasa ut sina svarta plastdosor till förmån för mer återvinningsbara behållare.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?