Snöfria mellandagar slår mot sportkedjorna

Den så kallade arbetsgivarjulen ger klirr i kassan åt handlarna. Få röda dagar gör att fler stannar hemma och besöker mellandagsrean, enligt HUI Research. Samtidigt kan bristen på snö slå mot sportkedjorna.

Stadiumbutik i Stockholm.
Stadiumbutik i Stockholm.Bild:TT

Mellandagsrean och kommersen har rullat igång ordentligt.

"Det går jättebra. När vi startade rean på juldagen var det köer utanför alla våra varuhus", säger Jessica Wallin, kommunikationsansvarig på Elgiganten.

Många som tidigare köpt julklappar till andra är nu på jakt efter saker till sig själva eller hemmet. Både Elgiganten och Media Markt har under mellandagarna framför allt sålt vitvaror och större tv-apparater.

"Det finns en stark köpkraft. Vi ser också en ny trend att många handlar i mobilen, jämfört med förra året har det ökat med 100 procent", säger Anna Sjödin, presskontakt på Media Markt.

Handlarna kan bland annat tacka kalendern för köplusten. I år är det en så kallad arbetsgivarjul, med få röda lediga dagar och få klämdagar.

"Många är hemma i stället för att resa bort och då blir shopping ett tidsfördriv. För handlarna innebär det att mycket blir sålt", säger Lena Larsson, vd på analysinstitutet HUI Research.

I stora delar av södra Sverige är det fortfarande barmark, vilket kan slå mot sportkedjorna.

"Det är inte bra. Sporthandeln är den bransch som tydligast påverkas av väderleken", säger Lena Larsson.

Sportkedjorna riskerar att dyrare säsongsprodukter som skidor inte blir sålda. I stället är det billigare kläder och träningsartiklar som säljer.

"Det går hyfsat, men köpen blir prismässigt lägre och vi tappar kunder. Förra året sålde vi mycket mer snörelaterade produkter som skidor och vinterjackor", säger Daniel Anvell, försäljningschef på Intersport.

Stadium ser samma tendenser, men beskriver mellandagsrean som lyckad hittills.

"Vi ser att försäljningen av vårens träningsartiklar kommit igång tidigare. Redan innan nyårslöftena har många bunkrat upp med kläder inför vårens träning", säger Mattias Johansson, Sverigechef på Stadium.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?