1515

Snillebolag på ny mark

I slutet av 1800-talet startades de svenska snilleföretagen. Fram till dess hade verkstadsbolagen varit verksamheter utan speciellt fokus som gjort lite av varje.
Men i dag har snilleföretagen ändrat spelreglerna.

Klarna, med vd:n Sebastian Siemiatkowski, är enligt Di:s Viktor Ström, ett exempel på ett bolag som är fast beslutet att bli världsledande inom en specifik nisch.
Klarna, med vd:n Sebastian Siemiatkowski, är enligt Di:s Viktor Ström, ett exempel på ett bolag som är fast beslutet att bli världsledande inom en specifik nisch.Bild:Amanda Lindgren

Snilleföretagen var historiskt extremt specialiserade verkstadsbolag. De hade en eller ett par innovationer som de fokuserade fullt ut på. Det var SKF med kullager, Alfa Laval med separatorer och Atlas med järnvägsvagnar.

Till skillnad från de tidigare verkstadsbolagen var snillebolagens mål inte att bli dominerande i sitt närområde. Deras produktfokus gjorde att de i stället blev världsdominanter inom en mycket specifik nisch.

Det är lätt att dra paralleller till dagens förändringar i näringslivet. I stort sett i varje sektor har det dykt upp nya företag som brutit ut en liten komponent ur värdekedjan. En komponent som de är fast beslutna att bli världsledande inom – i Sverige är Klarna ett tydligt exempel.

Genom att specialisera sig och jobba mot världsmarknaden utmanar de själva strukturen där konsumentbanken varit en lokal angelägenhet.

På 1800-talet byggde snillebolagens innovationer på nya tekniska framsteg som telefonin och elektriciteten och möjligheten att distribuera produkterna över hela världen. I dag bygger innovationerna på digitaliseringens möjligheter till ny produktutveckling och en global distribution där leveranstiderna har kapats till millisekunder.

Den här förändringen är grunden för Dagens industris konferens Digitala Strategier och den här tidningen. Hur ska företagsledare, politiker och entreprenörer positionera sig för att dra nytta av de möjligheter som nu ligger vidöppna? Ofta handlar det inte om tekniken i sig utan om ledarskap och organisation. Men hur får man medarbetarna att verkligen omfamna förändring?

Det här frågorna ligger inte bara i fokus på Digitala Strategier utan de ligger i fokus för hela samhället. Och det finns gott om goda exempel. Några av dem har vi samlat i den här bilagan:
Joakim Jardenberg berättar till exempel om hur Helsingborg under hans ledning blev Sveriges främsta it-kommun. Det handlar inte om nya it-system utan om ledarskap som skapar mod och attitydförändringar.

”Man kan faktiskt säga, ’låt oss prova detta under en period och se vad som händer.’ Man kan ta sig det utrymmet”, säger han på sidan 22.

Ica:s vd Anders Svensson berättar uppriktigt om hur matvarujätten tidigare underskattat kraften i digitaliseringen av livsmedelsbranschen.

”Det är som Bill Gates sa: ’ofta överskattar vi hur stor en förändring är på kort sikt, men underskattar hur stor den är på lång sikt.’ När det gäller digitalisering finns det en risk att man gör det och det misstaget har vi nog delvis gjort tidigare inom Ica”, säger han på sidan 26.

Anders Svensson sätter fingret på en viktig likhet mellan 1800-talets snilleföretag och dagens digitalisering.

Det är den långsiktiga förändringen som är den viktiga. Perioden för den moderna svenska verkstadsindustrins födelse känns i dag som en kort och intensiv period, men den varade i 40 år. Det är därmed rimligt att anta att vi i dag fortfarande befinner oss i den första halvan av det digitala näringslivets födelse. Så det finns gott om tid att hinna i kapp utvecklingen för den som känner att man har halkat efter. Förhoppningsvis kan den här bilagan och konferensen Digitala strategier fungera som inspiration. För fortfarande så ligger digitaliseringens möjligheter främst framför oss.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?