1515

Sneakers-trenden når nya höjder

Förra året ökade sneakerförsäljningen med 10 procent globalt, tack vare de stora modehusen.

Med hjälp av ”dad sneakers” når lyxmärkena nya kunder.

Foto:D.Charriau

De senaste säsongerna har stora modehus som Gucci, Balenciaga, Prada och Louis Vuttion börjat satsa på designersneakers. Det är framför allt så kallade ”dad sneakers” som har börjat dyka upp hos lyxmärkena. Skorna är klumpiga och med stora, överdimensionerade sulor. Ofta är det tre sulor staplade på varandra, i olika färger och former. Det viktigaste är inte att skorna är snygga, snarare att de sticker ut.

Prislappen brukar ligga runt 7.000 – 10.000 kronor och när skorna släpps säljer de ofta slut snabbt, vilket leder till skyhöga andrahandspriser. Ett svenskt exempel är skomärket Eytys, där deras klumpigaste variant ”Angel” sålt slut flera gånger om.

Enligt branschsajten Business of fashion har lyxmärkenas sneakersatsning varit drivande i försäljningen. Förra året ökade sneakerförsäljningen med 10 procent globalt enligt siffror från Bain & Company. På Net-a-Porter, den största nätbutiken för lyxmode, står designersneakers för en tredjedel av alla sneakers som säljs. Försäljningen av designersneakers ökade där med 50 procent i vår, jämfört med förra året.

För de stora märkena har lyxiga, designade sneakers blivit ett sätt att nå nya konsumenter. Nike och Adidas har länge dominerat sneakermarknaden men den låga prisbilden har lämnat en öppning för lyxmärken.

Gränsen mellan vad som är lyx och streetwear har suddats ut de senaste åren. Sneakers har höga marginaler och tilltalar många. Precis som handväskor är sneakers statusmarkörer som kan användas dagligen och inte vid enstaka tillfällen. Balenciagas storsuccé ”Triple S” sneaker har sålt slut så många gångar att produktionen nu har flyttats från Italien till Kina för att kunna tillverkas snabbare och i fler variationer.

”Sneakers är inte en ny produkt, det är konsumenten som är ny. De letar efter komfort, färg, teknologi och att vara cool och elegant samtidigt. För mig handlar det om att mixa Manolo Blahnik med Nike”, säger David Tourinaire-Beauciel, designchef för skor på Balenciaga, till Business of fashion.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?