1515
Annons

Sneakers-trenden når nya höjder

Förra året ökade sneakerförsäljningen med 10 procent globalt, tack vare de stora modehusen.

Med hjälp av ”dad sneakers” når lyxmärkena nya kunder.

Foto:D.Charriau

De senaste säsongerna har stora modehus som Gucci, Balenciaga, Prada och Louis Vuttion börjat satsa på designersneakers. Det är framför allt så kallade ”dad sneakers” som har börjat dyka upp hos lyxmärkena. Skorna är klumpiga och med stora, överdimensionerade sulor. Ofta är det tre sulor staplade på varandra, i olika färger och former. Det viktigaste är inte att skorna är snygga, snarare att de sticker ut.

Prislappen brukar ligga runt 7.000 – 10.000 kronor och när skorna släpps säljer de ofta slut snabbt, vilket leder till skyhöga andrahandspriser. Ett svenskt exempel är skomärket Eytys, där deras klumpigaste variant ”Angel” sålt slut flera gånger om.

Enligt branschsajten Business of fashion har lyxmärkenas sneakersatsning varit drivande i försäljningen. Förra året ökade sneakerförsäljningen med 10 procent globalt enligt siffror från Bain & Company. På Net-a-Porter, den största nätbutiken för lyxmode, står designersneakers för en tredjedel av alla sneakers som säljs. Försäljningen av designersneakers ökade där med 50 procent i vår, jämfört med förra året.

För de stora märkena har lyxiga, designade sneakers blivit ett sätt att nå nya konsumenter. Nike och Adidas har länge dominerat sneakermarknaden men den låga prisbilden har lämnat en öppning för lyxmärken.

Gränsen mellan vad som är lyx och streetwear har suddats ut de senaste åren. Sneakers har höga marginaler och tilltalar många. Precis som handväskor är sneakers statusmarkörer som kan användas dagligen och inte vid enstaka tillfällen. Balenciagas storsuccé ”Triple S” sneaker har sålt slut så många gångar att produktionen nu har flyttats från Italien till Kina för att kunna tillverkas snabbare och i fler variationer.

”Sneakers är inte en ny produkt, det är konsumenten som är ny. De letar efter komfort, färg, teknologi och att vara cool och elegant samtidigt. För mig handlar det om att mixa Manolo Blahnik med Nike”, säger David Tourinaire-Beauciel, designchef för skor på Balenciaga, till Business of fashion.

Inför krisen: Lage Jonason försökte sälja ”privatpalats” i Djursholm

Inför den privatekonomiska kris som tycks ha infunnit sig för finansmannen Lage Jonason försökte han strax före sommaren sälja ett ”privatpalats” i Djursholm genom en helsidesannons i Dagens industri.

Lage Jonason ”privatpalats”.
Lage Jonason ”privatpalats”.Foto:Holger Ellgaard/Wikimedia Commons

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera