Annons

Sneakers-trenden når nya höjder

Förra året ökade sneakerförsäljningen med 10 procent globalt, tack vare de stora modehusen.

Med hjälp av ”dad sneakers” når lyxmärkena nya kunder.

Foto:D.Charriau

De senaste säsongerna har stora modehus som Gucci, Balenciaga, Prada och Louis Vuttion börjat satsa på designersneakers. Det är framför allt så kallade ”dad sneakers” som har börjat dyka upp hos lyxmärkena. Skorna är klumpiga och med stora, överdimensionerade sulor. Ofta är det tre sulor staplade på varandra, i olika färger och former. Det viktigaste är inte att skorna är snygga, snarare att de sticker ut.

Prislappen brukar ligga runt 7.000 – 10.000 kronor och när skorna släpps säljer de ofta slut snabbt, vilket leder till skyhöga andrahandspriser. Ett svenskt exempel är skomärket Eytys, där deras klumpigaste variant ”Angel” sålt slut flera gånger om.

Enligt branschsajten Business of fashion har lyxmärkenas sneakersatsning varit drivande i försäljningen. Förra året ökade sneakerförsäljningen med 10 procent globalt enligt siffror från Bain & Company. På Net-a-Porter, den största nätbutiken för lyxmode, står designersneakers för en tredjedel av alla sneakers som säljs. Försäljningen av designersneakers ökade där med 50 procent i vår, jämfört med förra året.

För de stora märkena har lyxiga, designade sneakers blivit ett sätt att nå nya konsumenter. Nike och Adidas har länge dominerat sneakermarknaden men den låga prisbilden har lämnat en öppning för lyxmärken.

Gränsen mellan vad som är lyx och streetwear har suddats ut de senaste åren. Sneakers har höga marginaler och tilltalar många. Precis som handväskor är sneakers statusmarkörer som kan användas dagligen och inte vid enstaka tillfällen. Balenciagas storsuccé ”Triple S” sneaker har sålt slut så många gångar att produktionen nu har flyttats från Italien till Kina för att kunna tillverkas snabbare och i fler variationer.

”Sneakers är inte en ny produkt, det är konsumenten som är ny. De letar efter komfort, färg, teknologi och att vara cool och elegant samtidigt. För mig handlar det om att mixa Manolo Blahnik med Nike”, säger David Tourinaire-Beauciel, designchef för skor på Balenciaga, till Business of fashion.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Sund AffärsbyråAnnons

Sund Affärsbyrå erbjuder affärsjuridiska tjänster med långsiktighet och trygghet i fokus

Fr.v: Tomas Öberg, Peter Rangemo, Bo Svensson.
Fr.v: Tomas Öberg, Peter Rangemo, Bo Svensson.

Med 40 års spetskompetens inom såväl skatterätt, arvsfrågor och bolagsbildning som förvaltning, likvidationer och fusioner är Sund Affärsbyrå den självklara partnern och rådgivaren inom affärsjuridik och affärsutveckling. I sina affärsområden stöttar byrån kunderna med trygga och långsiktiga helhetslösningar.

När Stockholmsbaserade Sund Affärsbyrå startades 1980 var det med huvudsaklig inriktning på skatterätt, men under de gångna decennierna har företaget både haft en kraftig tillväxt och vidareutvecklat sin verksamhet. Bo Svensson, VD, är övertygad om att den tydliga framgången har sin grund i att man i alla situationer utgår från vilka möjligheter som finns, snarare än vilka problem som kunden står inför. 

– Vi är proaktiva och inleder med att granska kundens förutsättningar utifrån deras synvinkel och potential. Utifrån den granskningen drar vi slutsatser om hur vi kan skapa bästa möjliga lösning för kunden. Detta arbetssätt skiljer oss från många andra affärsjuridiska byråer som fokuserar på problemen.

”Den digitala affärsbyrån”

Ett digitalt förhållningssätt fordrar flexibla och progressiva arbetsmetoder för att hålla sig uppdaterad på den tekniska och digitala utvecklingen. Sund Affärsbyrå excellerar redan inom detta område, något som den rådande Coronakrisen har gett ett tydligt kvitto på. 

– Vi har länge arbetat digitalt och vi kallar oss till och med för ”den digitala affärsbyrån”. Inte nog med att det förenklar för kunden, utan det innebär snabbare och effektivare processer även för oss.  I nuläget sköter vi exempelvis nästintill alla våra kunders deklarationer och årsredovisningar digitalt, berättar skattekonsulten Peter Rangemo.

Trygghet genom hela resan

Det som i synnerhet utmärker Sund Affärsbyrå är dock deras höga kompetens. Byråns ekonomitjänster underlättar både i det dagliga ekonomiarbetet och i redovisnings- och bokslutssammanhang. Tack vare djupa kunskaper om sekretessen i kombination med flera decenniers expertis inom skatteområdet är byrån van vid att upprätta och kontrollera deklarationer och skatteupplägg. Bo Svensson konstaterar att det i förlängningen handlar om konstruktiv samverkan och om att vara en pålitlig affärspartner som kunderna kan känna sig trygga med genom hela sin affärsresa. 

– Många av de kunder vi började samarbeta med för 40 år sedan har vi med oss än idag. Vi utvecklas sida vid sida, tack vare vår förståelse för deras verksamhet. Det innebär att vi kontinuerligt bidrar till att stärka deras tillväxt och lönsamhet.

Unika affärslösningar

Under åren har Sund Affärsbyrå hanterat allt från att upprätta bouppteckningar och förvalta bolag till hundratals likvidationer och fusioner. Planerna för framtiden är att växa med tio till femton procent per år för att fortsätta vara en given samarbetspartner till, i synnerhet, små och mellanstora företag. 

– Många unga företag saknar kompetensen som krävs för att med rätt förutsättningar driva sin affärsutveckling. Varje bolag är unikt och våra affärslösningar utgår från dessa specifika förutsättningar för att bidra till att skapa eller vidareutveckla produkter och tjänster. Sund Affärsbyrå är en helhetslösning, avslutar redovisningsansvarig Tomas Öberg.

Läs mer om Sund Affärsbyrå

Fakta om Sund Affärsbyrå

Sund Affärsbyrå är en pålitlig affärspartner som ser kundens möjligheter och har deras långsiktiga affärsutveckling i fokus. Genom kompetent och anpassad rådgivning inom ekonomi och affärsjuridik skapar byrån trygghet för uppdragsgivarna i deras affärsutveckling. 

 

Mer från Sund Affärsbyrå

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sund Affärsbyrå och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?