1515
Annons

Snarlika kandidater kan ta över Merkels parti – han är näringslivets favorit

På lördagen avgör kristdemokratiska CDU vem som ska bli partiledare efter Annegret Kramp-Karrenbauer – nästan ett år försenat.

Det blir också startskottet för kampen om att bli förbundskansler efter Angela Merkel i höst.

Friedrich Merz ses som näringslivets favorit men är omstridd i partiet.

Norbert Röttgen, Armin Laschet och Friedrich Merz.
Norbert Röttgen, Armin Laschet och Friedrich Merz.Foto:Michael Kappeler

De tre män som slåss om makten efter de två kvinnorna har åtminstone på papperet mycket gemensamt.

De är jurister och trebarnspappor över 50 år. Alla tre är också katoliker från den största delstaten, Nordrhein-Westfalen. Två av dem har tidigare petats av Angela Merkel.

Annegret Kramp-Karrenbauer meddelade redan i februari att hon avgår efter turbulens i delstaten Thüringen, där partiet medverkade till att ge Alternativ för Tyskland, AfD, inflytande.

Men två partistämmor fick ställas in och ersätts nu av helgens digitala stämma, där resultatet ändå måste bekräftas med poströster från de 1.001 delegaterna.

I opinionsmätningar både inom och utanför partiet leder advokaten Friedrich Merz, som satsar på comeback trots två politiska bakslag i bagaget:

Han avgick 2002 som gruppledare för CDU/CSU när Angela Merkel stärkte sin makt. I december 2018 förlorade han med ett fåtal röster partiledarkampen mot Annegret Kramp-Karrenbauer.

Den näringslivsvänliga högerkandidaten Friedrich Merz har en stark fanklubb i partiet trots, eller kanske just tack vare, att han länge har stått vid sidan av politiken. För ett år sedan lämnade han sin post i riskkapitaljätten Blackstone, ett omstritt bolag i Tyskland.

Hans anhängare hoppas att han ska plocka tillbaka väljare från AfD, särskilt i öst. Motståndarna pekar på noll regeringserfarenhet och lite dålig verklighetsförankring. I en intervju med Bild kallade han sig ”övre medelklass” trots en årsinkomst på över en miljon euro.

Hans hårdaste motståndare är Nordrhein-Westfalens premiärminister Armin Laschet. För knappt fyra år sedan vann han överraskande valet i delstaten, som Socialdemokraterna då hade styrt i 46 av 50 år.

Armin Laschet är en mittenkandidat som möjligen kan hejda den gröna våg som sköljer över Tyskland. Han anses dock som färglös, trots uttalanden till stöd för regimerna i Ryssland, Syrien och Turkiet. Dessutom har han missbedömt coronapandemin och länge motsatt sig nedstängningar.

Hans stora fördel är sin andreman, hälsoministern Jens Spahn, som får äran av att Tyskland har klarat pandemin bättre än många andra länder i Europa.

Jens Spahn kandiderade som partiledare för två år sedan, men står över denna gång. Många spekulerar i att han i stället satsar på att bli CDU och bayerska CSU:s gemensamma kanslerkandidat.

Den tredje partiledarkandidaten är den tidigare miljöministern Norbert Röttgen. Han ställdes i kylan efter ett rekorddåligt delstatsval i Nordrhein-Westfalen 2012, men har jobbat sig tillbaka in i värmen som ordförande i förbundsdagens utrikesutskott.

Med mer charm och vältalighet än de båda medtävlarna har han hyggliga chanser att få partiets stöd i en andra omröstning.

En seger på lördagen innebär inte automatiskt att man blir kanslerkandidat.

Här ser Bayerns delstatschef Markus Söder ut att ha bäst chans. Han har till skillnad från sina mer högljudda föregångare från det lite mer konservativa CSU tonat ned motsättningarna mot CDU. Hans krav på skarpa coronarestriktioner har ökat hans stöd i hela Tyskland.


Innehåll från FolksamAnnons

Ny smartare bilförsäkring anpassas till framtidens bilkörning

Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.
Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.

Dagens bilar utvecklas och blir allt säkrare. I takt med det förändras även bilförsäkringarna. Istället för att sätta premien utifrån från vem som äger bilen, kommer framtidens försäkring allt mer baseras på bilens säkerhetsutrustning.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Bilarna har i dag blivit både smartare och säkrare. Bland annat är det vanligt med aktiva säkerhetssystem – till exempel autobroms, döda-vinkel-varnare och allt mer sofistikerad parkeringsassistans. Tillsammans förebygger dessa olyckor och kompenserar misstag från föraren. I framtiden kommer bilarna dessutom att bli ännu smartare och data från bilarna kommer bli en integrerad del i försäkringserbjudandet. 

– I den här nya verkligheten blir det allt mer ointressant och trubbigt att prissätta bilförsäkringen efter ägarens ålder och bilens effekt. Det är betydligt mer relevant att utgå från hur bilen används, bilens utrustning och i förlängningen även bilmodellens skadehistorik, säger Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam. 

Denna nya typ av försäkring som baseras på bilens säkerhetsutrustning är både transparent och bekymmersfri för kunden. Den stödjer också hållbara mobilitetslösningar med bildelning och bilpooler.  

– I framtiden tror vi att den kommer bli ett bra komplement till den traditionella bilförsäkringen tillsammans med en tredje kategori av bilförsäkring som skräddarsys efter varje användare, exempelvis ”pay as you drive”. För oss är det viktigt att vi även i framtiden kan erbjuda olika typer av försäkringar som tillgodoser alla kunders behov. 

Samarbetar med Volvo Cars

Redan i dag har Folksam ett unikt samarbete med Volvo Cars där en förmånlig och miljömärkt bilförsäkring från Folksam ingår i bilens pris när man köper en elbil online. Det gäller helelektriska XC40 och deras första renodlade elbil, C40 Recharge. 

– Det innebär att vi ger kunderna en bra och prisvärd bilförsäkring som en integrerad del av bilen. Den integrerade försäkringen och det fasta priset gör bilköpet enklare och kostnaden mer transparent, säger Josef Halldelius.

– I och med att Volvo Cars onlineförsäljning är en ny satsning, har vi kunnat bygga upp denna nya försäkringsmodell helt från grunden – en anpassad gruppförsäkringslösning till ett fast pris och som är helt oberoende av vem som kör bilen, säger Josef Halldelius. 

Försäkringen är dessutom märkt med Bra Miljöval enligt Naturskyddsföreningens högt ställda kriterier. 

– Vi är det enda stora försäkringsbolag som har miljömärkta bilförsäkringar. Det innebär bland annat att kunderna kan vara säkra på att vi använder miljövänliga material vid reparationer och att vi ställer höga krav på våra leverantörer och på våra egna investeringar. 

Höga ambitioner 

Folksams ambitioner vad gäller hållbarhet rimmar dessutom väl med Volvo Cars. Bland annat har Volvo Cars som plan att bli ett helt renodlat elbilsföretag vid 2030. 

Folksam och Volvo Cars delar också visionen att den bästa olyckan är den som aldrig sker och båda företagen jobbar aktivt för detta, bland annat genom forskning.  

– Vi samlar hela tiden in nya insikter och data som kan hjälpa oss i vår strävan att förebygga och minska antalet olyckor, säger Josef Halldelius.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Folksam och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?