Annons

Snabbväxare vill ha anställda på plats: ”Ökar engagemanget”

Fyra dagar i veckan är normen på företaget Sportadmin som vill att anställda jobbar på plats. Den kultur man odlat fram rimmar inte med distansjobb, kommenterar vd Henrik Lehmann.

”Vi har tackat nej till kandidater som frågar efter att jobba hemma.”

Henrik Lehmann, vd och grundare av Sportadmin, tror inte på hemarbete. Företagets kultur skapas i gemenskapen på plats, betonar han.
Henrik Lehmann, vd och grundare av Sportadmin, tror inte på hemarbete. Företagets kultur skapas i gemenskapen på plats, betonar han.Foto:Press/Sportadmin

För fjärde året i följd utsågs nyligen Malmöbaserade Sportadmin till Gasellbolag. Företaget är landets största leverantör av affärssystem åt idrottsföreningar. Därtill har man tecknat avtal med 12 av 16 fotbollslag i allsvenskan. 

Grunden i bolagets tillväxt är en stark företagskultur, enligt vd och grundare Henrik Lehmann. Han pekar på att Sportadmin får högsta poäng i eNPS – ett medarbetarindex som mäter personalens nöjdhet. 

Ändå har man landat i en relativt stram kontorspolicy – liknande den som vållat protester internt på H&M. Minst fyra dagar i veckan ska medarbetarna jobba på plats. Utvecklare har möjlighet att jobba hemifrån två dagar. 

”Redan när pandemin lättade bestämde vi oss och räknade med att vissa skulle sluta, men det hände faktiskt inte”, säger Henrik Lehmann. 

Varför är det viktigt att vara på kontoret?
”Skälet till att vi lyckats beror helt och hållet på våra värderingar och vår kultur. Därför är det jätteviktigt att bygga samhörighet – och det gör vi bäst på plats.”

”När man jobbar på plats är det också mycket enklare att uppfatta hur medarbetarna mår. Dessutom ökar engagemanget”, säger han vidare. 

Har det inte funnits något motstånd?
”För vissa tog det emot att gå tillbaka efter pandemin, men de förstår varför vi håller den här linjen och varför den är bra för både dem och företaget. Många väljer att komma in fem dagar i veckan.”

Vad är hemligheten till att medarbetarna inte känner sig intvingade?
”Gemenskap och en familjär stämning. Att gå till jobbet ska inte vara ett ont måste, man ska längta hit. Det förhållningssättet har vi haft sedan vi började anställa.”

Hur fungerar det att rekrytera?
”Många blir positivt överraskade av att vi bryr oss och vill att varje anställd ska vara en del av gemenskapen. Långt ifrån alla vill sitta hemma.”

Henrik Lehmann sticker samtidigt inte under stol med att vissa kandidater väljer bort företaget. 

”Absolut, vi har tappat folk i rekryteringen. Vi har också tackat nej till personer som frågar efter att jobba hemma. De är varken bättre eller sämre människor, men de passar inte oss helt enkelt. Vi är inte för alla.”

På tisdagar och torsdagar viger företaget två timmar till träning – förutsatt att man tränar tillsammans med en kollega. 

”Vi har till exempel en utvecklare som är simtränare och tar med sig ett gäng till simhallen.”

Han tillägger: 

”En del arbetsgivare behandlar alla utvecklare som introverta. De tillhör en av de viktigaste funktionerna på företaget. Det är otroligt viktigt att de är med där beslut fattas, känner kulturen och deltar när vi firar.”

En gång per halvår tar man in nyrekryteringar som startar sin anställning med ett så kallat onboardingprogram.

”Huvudfokus är att lära känna varandra och företaget. De som började i höst känner jag redan bra – vi har bland annat varit i väg på gemensamma aktiviteter. Det hade inte fungerat lika smidigt digitalt.”

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera