Annons

Snabbväxande eventbolaget siktar mot Europa

Det snabbväxande eventbolaget On air game shows hade stora planer på expansion. Sedan kom pandemin och allt sattes på paus. Nu laddar företaget för att återuppta expansionsplanerna – både i Sverige och utomlands.

”Om tre år finns vi i tio städer i Europa”, säger vd Joakim Lublin.

”Om tre år finns vi i tio städer i Europa”, säger vd Joakim Lublin.
”Om tre år finns vi i tio städer i Europa”, säger vd Joakim Lublin.Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait

Klockan är strax efter lunchtid när Joakim Lublin hälsar välkommen inne i On airs lokaler i Gamla stan, Stockholm. Än så länge är stället folktomt, men till kvällen väntas flertalet tävlingssugna sällskap ta plats i de tre studior som gömmer sig innanför fasaden på Mälartorget.

”Det kommer vara full gas i 90 minuter”, säger Joakim Lublin, vd och grundare, om vad som komma skall för gästerna.

Konceptet game show känner de flesta säkert igen från tv genom klassiska underhållningsprogram som På spåret, Jeopardy och Vem vet mest. De tävlande delas här in i lag och förses med ”buzzers”, stora svarsknappar, och en egen programledare.

”Vi har så klart inspirerats av de program som finns på tv men nästintill alla tävlingar är egna påhitt”, berättar Joakim Lublin.

Det hela äger rum i vad som på många sätt liknar en tv-studio med blinkande lampor och stora bildskärmar – det enda som fattas är själva tv-kameran.

”Många som kommer hit slås verkligen av att det ser ut precis som på tv. Det är något vi har jobbat för, den där wow-känslan”, säger vd:n och fortsätter:

”Våra programledare har ofta en bakgrund inom stand up eller teater. Min bror, som också jobbar inom bolaget, utformar 3D-animeringar och grafik till varje tävling. Dessutom har tävlingarna egna vinjetter.” 

De besökande sällskapen är till stor del företag.

”Det var dem vi tog fram konceptet för, så den marknaden är väldigt viktig. På helgerna har vi även besökare från till exempel möhippor och kalas”, säger Joakim Lublin.

”Det är väldigt tacksamt sätt att umgås på. Det krävs att besökarna är aktiva och pratar mycket med varandra under tävlingarna.”

Idén till On air föddes för drygt sju år sedan. Joakim Lublin och Gustav Hagvall, som också varit med och grundat On air, hade tidigare drivit ett event- och turistbolag med fokus på segway-uthyrning. De båda entreprenörerna kände att det var dags för något nytt.

”Vi ville göra något som ingen annan hade gjort förut, samtidigt som vi ville att det skulle vara tilltalande för alla i en grupp. Vi testade konceptet 2013 och förstod snabbt att det var det här vi ville satsa på”, berättar Joakim Lublin.

”2014 flyttade vi in i de här lokalerna och körde igång.”

Sedan dess har verksamheten vuxit i raketfart – bolaget har slagit upp portarna i Göteborg och startat en franchise i Örebro. Mellan 2016 och 2019 mer än dubblade On air sin omsättning, som då landade på strax under 13,6 miljoner kronor.

”Bolaget har vuxit lite av sig självt. Vi har inte satsat på reklam eller annonser, utan vi har lagt all energi på att skapa riktigt roliga event. 75 procent av de som kommer har hittat hit via tips från vänner.”

Planen var att utöka franchiseverksamheten ytterligare, både i Sverige och internationellt.

”Vi hade hittat tre städer, i Sverige, Danmark och i Storbritannien, där vi ville fortsätta växa.”

Men så kom pandemin.

”Ungefär i mitten av mars bromsade allt in väldigt snabbt. På en dag hade bokningarna blivit till avbokningar”, berättar Joakim Lublin.

Personalstyrkan permitterades och On air, liksom många andra företag inom eventbranschen, hamnade i dvala. Men lagom till maj hade företaget kommit fram till en lösning och verksamheten började ta fart igen.

”Då var vi i full gång med game shows online. Vi märkte att det var många hemmajobbare som var uttråkade och som gärna ville göra något kul tillsammans med kollegorna.”

”Vi sänder showerna live. Oftast har vi med oss en gäst från sällskapet i studion som alla känner igen, till exempel chefen, som hjälper till att ställa frågor tillsammans med programledaren”, säger Joakim Lublin och berättar att de fortsatt håller en del shower online även om läget har lättat upp lite sedan i våras.

Planerna på expansion är definitivt inte avskrivna. Så fort pandemin har passerat räknar Joakim Lublin med att öppna franchiseverksamheter i de tre städer det planerades för.

”Hösten 2019 tog allt en väldig fart, det blev ett väldigt bra år. 2020 hade också blivit det om det inte vore för corona. Nu hoppas vi kunna öppna de här ställena nästa höst”, säger Joakim Lublin.

Men han sätter inte punkt där.

”Om tre år finns vi i tio städer i Europa. Vi tror verkligen på det vi gör.”

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?