1515

Snabbtågen kan göra många hemlösa

Om Trafikverket bygger höghastighetsbanan krävs det mycket mark. Den som råkar äga den mark där järnvägen ska dras, tvingas helt enkelt att sälja den. Men sedan 2010 får man åtminstone mer betalt.

Bild:TT

Äganderätten är stark i svensk lagstiftning. Ingen kan tvingas avstå sin egendom ”utom när det krävs för att tillgodose angelägna allmänna intressen”, som det står i Regeringsformens första kapitel 15 §.

Men där ges också exempelvis Trafikverket möjlighet att tvångsinlösa den mark, eller fastighet som det heter på fackspråk, som krävs för att till exempel bygga en järnväg. Hur många fastigheter som behöver köpas loss för att bygga Ostlänken, som är en del av de planerade stambanorna för höghastighetståg, har inte Trafikverket någon uppfattning om, men mycket blir det.

”Just nu håller vi informationsmöten och försöker ha en bra och tydlig dialog där fastighetsägarna kan komma med inspel. I första hand försöker vi komma överens om köpen”, säger Annika Forslund, fastighetsansvarig för Ostlänken.

Men ibland kan en sådan överenskommelse inte nås. För en del kan det handla om en släktgård som har ett stort emotionellt värde, utöver det ekonomiska. Men det finns egentligen ingenting som fastighetsägaren kan göra åt saken. I expropriationslagen ges Trafikverket nämligen rätt att helt enkelt tilltvinga sig fastigheten.

Ersättningen ska betalas med ett belopp som motsvarar marknadsvärdet. Utöver det ska ytterligare ersättning på 25 procent av marknadsvärdet betalas ut, en förändring som kom till 2010 för att stärka äganderätten.

För att komma överens med fastighetsägaren försöker Trafikverket erbjuda flera alternativ. Exempelvis kan den inlösta fastigheten bytas mot en annan fastighet. Men det är samma ersättningsnivå som stadgas i expropriationslagen som det är frågan om, det bästa för fastighetsägaren är alltså att acceptera en överenskommelse.

”Generellt sett så kommer vi överens och de flesta blir nöjda”, säger Annika Forslund.

Järnvägsbyggen är en lång och kostsam historia. Innan planerna har kommit så långt att man har en färdig linje är sträckan en korridor, på vissa ställen flera hundra meter bred. Då tvingas många fastighetsägare att en längre tid leva i ovisshet kring huruvida just deras fastighet kommer behöva tvångsinlösas.

”Många har levt med den här korridoren i flera år och är såklart oroliga, men vi har en bra dialog”, säger Annika Forslund.

Den osäkerhet som ett planerat järnvägsbygge ger upphov till ställer ibland till det. Därför har vissa fastigheter redan köpts in.

”Vid särskilda skäl som exempelvis dödsfall eller skilsmässa har vi en möjlighet att köpa fastigheter på förhand, om det är ägarens önskan.”


Innehåll från SJAnnons

Så reser du smartare – nya X 2000 ännu en anledning att stanna på marken

Sitt bekvämt, surfa tryggt med 5G-baserat wifi och se fram emot ännu mer driftsäkra tågresor.

I dagarna är det världspremiär för X 2000 – ett supermodernt, men återvunnet och återanvänt tåg som redan erövrat priser.

Nyfiken på nya X 2000? Läs mer här

Skulle Sveriges krokiga järnväg rätas ut? Eller var det kanske dags att bygga en ny typ av tåg som kunde köra snabbt även i kurvorna? På sent åttiotal var frågan högaktuell. 

Svaret blev X 2000 – och i medierna skapades genast svallvågor i samband med premiärturen. Expressen rapporterade att vagnarna följer med i kurvorna och att det inte var några ”krängningar att tala om”.

Sedan X 2000:s lansering 1990 har det gjorts cirka 200 miljoner unika resor, och tekniken har stadigt gått framåt – på alla fronter.

Nya prisbelönta X 2000 är ett supermodernt men återvunnet tåg där SJ sparat mer än 5 000 ton rostfritt stål genom att återanvända hela stålskalet från det befintliga tåget. 

– Vi har helt enkelt byggt ett helt nytt tåg inuti ett befintligt. Det visar att det går att skapa nytt, samtidigt som vi tar tillvara och återanvänder värdefullt material, säger Andrea Persson, ansvarig för förvaltningen av SJ:s X 2000-flotta.

Nya X 2000 får 110 datorer för att styra och övervaka tåget, att jämföra med 24 dessförinnan. 

– Tåget har ett avancerat system för självdiagnostik, vilket bland annat betyder att vi från distans har möjlighet att i realtid ta emot och övervaka en mängd signaler från tågets olika tekniska system och kan på så sätt agera förebyggande. Tågresan blir mer driftsäker tack vare alla nya tekniska system, säger Andrea Persson och tillägger:

– Ny styrning av innerdörrarna gör att det blir lättare att ta sig mellan vagnar och tydligare märkning av vagn och plats sparar tid vid av- och påstigningar.

Radiotransparenta fönsterglas

1990 kommenterade tidningen Expressen imponerat de tekniska innovationerna: ”X 2000 har telefon, fax, kopieringsapparat. Vid varje fåtölj kan man via freestylelurar lyssna på P3 och två interna kanaler.”

2021 har det skapats helt andra förutsättningar.

– En ny modern bistrokassa har installerats som ska göra betalningar snabbare och smidigare. Ett nytt 5G-baserat wifi-system gör det dessutom enklare att arbeta och koppla av under resan.

Nya X 2000 har radiotransparenta fönsterglas, en teknik som är helt ny i Sverige men som finns på de allra modernaste snabbtågen i Europa. 

– Det innebär att mobilsignaler från alla mobiloperatörer längs med spåren kommer in i tåget och dessutom kan metoder som snabbar på dataöverföring användas fullt ut. 

Även övrig teknik har fått en rejäl uppdatering. När de 12 996 nya stolarna monterats in har det krävts totalt 28 mil nya kablar. 

– De nya stolarna får en smart utformning. Stolarna ger bra svankstöd, har ett stort ryggbord, dubbla eluttag, avställningsytor och möjlighet till bra lutning på ryggstödet.

Uppgraderingen av X 2000 är ett enormt projekt som har tagit flera år. Att byta ut alla väsentliga delar i ett modernt tåg kan liknas vid en avancerad transplantation av hjärna, hjärta och centrala nervsystemet samtidigt. 

– Mycket arbete har lagts ner på att få de olika systemen att kommunicera och en rad tester har gjorts. Innan varje tågsätt sätts i trafik kommer det att ha provkörts minst 15 000 kilometer.

Testa nya X 2000. Här kan du köpa biljetter. 

 

Mer från SJ

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SJ och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?