1515

Snabbmatskedjorna ställer om efter nya reglerna: ”Gör allt vi kan”

Beskedet om att endast tillåta bordsservering tvingar snabbmatskedjorna till stora anpassningar. Med nya riktlinjer ska de göra sitt för att stoppa spridningen av covid-19.
”Vi ser till att glesa ut så att det inte ska vara några köbildningar”, säger Marita Wengelin, pr-chef på Max.

Foto:Linda Öhrn
Burger King i Gamla stan är stängd på grund av omständigheterna har de skrivit på en lapp.
Burger King i Gamla stan är stängd på grund av omständigheterna har de skrivit på en lapp.Foto:Linda Öhrn

Folkhälsomyndighetens nya regler för restauranger och krogar innebär att gästerna ska äta och dricka sittande vid bord, och att personalen bär ut beställningarna. Om det är möjligt att låta gästerna beställa och hämta sin mat och dryck själva så är det tillåtet, så länge som det inte leder till trängsel eller köer. Hämtmat kan överlämnas som vanligt, så länge det går att göra utan trängsel mellan människor.

”Vi har fortfarande utlämning över vår utlämningsdisk. Men vi kommer att begränsa antalet ordrar som visas som klara på skärmen, så att det inte uppstår någon som helst trängsel vid utlämningsdisken”, säger Marita Wengelin.

Max har också lanserat en webbordersida där gästen kan beställa och få maten leverad till bordet eller bilen på parkeringen utanför. De öppnar dessutom upp uteserveringarna tidigare.

”Vi ser till att glesa ut så att det inte ska vara några köbildningar, och gör markeringar i golvet för att undvika det. Vi har sett till att vi har personal som kan hjälpa gästerna om det skulle bli trångt, som ordnar upp med flöden och avstånd.”

McDonalds har tagit fram informationsmaterial på temat ”kom ihåg att hålla avstånd” till sina restauranger, i form av golv- och bordsdekaler, uppger Henrik Nerell, presschef på McDonalds Sverige. De distribueras till restaurangerna och sätts upp under dagen.

”Många av våra restauranger i Sverige erbjuder även bordsservering som en del av den modernisering av restaurangerna som våra franchisetagare har gjort de senaste åren”, skriver han i ett mejl till Di.

Han framhåller, precis som Marita Wengelin, att det är många som väljer drive through eller digitala lösningar för hämtmat eller hemkörning, i stället för att äta på restaurangerna.

”Det är viktigt för alla att bidra till att minska smittspridningen i samhället och vi gör allt vi kan för att ha en trygg och säker restaurangmiljö för gäster och medarbetare”, skriver han.

Max skickade ut sina nya riktlinjer till restaurangerna igår kväll och de har börjat implementeras under dagen.

”Sedan är vi 130 restauranger i Sverige så allt kanske inte är på plats vid dagens slut, men vi jobbar självklart stenhårt för att det ska fullföljas”, säger Marita Wengelin.

Iwo Zakowski, vd för Burger King Sverige, berättar att de uppmanar alla gäster att hålla minst en meters avstånd till varandra, samt att de minskar antalet sittplatser i restaurangerna vid behov.

”Vi tar alla riktlinjer och restriktioner från myndigheterna på största allvar och efter gårdagens besked har vi anpassat vår riskbedömning i varje restaurang”, skriver han i ett mejl till Di.

Han skriver att de bland annat har infört utökade rengörings- och desinfektionsrutiner för alla kontaktytor och för hela restaurangen. Samtidigt uppger han att deras servicemodell inte påverkas av de nya reglerna.

”Vi har en servicemodell där gästen efter beställning hämtar upp maten vid kassan och därefter antingen väljer att ta med maten hem eller sitta ner och äta sin mat i vår restaurang. Denna typ av service kan vi än så länge fortsatt erbjuda alla våra gäster på Burger King.”

 

 


Innehåll från ZengunAnnons

Kravställning och uppföljning driver byggbranschen framåt

Håkan Ericsson och Caroline Sundqvist på Zengun.
Håkan Ericsson och Caroline Sundqvist på Zengun.

Den gröna omställningen inom byggindustrin pågår för fullt i form av satsningar kopplat till cirkulära materialflöden, återbruk och koldioxidreduktion. Men begreppet hållbarhet rymmer mer än så. Zengun är en av Stockholms ledande byggentreprenörer och de vill rikta strålkastarljuset mot den sociala hållbarheten, som lätt glöms bort. 

– En av flera viktiga åtgärder är att säkra att det inte finns oegentligheter i leverantörskedjan, säger Caroline Sundqvist, hållbarhetschef på Zengun.

Zengun är ett projektdrivet byggföretag med funktionen av en samordnande part där fokus ligger på byggledning och utförande i kombination med ett  kundnära samarbete. Hållbarhetsarbetet löper som en röd tråd genom projekten och med ambitionen att vara en drivande kraft i utvecklingen av branschen. En fråga som de vill belysa i detta sammanhang är de brister kopplat till social hållbarhet som fortfarande finns inom branschen. Det är ett faktum att det förekommer olaglig arbetskraft på arbetsplatserna och att det även finns arbetsförhållanden som strider mot mänskliga rättigheter i material- och underentreprenörskedjor vilket vi måste agera på som en enad front.

– De svenska underentreprenörerna har länge flaggat för den snedvridna konkurrensen men det är främst de senaste fem åren som byggbranschen börjat se svårigheterna. En stor del av problemet är att det finns för mycket okontrollerad arbetskraft som varken följer kollektivavtal eller betalar skatt. Myndigheter stiftar lagar kontinuerligt men de har sällan en plan för hur dessa ska följas upp. Om lagstiftaren inte har tänkt på frågan så blir det väldigt svårt för huvudentreprenören att utföra rätt typer av kontroll. Vi tycker det har blivit lite fel i ansvarsfrågan, säger Håkan Ericsson, inköpschef på Zengun. Han och hans kollegor vill se en mer effektiv och säker process för kontroll av arbetskraften, tillsammans med näringslivet och berörda myndigheter.

– Rätt instanser bör ta ansvar för sina respektive delar. Många kontroller är problematiska för oss att utföra och ofta har myndigheter, fackförbund och branschorganisationer bättre kunskap och redskap för detta, säger Caroline.

Kravställning kräver uppföljning

I Zenguns kontrakt med underentreprenörer och leverantörer finns tydliga kravställningar gällande den arbetskraft som tas in från andra länder. Kraven utgår från två index: ITUC (International Trade Union Confederation) och CPI (Corruption Perception Index) för att säkerställa att inga arbetsförhållanden strider mot mänskliga rättigheter. Men kravställning räcker inte, menar Håkan. 

– Man måste göra kontroller också. Vi har under 20-30 år kravställt kring rimliga arbetsförhållanden, kollektivavtal och att de som arbetar ska betala skatt men det betyder ingenting om det inte utförs kontroller, antingen digitalt eller manuellt. En annan åtgärd skulle vara att möjliggöra samkörning mellan personalliggare och skatteinbetalningar. 

– Vi har kommit en bra bit på väg men för att skapa en hållbar bransch krävs en samverkan i marknaden. Kravställning, uppföljning, transparens och samarbete är det som krävs för att driva branschen framåt, avslutar Caroline.

Om Zengun

Zengun grundades 2009 och är en av de ledande byggentreprenörerna i region Stockholm. Vi drivs av att driva projekt i nära samverkan med våra kunder; alltid med projekten och människorna i centrum. Vi tar ansvar och arbetar aktivt för att vara en del av utvecklingen mot ett hållbart samhälle.

Läs mer på www.zengun.se

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Zengun och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?