Smocka mot handeln – mindre miljardrull inför julafton

Nya siffror från Postnord tyder på att den totala julhandeln minskar något i år. Däremot ökar julhandeln på nätet något. Svensk Handel Stils sammanställning av kläd- och skohandeln bekräftar trenden. 

Foto:TT

Enligt en undersökning gjord av Kantar Sifo för Postnords räkning hade svenska konsumenter handlat julklappar för 17,7 miljarder kronor fram till den 18:e december, vilket motsvarar en minskning på 2 procent jämfört med i fjol.  Andelen nätinköp ökar dock något. Förra året låg e-handelns andel av den totala julhandeln på 38 procent vid den här tiden. I år ligger den än så länge på 40 procent. 

”Det är en blygsam procentuell ökning av julklappshandeln på nätet. Vilket ligger i linje med vad prognosen i E-barometern har visat. Men det verkar vara fler som planerar att göra sena julklappsköp på nätet”, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord.

Han påpekar också att det möjligtvis ger en signal om att det finns en större tilltro till att julklappar som köps sent på nätet faktiskt hinner fram i tid. 

Undersökningen visar dessutom att konsumenterna i Sverige planerar att lägga ytterligare 2,8 miljarder kronor på nätet fram till dopparedagen. 

Svensk handel Stil har också undersökt hur det gått för kläd- och skohandeln till och med den 18 december. Den sammanställningen visar att försäljningen av kläder hos traditionella butiksaktörer minskat med 0,7 procent, i jämförbara butiker och e-handel. Skoförsäljningen har tappat 1,7 procent jämfört med samma period förra året. 

E-handeln lyfter siffrorna betydligt. Enligt Mikael Sandström, ordförande för Svensk Handel Stil, skulle klädförsäljningen ligga på minus 4-5 procent om man bara tittade på den fysiska handeln. Skohandeln skulle vara ännu värre ute, med ett tapp på 7-8 procent om man bara räknade fysisk handel. 

”Så fick vi svar på varför e-handelsförsäljningen var så svag i november; den exploderade i december. Eftersom Black Friday låg så sent i år skedde en del av försäljningen i början av december”, säger Mikael Sandström.

Han kommenterar också att dagarna före jul ligger perfekt för försäljningen, eftersom det är klämdag den 23 december och att det är öppet i butikerna lagom många dagar i mellandagarna då många tar långledigt. 

Ju närmare jul man kommer desto mer minskar också e-handeln som alternativ för julklappsinköpen, på grund av risken med leveranstiderna, resonerar han. 

”Sammantaget tror jag att den fysiska handeln revanscherar sig och att den totala decemberförsäljningen landar på 0-2 procent för kläder och minus 2-3 procent för skor”, säger Mikael Sandström.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?