ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Smocka mot handeln – mindre miljardrull inför julafton

  • Foto: TT

Nya siffror från Postnord tyder på att den totala julhandeln minskar något i år. Däremot ökar julhandeln på nätet något. Svensk Handel Stils sammanställning av kläd- och skohandeln bekräftar trenden. 

Enligt en undersökning gjord av Kantar Sifo för Postnords räkning hade svenska konsumenter handlat julklappar för 17,7 miljarder kronor fram till den 18:e december, vilket motsvarar en minskning på 2 procent jämfört med i fjol.  Andelen nätinköp ökar dock något. Förra året låg e-handelns andel av den totala julhandeln på 38 procent vid den här tiden. I år ligger den än så länge på 40 procent. 

”Det är en blygsam procentuell ökning av julklappshandeln på nätet. Vilket ligger i linje med vad prognosen i E-barometern har visat. Men det verkar vara fler som planerar att göra sena julklappsköp på nätet”, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord.

Han påpekar också att det möjligtvis ger en signal om att det finns en större tilltro till att julklappar som köps sent på nätet faktiskt hinner fram i tid. 

Undersökningen visar dessutom att konsumenterna i Sverige planerar att lägga ytterligare 2,8 miljarder kronor på nätet fram till dopparedagen. 

Svensk handel Stil har också undersökt hur det gått för kläd- och skohandeln till och med den 18 december. Den sammanställningen visar att försäljningen av kläder hos traditionella butiksaktörer minskat med 0,7 procent, i jämförbara butiker och e-handel. Skoförsäljningen har tappat 1,7 procent jämfört med samma period förra året. 

E-handeln lyfter siffrorna betydligt. Enligt Mikael Sandström, ordförande för Svensk Handel Stil, skulle klädförsäljningen ligga på minus 4-5 procent om man bara tittade på den fysiska handeln. Skohandeln skulle vara ännu värre ute, med ett tapp på 7-8 procent om man bara räknade fysisk handel. 

”Så fick vi svar på varför e-handelsförsäljningen var så svag i november; den exploderade i december. Eftersom Black Friday låg så sent i år skedde en del av försäljningen i början av december”, säger Mikael Sandström.

Han kommenterar också att dagarna före jul ligger perfekt för försäljningen, eftersom det är klämdag den 23 december och att det är öppet i butikerna lagom många dagar i mellandagarna då många tar långledigt. 

Ju närmare jul man kommer desto mer minskar också e-handeln som alternativ för julklappsinköpen, på grund av risken med leveranstiderna, resonerar han. 

”Sammantaget tror jag att den fysiska handeln revanscherar sig och att den totala decemberförsäljningen landar på 0-2 procent för kläder och minus 2-3 procent för skor”, säger Mikael Sandström.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer