1515

Sminkjättens nye Norden-vd: ”Paradigmskifte just nu”

Fransmannen Jean-Christophe Letellier är ny vd för L’Oréal i Norden, men drömde som liten om att bli Formel 1-förare. Som nybliven Köpenhamnsbo tar han sig fram med cykel i stället.

Jean-Christophe Letellier svarar på Di Weekends 21 snabba frågor
Jean-Christophe Letellier svarar på Di Weekends 21 snabba frågorFoto:CAROLINA BYRMO

Du blev precis vd för L’Oréal Norden efter tolv år som vd för samma företag i Indonesien och Indien. Vad tar du med dig?

”Min kärlek till mångfald och mina erfarenheter från att ha arbetat runt om i världen. Jag har bott mer tid utomlands än hemma. Från min tid i ­Asien tar jag också med mig att alltid vara optimistisk, aldrig fatalistisk, och att tro på kraften i laget i stället för individen.”

L’Oréal äger mer än 30 varumärken, alltifrån Garnier till Giorgio Armani. Hur kommer skönhetsbranschen att se ut i framtiden?

”Just nu drivs marknaden mycket av sociala ­medier, vilket vi pratar mycket om. Det är ett paradigmskifte just nu. Den största utmaningen är att omfamna den digitala relationen och utveckla produkter med teknik, så kallad beauty tech. Den ­andra utmaningen är hållbarhet. Vi arbetar bland annat med koldioxidneutrala fabriker och ­transporter som går på biogas.”

Vilken är den vanligaste frågan du får om ditt jobb?

”Hur kan en man arbeta i skönhetsbranschen?”

Vem inom din bransch skulle du ta med dig till en öde ö? 

”Om jag äntligen hamnar på en öde ö vill jag helst inte ta med mig någon i min bransch. Då tar jag med mig min fru, mina barn, schampo och solskyddskräm.”

Om du skulle göra en film om ditt liv, vem skulle spela huvudrollen?

”Harrison Ford.”

Du får 10 miljoner kronor i handen och måste placera dem direkt, vad gör du?

”Vilken trevlig present! Jag skulle investera i startups som arbetar med ny teknologi inom hållbarhet. Det är en bra investering som hjälper vår planet.” 

Vad ville du bli när du var liten?

”Formel 1-förare. Hastigheten, risktagandet och intensiteten lockade mig. Jag växte upp nära en racingbana och kunde höra ljudet därifrån.”

I vilka situationer ljuger du?

”Jag drar väl, som alla andra, en del vita lögner. Oftast om mat som jag inte tycker är särskilt god.”

Vilket var ditt favoritämne i skolan?

”Historia och geografi, det var konkret och användbart. Man kunde fly från verkligheten, och upptäcka världen utan att röra på sig.”

Vilken är din märkligaste egenhet?

”Jag har dåligt minne. Jag tenderar att glömma namn, filmer och böcker jag precis läst. Fördelen är att allting alltid är nytt för mig!”

Har du någon fobi?

”Blod, i alla dess former. Jag skulle inte kunna bli kirurg.” 

Vilket tv-program skäms du lite för att du tittar på?

”Riverdale på Netflix, men det är för att kunna ­ umgås med min tonårsdotter.”

Vilket är ditt sämsta köp?

”Ett Playstation till vårt sommarställe. Nu spelar barnen hellre fotboll på skärmen än utomhus.”

När grät du senast?

”I september, när ett av mina barn flyttade hemifrån för att studera i London.” 

Har du någon nära döden upplevelse?

”För tre år sedan när jag åkte skidor i Kashmir hamnade jag i en lavin, men blev räddad. De tio kilometrarna som jag var tvungen att åka ner på egen hand efter det glömmer jag aldrig, det var skakigt i benen.”

Vem är din största fiktiva hjälte?

”Sir Lancelot, från legenden om Kung Arthur och hans riddare.”

Hurdan är du som bilförare?

”Jag har knappt kört själv på tolv år. När jag ­måste är jag en ganska aggressiv förare. Nu när jag bor i Köpenhamn cyklar jag.”

Vilken bok har betytt mest för dig?

”1984 av George Orwell. Jag läste den för första gången för 15 år sedan, skrämmande nog har den aldrig varit så aktuell som i dag.”

Din sista måltid – vad väljer du?

”En väldigt fransk måltid: gott rött vin från Bourgogne, ost från Neufchâtel-en-Bray och fransk ­baguette.”

Om du måste tatuera dig – vilket motiv väljer du?

”Hinduismens livshjul ”ashok chakra”, som finns på den indiska flaggan. Varje eker symboliserar en livsprincip, bland annat kärlek, tålamod och mod.”

Till sist, vad gör du i helgen?

”Min son och hans flickvän kommer till Köpenhamn på besök.”

 


Innehåll från RicohAnnons

Global expertis och nära kundrelationer – Ricoh stöttar företag på den digitala resan

Peter Källgren, Torbjörn Häggmark, Mats Lundin och Magnus Iden på Ricoh.
Peter Källgren, Torbjörn Häggmark, Mats Lundin och Magnus Iden på Ricoh.

Redan för ett år sedan lanserade Ricoh kampanjen ”Work Together Anywhere” och sedan dess har behovet av att kunna arbeta på distans och digitalisera verksamheten blivit än mer centralt för företag runtom i världen. Med musklerna hos ett stort, globalt företag levererar Ricoh dagligen personlig service och den senaste tekniken för digitala helhetstjänster på den moderna arbetsplatsen. – Tack vare våra partnerorganisationer kan vi vara stora men ändå nära, och alltid i framkant, säger Peter Källgren, Head of Business Communication Services, på Ricoh. 

Den accelererande digitaliseringen kan innebära stora möjligheter för företag, men det förutsätter att man har tid och resurser att hänga med i utvecklingen – något som inte alltid är så enkelt när den egna verksamheten kräver ens fulla uppmärksamhet. Ricoh är i många avseenden en global jätte men när det kommer till kundrelationer är den personliga kontakten viktig, något som också möjliggörs av ett rikstäckande nät av partners och återförsäljare.

– De flesta vet inte hur de ska ta det första steget och många står och stampar. Då kan man alltid konsultera oss och så sätter vi ihop en helhetslösning som fungerar oavsett vad det är för verksamhet och oavsett var kunden sitter, säger Magnus Iden, National Sales Manager Indirect and SMB Channel.

Man räknar med att ungefär 30% kontorsyta kommer minska efter att coronapandemin är över. De nya sätten att arbeta, i digitala mötesrum på distans, har gjort att hela digitaliseringsresan fått en enorm skjuts, och inte minst i Sverige. Det har även ökat intresset för och vikten av video. 

– När det gäller inställningen till hemarbete ligger vi långt fram i Sverige, vilket ställer ytterligare krav på att tekniken på ett funktionellt sätt måste kunna hanteras från hemmaplan. Det är också viktigt med tillgång till system och dokument, säger Mats Lundin, National Sales Manager MA. 

Skräddarsydda lösningar

De nya behoven har drivit på affärsområdet rejält för Ricoh. Nya tider kräver nya rutiner och ny teknik såväl i mötesrummen som i hemmet. I den breda produktportföljen finns väl utarbetade kommunikationstjänster.

– Vi kan hjälpa till med väldigt mycket. Vi analyserar statistik för hur man bäst effektiviserar hela kontorsytan, hur man sprider kunskap, hur man bäst utnyttjar konferensrummen och övriga ytor. Vi arbetar väldigt användaranpassat och kan skräddarsy en lösning – avancerad eller enklare – beroende på hur behoven ser ut. Ibland blir det en lösning för alla och ibland en anpassad lösning, till exempel per avdelning, säger Torbjörn Häggmark, Sales Specialist CS.

Global support

Ricohs långa erfarenhet av att stötta bolag i alla storlekar på deras digitaliseringsresa innebär att de har ett brett team av experter. Med sitt globala nätverk och gränsöverskridande supportfunktion har de kapacitet att serva kunder överallt, oavsett var i världen de befinner sig – något som speglas i fjolårets kampanj ”Work Together Anywhere”. Kampanjen  togs fram för att hjälpa kunder med insikter, vägledning och service från Ricohs nätverk av experter, tekniker, installatörer, och partners över hela världen. 

– Vårt arbete går ut på att hjälpa företag att digitalisera och möjliggöra att arbeta effektivt i hybridmöten, på kontoret och på distans. Ska man lyckas med digitalisering måste det vara samma förutsättningar oavsett om man sitter på huvudkontoret, ett lokalt säljkontor eller hemma, avslutar Peter.

Fakta

Ricoh är ett globalt bolag med totalt 100 000 anställda i 200 länder. Med våra unika styrkor och all vår kapacitet hjälper vi företag att anpassa och förenkla sina arbetsflöden. Låt dina anställda använda sin arbetstid till det som de är bäst på, i en arbetsmiljö som är flexibel, samarbetsinriktad, effektiv och säker.

Läs mer på www.ricoh.se

 

Mer från Ricoh

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ricoh och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?