1515
Annons

SMHI varnar för stormbyar – färjor och tåg ställs in

SMHI varnar för hårda vindar och lokalt för stormbyar i södra Sverige. Gotlandsfärjor har ställts in på grund av vädret och i delar av södra Norrland är en orange varning utfärdad. I Västsverige och Skåne ställs tågen in på flera sträckor.

Foto:Joey Abrait

I de inre delarna av södra Norrland väntas stormbyar på uppemot 27 meter per sekund under söndag kväll och under natten då det kommer blåsa som värst.

”Ett kraftigt vindband med stormbyar passerar över fjällen och rör sig sedan in över inlandet”, säger Therese Fougman, meteorolog på SMHI till TT.

”Det är risk för att det faller träd över vägar eller luftburna elledningar som riskerar att ge elbortfall.”

Elbolaget Eon säger till Östersunds-Posten att man har stärkt upp för att ha beredskap och resurser att rycka ut.

”Man kan nog kanske förvänta sig lite avbrott. Förhoppningsvis ska de inte bli så omfattande och inte så långa”, säger regionchef Lena Berglund till tidningen.

”Det är bra om kunder som bor lite isolerat har en beredskap”, fortsätter hon.

Även Ellevio ökar beredskapen i Dalarna och på västkusten. I ett pressmeddelande skriver elnätsföretaget att man har tagit in ett fördubblat antal montörer i beredskap att rycka ut samt ökat bemanningen i sin driftcentral.

I Fjälltrakterna i södra Jämtlands och Dalarnas län väntas snö och mycket hård vind i stormstyrka på söndagskvällen. Personer avråds starkt från att ge sig ut på fjället.

Därtill är det stor lavinfara vid Abisko-Riksgränsen, Västra Vindelfjällen, Södra Jämtland och Västra Härjedalen.

Under natten och fram till klockan fem på måndag morgon är en gul varning utfärdad i princip hela Götaland.

”Det är lite olika bud om var det blir som värst, men i Halland och Skåne ser det ut att kunna bli uppemot 25 meter per sekund i vindbyarna”, säger Therese Fougman.

”Höga fordon kan få problem. Det kan bli förseningar i busstrafik och tågtrafik och lösa föremål kan flyga omkring och orsaka skada.”

De hårda vindarna innebär även att trafiken på flera järnvägssträckor i västra Sverige och Skåne ställs in. För Västsverige stoppas tågen på följande sträckor från klockan 23: Vänersborg–Herrljunga-Borås, Göteborg–Stenungsund-Strömstad, Göteborg–Uddevalla–Strömstad, Borås–Herrljunga samt Göteborg–Mariestad–Örebro.

Först mellan mellan 07 och 12 på måndagen beräknas sträckorna kunna öppna igen.

I Skåne stängs följande sträckor från midnatt: Kristianstad–Karlskrona–Teckomatorp/Helsingborg och Malmö–Ystad/Simrishamn.

Trafiken beräknas inte vara igång igen förrän måndag eftermiddag.

”Bussar ersätter i begränsad omfattning inställda avgångar”, skriver Skånetrafiken på sin hemsida.

På Gotland beräknas vindarna nå upp i stormstyrka i byarna och Gotlandsfärjan har ställt in sina avgångar till och från Nynäshamn under måndag morgon och förmiddag.

”Det kommer att vara stormbyar i stort sett hela dagen på Gotland”, säger Fougman.

Vinden avtar under måndagen även om det blir fortsatt blåsigt med byig nordvästvind i hela landet. Däremot kommer det bli en övervägande solig måndag.

”Så man kanske får hitta i lä bakom en vägg och stå och njuta av solen och tanka lite solsken”, säger Fougman.

 


Prisrally på begagnade elbilar – här är hetaste modellerna

Kraftigt stigande drivmedelspriser och komponentbrist har lett till ett veritabelt prisrally på begagnade elbilar, där medianpriset enligt Blocket ökat med 42 procent bara i år. Nu sätts ett frågetecken efter påståendet att en bil alltid tappar i värde. 

”Vi har hört av oss till kunder som köpte en elbil i höstas som kan få mer pengar för sin bil nu än när de köpte den, säger Patrik Illerstig, vd för Carla som säljer el- och laddhybridbilar.

Di listar de hetaste modellerna på andrahandsmarknaden just nu. 

Martin Fransson, vd Wayke och Patrik Illerstig, vd Carla.
Martin Fransson, vd Wayke och Patrik Illerstig, vd Carla.Foto:Press/TT/Hamza Kucukgol

Enligt e-handelsplattformen Wayke, som samlar Bilia, Dinbil och flera små återförsäljare av nya och begagnade bilar, har priserna för begagnade elbilar stigit med 52 procent de senaste två åren. Under de senaste tre månaderna har priserna ökat med 22 procent. Räknat i kronor har snittpriset gått upp med 124.000 kr på två månader och med 64.000 kr den senaste månaden. 

”Att snittpriset på begagnade elbilar stiger är en kombination av ett lågt utbud och en högre efterfrågan på laddbara bilar. Endast två procent av den totala volymen bilar hos oss är el- eller laddhybrider. På vår hemsida ser vi att sökningarna på elbilar har stigit med 30 procent sedan januari i år. För första gången ser vi att det är fler som söker efter laddbara bilar än bensin och diesel”, säger Martin Fransson, vd på Wayke. 

Patrik Illerstig, vd för e-handelsplattformen Carla som säljer el- och laddhybridbilar, berättar att den gamla sanningen att en bil alltid sjunker i värde nu inte alltid stämmer.

”Vi har hört av oss till kunder som köpte en elbil i höstas som kan få mer pengar för sin bil nu än när de köpte den. Det händer aldrig, så många blir väldigt förvånade”, säger han.

Stigande efterfrågan och högre snittpriser märks även hos Carla och annonssajten Blocket. 

”Bara i år ser vi en ökning på 42 procent på medianpriset för elbilar. Samtidigt som antalet annonser har minskat med över 30 procent varje vecka sedan årsskiftet. På modellnivå ser vi exempelvis Tesla Model X där medianpriset gick upp 12 procent från februari till april”, säger Marcin Stepman, fordonsexpert på Blocket.

Kraftigt stigande priser på drivmedel är en förklaring till det ökade suget efter elbilar. Samma dag som dieselpriset gick upp till 28 kronor litern i mars sålde Carla åtta gånger mer än förväntat.

”Vi ser ett jämnt mönster där de flesta modeller går upp i pris just nu. Det beror på en kombination av två saker, dels att det är så otroligt långa leveranstider på nya bilar, och att priset på bränsle har gått upp. Energipriset går också upp men det är fortfarande billigare att tanka med el än att tanka med fossilt bränsle som det ser ut nu”, säger Patrik Illerstig.

Hos vissa elbilsleverantörer är väntetiden för en ny bil nu uppemot 1,5 år.

”Det är en effekt av både komponentbrist och transportproblem på grund av pandemin, Ukrainakriget och nedstängningar i Kina. Det lilla utbudet gör att efterfrågan och priserna på en begagnad bil med snabb leverans ökar extremt”, säger Martin Fransson på Wayke.

Att efterfrågan på begagnade elbilar kommer fortsätta öka är Carla och Blocket överens om. Om priserna fortsätter uppåt i samma takt återstår att se. 

”Det är svårt att sia om, marknaden säger att nästa brist kan bli en batteribrist i produktionen. Bland annat BMW och Volkswagen ser inte att det här lugnar ned sig förrän tidigast sommaren 2024, så jag tror att priserna på begagnat kommer att ligga på den här nivån ett bra tag framöver”, Marcin Stepman. 

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?