1515

Småspararna söker action i hängmattan

Småspararna har visat sig vara rekordsugna på börsen och att det är mitt i sommaren har inte stoppat semesterfirarna som handlar som aldrig förr. Nätmäklaren Avanza Bank visar upp rekordsiffror för juli månad.

 

Bild:TT

Många bra börsår och flera nynoteringar under våren har skapat en positiv stämning kring börsen och bidragit till att allt fler privatsparare ger sig in på marknaden, men aldrig tidigare har småspararna varit så aktiva under sommaren.

Juli månad slår alla rekord visar statistik från Avanza, där handeln steg mätt som årstakt, med 26 procent till 141.400 stycken i snitt per dag. Även Nordnets siffror tyder på en aktiv sommarmånad bland småspararna. 

“Privatspararna har rekordhandlat under juli månad. En kall sommar gör att man vill in på en het marknad”, säger Claes Hemberg, sparekonom på Avanza.

Juli som annars var en stökig månad för Stockholmsbörsen - då halva årets uppgång raderades - fick som effekt att småspararna gick bananas på börsen och såg fyndläge i både Astra Zeneca samt Ericsson efter svaga rapporter. Astra Zeneca blev månadens mest köpta aktie efter ett fall på 15 procent. 

“Både Astra Zeneca och Ericsson har varit de riktiga bottennappen under denna rapportperiod, vilket faller småspararna perfekt i smaken. Man slår till på aktier som inte går så bra och väntar på vändningen”, säger Claes Hemberg.

Även Nordnets siffror bekräftar att många privatsparare lockades av möjligheterna
som uppstod när flera bolag missade förväntningarna rejält, vilket resulterat i att flera av bolagen med nedgångar nu är bland månadens mest köpta aktier.

Privatspararnas intresse för storbankerna och industrin, som annars visat starkast resultat under de senaste två åren, är lågt.

“Storbankerna och industrin är mer konjukturkänsliga - det vill man undvika. Att man väljer mer stabila aktier kan vara starten på en mer skeptisk börssyn”, säger Claes Hemberg.

Enligt Hemberg är det de mindre konjunkturkänsliga aktierna inom framförallt skog, läkemedel och bussar som lockar i form av bolagen: SCA, Nobina och med Astra Zeneca i topp.

Även Nordnets siffror lyfter upp Astra Zeneca i köptoppen efterföljt av SaltX Technology Holding och Kinnevik - även här återfinns Nobina och Ericsson bland köpfavoriterna.

“Kinnevik har överraskat mest här på vårkanten. Det kan definitivt bli vår nästa folkaktie”, konstaterar Hemberg, som tror att det är en efterföljd av HM:s problematik att göra sig populär inom näthandeln.

Både Avanzas samt Nordnets statistik visar i sin tur att deras privatsparare passat på att sälja sina innehav i Fingerprint Cards. Bolaget hade en bra utveckling efter sin kvartalsrapport och många sparare såg det som ett tillfälle att sälja aktien.

En annan utmärkande trend hos privatspararna under de senaste åren, och som hållit i sig under sommarmånaderna, har annars varit att köpa in sig i småbolag. Hos Avanza sker runt 35.000 affärer gällande småbolag per dag och fokus har visat sig vara läkemedel, råvaror och energi. 

"Småbolagen har stigit i värde, men jag anser att det här är en oroande trend. Man tror att det här är det nya guldet", säger Claes Hemberg som varnar för en "småbolagsbubbla". 

Av småbolagen som fått flest nya svenska ägare i sommar ligger: Aurora Cannabis, Nickel Mountain och Medirätt i toppen.

"Privatpersoner uppvisar en stor tro på småbolag som jag aldrig sett tidigare och det är oroväckande. Småbolag kan fort bli otrendiga och man bör därför vara mer försiktig", säger Claes Hemberg.

Småbolagen svänger generellt mer i värde, vilket Hemberg tror är en del av tjusningen och bidragande faktor till sommarens popularitet bland köp av aktier i småbolag.

"Man vill ha mer action i hängmattan under semestern. Att värdet rör på sig skapar spänning", säger Claes Hemberg. 

Hemberg vill dock förbereda spararna på en stökigare höst.

"Det är inte säkert att börsen kommer vara så jämn som den hittills har varit. Börsen kan komma att gå både upp och ner med 10 procent under hösten", varnar Hemberg.

https://infogr.am/mest_kopt_och_salt


Innehåll från DynavaAnnons

God kundservice ska synas i lönsamheten

Det finns otaliga rapporter och statistik som bekräftar att de e-handlare som har nöjdast kunder har en kombination av en välutvecklad självhjälpsfunktion på sin hemsida kombinerat med en riktigt vass kundservice. Ofta är kundservice den enda mänskliga kontakten en kund har med ett företag och varumärke och kan vara avgörande för vem konsumenten väljer. 

En kort period i den digitala handelns början var konsumenterna riktigt nöjda och NKI-mätningar (nöjdhetsmätningar) slog i taket. Efter ett par år störtdök dessvärre nöjdheten då konsumenterna började efterfråga en personlig service vid problem eller frågor. En kundservice som många e-handlare än idag inte till fullo har implementerat. 

Erfaren nordisk kundservicepartner

E-handelns marknadsandelar ökar konstant och digitala tjänster är större än någonsin. Ett gott kundbemötande är en avgörande konkurrensfördel och kundservice bör finnas tillgänglig då konsumenten behöver hjälp med frågor om bland annat förseningar, leveranstider eller ändringar dygnet runt, årets alla dagar. Dynava är en del av den stora Eniro-koncernen och har jobbat med telefoni i över 100 år. Sedan 20 år erbjuder Dynava, som nordisk kundservice-partner, även kundservicemedarbetare till externa företag som outsourcad kundservice. 

– Vi är verkligen för de digitala tjänsterna men vet att de behöver backas upp med en mänsklig kontakt när man inte själv som konsument kommer vidare eller har en följdfråga på en produkt som man inte kan få svar på online. Vi är stora inom e-handel och energibranschen och är vana vid att snabbt och professionellt bemöta konsumenternas frågor oavsett dag eller tid på dygnet, säger Viktoria Ringlander, Säljchef.

Bättre kundupplevelser med teknik och engagemang

Hon säger vidare att många nya kunder uppskattar den heltäckande IT-expertis som Dynava erbjuder.

– Vi jobbar proaktivt och hjälper gärna våra kunder med ny teknik, bland annat genom att leverera lösningar som matchar deras krav och behov. Oavsett om vi skulle införa bottar för automatisering av bulkfrågor eller använda artificiell intelligens för att stötta våra team så är poängen att vi ska erbjuda en så angenäm kundupplevelse som möjligt. Den upplevelsen kräver både teknik i framkant och ett äkta mänskligt engagemang.

För att kundupplevelsen ska vara den bästa möjliga ser hon att företag måste organisera sin kundservice med sömlös tillgång till flera kanaler samtidigt.

– Det kan exempelvis handla om att kundservice är kopplad till en chatt- och mejlfunktion, samt att det finns möjlighet att ringa in och tala med en livs levande människa. Vår kundservicepersonal har i alla kanaler tillgång till information om kundens ärende och att ha en så integrerad lösning ger en mycket snabbare ärendehantering. Vilket i sin tur ger nöjda kunder, säger Viktoria Ringlander.

Kostnadseffektiv prismodell

Genom att outsourca sin kundservice får företagen en erfaren och duktig kundservicepersonal. Dynava rekryterar internt till externa uppdrag och all personal handplockas för nya uppdrag. Dynava kan skala upp med kort varsel och täcka ett ökat behov vid exempelvis julhandel och semestertider. Prismodellen bygger på att kunden betalar för den aktiva kundservicetid som läggs ner på kunden och inte de faktiska arbetstimmarna. 

– Du betalar alltså för aktiv tid och får med vår hjälp en dedikerad kundservice som alltid är tillgänglig att hantera ärenden på samtliga nordiska språk och engelska, säger Viktoria Ringlander. 

FYRA SNABBA OM DYNAVA 

1) Över 100 års erfarenhet av kundservice.
2) Ingår i Enirokoncernen. Samarbetar med e-handel- och logistikbranschens ledande företag i Norden.
3) Sköter över 13 miljoner unika kundkontakter per år.
4) Har över 400 medarbetare på̊ åtta orter i Sverige och Finland.

Läs mer här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dynava och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?