ANNONS:
Till Di.se

Smartare plast tänjer gränserna

  • A-plasts vd Alexander Blad. Foto: Amanda Lindgren

De offensiva investeringarna ger resultat. Bara i fjol ökade den nya ägarduon bakom A-plast omsättningen med över 40 procent.

Med utvecklingen av nya material – och en plastutbildning på arabiska – är vägen utstakad för fortsatt tillväxt.

Att Alexander Blad, vd och delägare av A-plast, saknar snön är inte så konstigt. Varje vecka tillverkar hans företag 50 000 snökäppar, alltså de röda pinnar som hjälper plogbilarna att – bokstavligen – hitta vägen efter ett snöfall.

”Vi levererar till Finland, Sverige och Norge, så det handlar om otroligt många mil. Med hjälp av UV-skydd har vi lyckats förlänga snökäpparnas livslängd från två till fyra år”, säger han.

Affären är resultatet av en medveten storsatsning. När Alexander Blad och arbetskollegan Hans Bergersäter köpte A-plast 2013 kompletterades formsprutningen med maskiner och robotar för så kallad extrudering.

”Vi ville kunna tillverka plastprodukter på längden, som exempelvis rör. Det är inte så många som kan erbjuda båda delar, samtidigt som vi såg en enorm potential med alla fiberkablar som grävs ned i landet.”

Gigantiska rullar med svarta slangar, som man alltså placerar själva fiberkabeln i, står tack vare det redo för fortsatta leveranser till entreprenadföretag i både Sverige och Finland. Den nya ägarduon, som löpande investerar 5–6 Mkr i verksamheten varje år, fann varandra när de arbetade på varsin chefsposition på A-plast. När företaget, som grundades av Alexander Blads pappa och en kollega 1992, blev till salu slog de till.

”Jag är en revolverman, jag har sämre tålamod men det händer mycket. Hans Bergersäter är å andra sidan den mest envisa människa jag träffat. Jag ser till att kunderna hittar oss, och när de hittat oss är han mästerligt duktig på att förverkliga deras idéer. Det är en jackpot att vi sprang på varandra”, säger han.

En jackpot som också syns i siffrorna: sedan 2014 har omsättningen klättrat från 28 Mkr till över 45 Mkr. Uppfinningsrikedomen, och kundbehoven, har också fått duon att ta fram helt nya material. Alexander Blad plockar fram en träliknande bit som visar sig vara gjord av risskal, salt och vegetabilisk olja, och i en egenutvecklad variant av träplast kommer sågspån från träindustrin till användning.

”Materialet består till 70 procent av trä och resten av plast. Materialet ruttnar inte, behöver inte målas, är lätt, har hög brandklassning och en väldigt begränsad fuktupptagning. Träplast är bra när man vill ha en underhållsfri produkt, som ändå har känslan av trä”, säger han och ser bland annat parkbänkar, golv, väggar och planteringskärl som användningsområden.

Andra material är ännu inte uppfunna. För några veckor sedan dök det upp en förfrågan från ett av Europas största bolag.

”De vill kunna ersätta sina stålkonstruktioner med en ny produkt som är mycket lättare. Som det ser ut nu kommer vi att blanda trä, glasfibrer och plast. Löser vi det kan affären handla om 100 Mkr”, säger han.

Plast pekas ofta ut som en stor miljöskurk. Är det verkligen ett hållbart framtidsmaterial?

”Plast kräver att människan tar ett stort ansvar, så att det inte hamnar i naturen. Vi kanske borde förbjuda engångsartiklar? Det går att tillverka en plastpulka som håller i 150 år, i stället för att tillverka en ny varje år. Just därför tillverkar vi inga engångsprodukter här. Våra produkter, precis som våra kundrelationer, ska leva länge.”

Specialnischen är i stället formsprutade plastdetaljer som klarar tuffa förutsättningar. Bland annat levereras tätningssystem till SKF, elkåpor till Assa Abloy och motorkomponenter till fordonsindustrin. För att även konkurrera med snabbhet har A-plast hittat ett nytt sätt att skruva upp tempot på.

”När vi går och lägger oss här i Sverige kliver ju någon annan upp. Därför samarbetar vi med ett team på andra sidan jordklotet som hjälper oss att snabbt ta fram cad-ritningar. Det gör att kunderna kan få svar redan morgonen efter”, säger han.

En annan utmaning i den snabba tillväxten har varit att hitta rätt kompetens till företaget i småländska Älghult. I ett projekt med Arbetsförmedlingen och en småländsk företagskollega utbildar man nyanlända till framtidens arbetskraft.

”Vi håller en utbildning i polymerteknik här på företaget tillsammans med en tolk som direkt översätter till arabiska. Man får grunderna i hur man processar plast och plastens olika egenskaper.”

Projektet har redan lett till anställningar på A-plast. Nu ska ytterligare två killar och en tjej snart påbörja grundkursen.

”Vi ska vara glada att vi har haft så många nysvenskar som kommit hit. Har man bara en stor portion vilja så passar man jättebra in i det här bolaget”, säger Alexander Blad.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies