1515
Annons

Smarta saker växer ur sitt lager

MORGONGÅVA.
En elmotor som kan sättas på cykelns framhjul eller en klämma för att få ur det sista ur tandkrämstuben. Pandemin har fått Smarta Saker att växa ur sitt lager - och nu vill grundaren Ella Stemme ta de svenska innovationerna ut i Europa. 

Medarbetarna och vd:n visar upp sina favoritinnovationer.
Medarbetarna och vd:n visar upp sina favoritinnovationer.Foto:Cornelia Jönsson

I det 38.000 kvadratmeter stora lagret i Morgongåva har e-handelsföretaget Smarta Saker sitt lager tillsammans med Apotea och systerbolagen Babyland och Widforss. Men den senaste tidens kraftiga tillväxt gör att Smarta Saker måste flytta ut och till våren huserar företaget i nya lokaler bredvid det gamla.

Smarta Saker, som startades 2006 av Ella Stemme, är en av årets Gaseller och ökade sin omsättning med nästan 80 procent under pandemin. Ett ändrat beteende hos kunderna och den utökade marknaden till Norge ligger till grund för den snabba tillväxten. 

”Vi har ju ändrat ett beteende hos många som aldrig handlat på nätet innan, men som under pandemin blev tvungna att göra det. Jag tror att vi har kvar många av dem som fortsätter att handla. Det blev ju en boost i utvecklingen och var en kick framåt för oss”, säger Ella Stemme.

Idén att starta Smarta Saker kom när Ella Stemme var föräldraledig.

”Jag och en kompis pratade om att det här saknades, ingen hade samlat prylar på ett ställe som har kluriga och smarta innovationer. Redan från början hade vi en idé om att samarbeta med uppfinnare och innovatörer för att lyfta svenska innovationer. Grundidén är den samma i dag som när företaget startades 2006.” 

Ella Stemme började bygga upp ett lager i jungfrukammaren hemma i lägenheten i Stockholm - och packade varor i hallen. Som utbildad civilekonom jobbade Ella Stemme under den här tiden på Poolia med ekonomitjänster och personaluthyrning, men kände att hon skulle trivas som entreprenör. Så när beställningarna började trilla in och lagret flyttades från hemmet till en extern lokal tog Ella Stemme steget och sa upp sig.

”Jag har kunnat göra det här med stöd av min familj, det är så otroligt roligt att driva företag och även om jag jobbar mycket så tror jag att mina barn känner att de har en glad mamma”.

Några större utmaningar på den 15 år långa företagsresan tycker inte Ella Stemme att hon har haft.

”Det är bara att ta en sak i taget. En av mina grundprinciper är att hålla det enkelt och det gäller allt vi gör. Vi kan inte heller göra mer än vad vi hinner och det värsta som kan hända är att vi får göra det lite senare eller så får det ta lite längre tid.”

Ella Stemme visar upp Smarta Sakers lager i Morgongåva.
Ella Stemme visar upp Smarta Sakers lager i Morgongåva.Foto:Cornelia Jönsson

Vad är en smart sak?
”Det är en sak som löser ett enkelt vardagsproblem, det är funktionen som är det smarta.”

En av Smarta Sakers storsäljare är företagets vakuumpåsar som blev utsedda till bäst-i-test av Testfakta 2018. Med vakuumpåsarna tar förvaring av täcken, kuddar och vinterkläder mindre plats och Smarta Saker hyllades i testet för sin kvalitet.

På hemsidan återfinns andra populära produkter skapade av svenska innovatörer så som tubklämman för att få ut det sista ur till exempel kaviartuben och Spork, multibestick med gaffel, kniv och sked. Här finns också braskotten för att få fart på elden och airbag-hjälmen Hövding. 

”En helt ny svensk innovation som jag blev alldeles lycklig av är en elmotor som man sätter på framhjulet på cykeln så får man en elcykel av sin egna gamla hoj. Vi testar ju alla produkter innan de kommer in i sortimentet och min kollega testade den här elmotorn som hon satt på sin cykel och körde om alla uppför Västerbron. Sådana produkter går man ju igång på för att det är svenska uppfinningar”, säger Ella Stemme.

Att inte delta i Black Friday är ett medvetet val för att minska på överkonsumtionen. Ella Stemme vill ha kunder som gör planerade inköp. Ett annat hållbarhetstänk är klimatkompensering vid transporter.

”Vi var bland de första med att börja klimatkompensera alla våra frakter och när vi förstod hur lätt det var så är jag förvånad att inte alla göra det, såklart blir det lite dyrare men det är det värt. När det gäller produkterna ska de ha god kvalitet och när man köper en sak så ska den hålla både kvalitetsmässigt, men även det vi har lovat.”

Förra året lanserades Smarta Saker i Norge och nu pågår arbetet med att expandera marknaden till Danmark och Finland. Nästa steg efter Norden är att börja marknadsföra plattformen i olika europeiska länder på lokala språk för att se vilka länder som ger bäst respons - men även att öka kännedomen hemma i Sverige. Samtidigt satsar Smarta Saker på en ny design.

”Det är som en platå vi har kommit upp på nu, så det har varit rätt mycket återhämtning efter den här tillväxten. Vi håller på att bygga ut butiken i Stockholm, jobbar på vår varumärkesstrategi och hemsidan ska få ett nytt utseende”, säger Ella Stemme.

Foto:Cornelia Jönsson

Torts att företaget är relativt ungt har några av de anställda jobbat på Smarta Saker i över tio år Några av de som tidigare slutat har också kommit tillbaka. Hög trivselfaktor och en familjär känsla är vikigt för Ella Stemme.

”Jag är mest stolt över företagskulturen som vi skapat. Att det är en arbetsplats där folk trivs, tycker om att bidra och där vi både får arbeta självständigt och samtidigt gläds åt att hjälpas åt och hugga i när det behövs. Sen är jag förstås verkligen stolt över att affärsidén vi satte från början fortfarande är densamma och att den håller”, säger Ella Stemme.

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?