1515
Annons

Smarta Pengar: Så mycket ska du spara

Bostadspriser, råd för att lyckas nå sparmålen och det bästa semestertipset.

Det är ämnen som diskuteras i ett nytt avsnitt av Di:s podd Smarta Pengar.

Foto:Jesper Frisk

 

I takt med stigande börskurser och ett extremt ihärdigt boprisrally har allt fler svenskar blivit förmögna. Di:s privatekonomiska reportrar pratar om vad som behövs för att nå sina sparmål.

”En röd tråd är ett regelbundet sparande, gärna i aktier och aktiefonder. Det ger över tid den bästa avkastningen”, säger Hans Bolander.

Riskspridning är nödvändigt för att hitta guldkornen på marknaderna, eftersom ingen kan förutse vilka trender och regioner som ska gå bäst kommande decennier.

”En bred global aktiefond är en bra bas. Sen kan man på marginalen välja enskilda smalare fonder eller aktier”, säger Jenny Petersson.

”Många nybörjare på börsen satsar alldeles för mycket på enskilda aktier i förhoppningsbolag eller i smala branscher.”

Hur mycket som ska sparas avgörs av varje familjs möjligheter, men en bra tumregel är att sätta av 10 procent av inkomsten. Viktigt är också att ha ett långsiktigt mål som kan sporra sparandet.

”Ha en tanke med sparandet och sätt upp ett mål. Bara ett planlöst sparande är lite mesigt. Det kan vara mål som resor, större bostad men också en körkortsutbildning till barnen när de når den åldern”, säger Jenny Petersson.

Boprisrallyt diskuteras också i podden, där framför allt villor har rusat under lång tid.

”Nu börjar allt fler mäklare säga att de ser en stillastående marknad framför sig, det är en tydlig signal på att toppen är nära. Sen sätter lånereglerna stopp för många köp vid höga prisnivåer”, säger Hans Bolander.

Jenny Petersson avslutar med några semestertips.

”Ge barnen en semesterkassa, där de exempelvis får fundera över hur glassköp och annat ska prioriteras. Det blir en privatekonomisk semesterskola.”

 


Innehåll från PlippAnnons

En värld av exklusivt innehåll – bara ett klick bort

Nu är det enklare än någonsin att ta del av exklusivt digitalt innehåll som vanligtvis är bakom betalvägg. Företaget Plipp lanserar en innovativ teknik med klickbetalning – utan prenumerationskrav. 

När Plipp undersökte hur många som var villiga att betala för enskilda artiklar hos Aftonbladet var siffrorna tydliga – hela 87 procent av de tillfrågade uppgav att de kunde tänka sig att betala för specifikt innehåll med ett enkelt klick. 

Av undersökningen framgick även att målgruppen kunde tänka sig att klickköpa en till två gånger i månaden, förutsatt att priset var fem kronor. Det skulle generera tvåhundra procent tilläggsinkomst för Aftonbladet, utöver det de får från sina pluskunder via sin digitala tidningsdel.

– Det här är en helt ny typ av tjänst för småbetalningar inom digitala tjänster som tidningsartiklar, bloggar och poddar. Med vår metod går det blixtsnabbt att betala engångsköp, man behöver inte skapa något konto eller ladda på pengar i förskott. I stället samlas alla köp på en smidig faktura när köpen uppgår till hundra kronor, berättar Carl-Henrik Zetterberg, vd på Plipp.

Läs mer om Plipps smidiga klickbetalningar här 

Lanseringen av Plipp ska däremot inte ses som en konkurrent till dagens prenumerationer, menar Carl-Henrik Zetterberg, utan snarare som en möjlighet att utöka antalet betalande användare och komplettera verksamhetens andra inkomster. 

– I den äldre tidningsvärlden köpte man ofta lösnummer, eller prenumeration när man ville ha mängdrabatt. I dagens digitala tidningsvärld är det många som vill ta del av enstaka låsta artiklar, men inte i omfattningen att man vill prenumerera. Därför finns nu Plipps klickteknik. Mediaföretag måste börja jobba med tekniken i stället för mot den, säger han.

Utöver innovativa affärsfunktioner, som stödjer digitala affärer, har Plipp också ett effektivt marknadsföringssystem. Via systemet kan man kan dela med sig av klickinkomsten till de som marknadsför den digitala artikeln genom exempelvis sociala medier eller nyhetsbrev. 

Plipps grundteknik är världsunik och även om de första kunderna är belägna i Sverige, så finns det en färdig global affärsplan. Plipp förväntas ha sina första internationella kunder redan nu under våren.

Om Plipp:

Plipp har finansierat sin utveckling genom att ta in delägare och har idag över trehundra aktieägare. Bolagsvärdet är ca hundrasextio miljoner kronor. Målet är att börsnoteras under år 2022 och ett delmål är att nå värdering överstigande Unicorn (en miljard USD), vilket bedöms som i högsta grad rimligt vid globalisering och kapitalisering av pågående affärsavtal.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Plipp och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?