1515

Smarta Pengar: Bästa sparstrategin i kristider

Jättefonden som halkar efter, bästa sparstrategin i kristider och hur man klarar vardagsekonomin när en anhörig blir sjuk.

Det är ämnen som diskuteras av Di:s privatekonomiska experter i ett nytt avsnitt av podden Smarta Pengar.

Foto:Andrey Popov, Andrey Popov

 

Hur och om risken i det egna sparandet ska sänkas är en fråga som diskuteras i ett nytt avsnitt av Smarta Pengar. Efter bottenkänning den 23 mars har börsen studsat upp med kraft.

”Men det är inte osannolikt med nya ras. Rekylen innebär ändå att vi ser ett lite bättre tillfälle att sänka risken i sparandet för den som funderar på det”, säger Jenny Petersson, privatekonomisk reporter på Di.

”Vid de tre senaste globala börskrascherna varade nedgångsperioderna under flera år. Det nya nu är det extremt snabba förloppet. Kanske kan de ultralåga räntorna mildra det här raset och snabbt få i gång konjunkturen, men det är fortfarande osäkert”, säger Hans Bolander, reporter på Di.

Vid långsiktiga investeringar, som pensionssparande eller sparande till barn, talar mycket ändå för att aktier och aktiefonder är det bästa valet.

”Men sprid riskerna. Lägg inte för mycket på smala marknader utan ha en bas i ett brett sparande, som en globalfond”, säger Jenny Petersson.

Börsfallen spiller även över på pensionerna, även om den allmänna pensionen bara påverkas i mycket liten grad. En nybliven pensionär får cirka 1.000 kronor i månaden från premiepensionen, som är placerad i fonder.

Di:s granskning av de största pensionsfonderna visar exempelvis att den populära aktiefonden Didner & Gerge hör till de största förlorarna.

”Jag undrar när det ska vända, fondbolaget har till exempel bytt förvaltare för att förbättra avkastningen”, säger Jenny Petersson.

Trygghetsfrågor har blivit högaktuella för många på grund av pandemin. En fråga är hur man gör med ekonomin om en anhörig blir allvarligt sjuk.

”I normala fall behövs en fullmakt. Men nya regler sedan 2017 säger att anhöriga kan sköta viss vardagsekonomi under en begränsad tid utan en fullmakt”, säger Jenny Petersson.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?