1515

Småföretagare rankar Skatteverket högst

Skatteverket och Bolagsverket är de myndigheter som ger bäst service och bemötande till småföretagare. Detta enligt Myndighetsranking 2017 som nu släpps av Företagarna. Resten av myndigheterna får sänkt betyg.

"Det är en tråkig utveckling. Det bekräftar en bild som har kommit i andra typer av undersökningar där företagare säger att regelkrånglet ökar. Det är ofta myndigheterna som står för den regelbörda som företagarna refererar till", säger Günther Mårder, vd på Företagarna, till TT.

Småföretagarnas syn på ett antal myndigheter har rankats åtta gånger sedan 2004. I årets rapport hamnar Skatteverket och Bolagsverket på en gemensam förstaplats när det gäller service och bemötande. Båda dessa myndigheter har i samtliga undersökningar sedan mitten på förra decenniet legat i topp. I årets undersökning är det endast Skatteverket som får höjt betyg när det gäller service och bemötande, Bolagsverket ligger still medan övriga sänker sitt betyg.

På tredje plats när det gäller service och bemötande kommer Transportstyrelsen som just nu är i blåsväder angående myndighetens IT-upphandling.

TT: Hade det påverkat resultatet om undersökningen gjorts nu?
"
Ja, det tror jag absolut. Förtroende bygger också på känslan av rättssäkerhet och där har det ju i det här fallet brustit. Så min bedömning är att det hade synts i undersökningen", säger Mårder.

I rapporten finns också en rangordning över vilka myndigheter som företagarna lägger mest tid på. Här är det Skatteverket som ligger överlägset i topp, följt av Bolagsverket och Statistiska centralbyrån (SCB).

"Det visar ju att det inte är mängden kontaktpunkter som är ett misslyckande", säger Mårder.

Generellt är det fyra myndigheter som utmärker sig negativt. Från botten räknat kommer Migrationsverket, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och Arbetsmiljöverket. Det gäller såväl för service och bemötande som för förtroende.

"Migrationsverket hänger samman med det stora antal flyktingar som kom under kort tid, vilket naturligtvis har lett till en extrem överbelastning. Men också att vi har sett många enskilda fall som har fått stor medial uppmärksamhet, där företag har blivit av med arbetskraft till följd av bagatellartade misstag från arbetsgivarens sida", säger Mårder.

"Den typen av ärenden sätter djupa spår hos både företagare och allmänhet för det upplevs inte som ett schysst och rättvist agerande, och där har det fallerat", säger Günther Mårder.


Innehåll från E-dropAnnons

En mer hållbar och effektiv transportkedja med mottagarfria hemleveranser

Susanne Hjorthagen, VD
Susanne Hjorthagen, VD

Att e-handla är smidigt och förenklar vardagen, men varför ska vi behöva vara på plats för att ta emot leveransen? Hemleveranser av dagligvaror och paket kan med E-drop vara lika enkelt och säkert som att ta emot posten i brevlådan!

Mottagarfria leveranser skapar full flexibilitet för både transportör och mottagare då alla leveranser till ett område kan göras samtidigt på ett enkelt, säkert och smidigt sätt, helt utan integrationer. E-drops kommunikationsplattform och leveransskåp med kyl- och frysfack minimerar inte bara antalet mil för transportören utan innebär även att mottagaren själv tar kontroll över sina leveranser och hämtar när det passar dem bäst på dygnet, oberoende om det är paket eller dagligvaror.

– Last-mile är något som utvecklas snabbt. Med vår erfarenhet och bakgrund från systemutveckling och hantering av färska grönsaker, med höga krav på effektiv och temperaturkontrollerad logistik, såg vi stora möjligheter för att utveckla en oberoende och hållbar last-mile lösning. Vår plattform säkerställer att mottagarfria leveranser tas om hand och förvaras säkert med intakt kylkedja i direkt anslutning till ditt hem, säger Susanne Hjorthagen, VD.

Enkelt och utan krav på integration med transportör eller e-handlare

Vi har valt att integrera display och skanner i leveransskåpet och använder oss av streckkoden som finns på leveransen. På så sätt får chauffören enkelt access att lämna produkter i skåpet. Tjänsten är flexibel och vi har leveransskåp anpassade för villa/radhus, flerfamiljsfastigheter, kontor och även för hemtjänsten där vår tjänst frigör värdefull tid för personalen att göra mer värdeskapande med tiden än att handla mat, säger Susanne Hjorthagen.

Förenklar, effektiviserar och säkerställer slutleveransen

Leveransskåpen från E-drop placeras med fördel så nära bostaden som möjligt. Skåpen för villa och radhus är designade för att stå emot det nordiska utomhusklimatet och består av en kyl och frys som enkelt schemaläggs. Skåpen i flerfamiljsfastigheter har flera luckor i en större modul med separata paketfack och kyl- och frysfack.

– E-drop är en tjänst som förenklar, effektiviserar och säkerställer slutleveranserna för alla intressenter i logistikkedjan. Vi är nu i en spännande fas och kommer expandera kommersiellt tillsammans med partners för att accelerera tillväxt, avslutar Susanne Hjorthagen. 

Om oss

E-drop är del av en snabbväxande logistikverksamhet med rötter i Europas största företag inom frukt och grönt. Vår tjänst tillgodoser behovet av en mottagarfri logistiklösning för obruten kylkedja som är flexibel för alla användare. 

Läs mer: www.edrop.se 

Kontakta: Susanne Hjorthagen, susanne@edrop.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med E-drop och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?