Annons
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Småföretagare om finansministerns förklaring: ”Provocerande att höra”

Behovet är mindre och svenska företag går bättre än befarat. Det tror finansministern är anledningen till att regeringens coronastöd, framför allt omställningsstödet, inte går åt i den takt som förväntat. ”Provocerande att höra”, säger småföretagaren Tord Rosenlund.

”Stressad och pressad ekonomisk ska du också begripa det här. De har verkligen gjort det precis så svårt och otillgängligt de kan”, säger Tord Rosenlund, småföretagare från Malmö om omställningsstödet.
”Stressad och pressad ekonomisk ska du också begripa det här. De har verkligen gjort det precis så svårt och otillgängligt de kan”, säger Tord Rosenlund, småföretagare från Malmö om omställningsstödet.Foto:Anders Hallbäck

Regeringens coronastöd till svenska företag går inte åt i den takt som var förväntat. Framför allt gäller det omställningsstödet som skulle ge ersättning för vissa fasta kostnader som hyror till företag som förlorade 30 procent eller mer av sin omsättning i mars och april.

Finansminister Magdalena Andersson (S) tror att en förklaring kan vara att ”behovet är mindre än vad vi trodde och att svenska företag går bättre än vi befarade”.

”Provocerande att höra”, menar småföretagaren Tord Rosenlund som driver en privatchaufförstjänst med säte i Malmö.

Han tror att många företag och jobb kommer att försvinna i onödan eftersom det tänkta omställningsstödet inte når fram.

Tord Rosenlunds företag har funnits i två år. De två första veckorna i mars var ”all time high”, men sedan tvärstannade allt. Men som helhet tappade företaget ”bara” 36 procent av omsättningen, jämfört med föregående år.

”I februari ökade vi omsättningen med 86 procent, i april tappade vi omsättning med 83 procent och maj med 82 procent”, säger han och menar att april och maj var oerhört traumatiska månader.

I juni och juli återhämtade sig verksamheten och tappet låg då på 51 procent respektive 42 procent.

Som regelverket är utformat är kravet för att söka omställningsstöd att företaget har tappat minst 30 procent i omsättning under mars och april.

”Vi överträffar detta även under juni och juli, vilket är ett bevis på att effekterna är långt mycket större och långvariga än vad regelverket är uppsatt för”, säger Tord Rosenlund.

Han menar att i det egna fallet är det ännu värre eftersom de fakturerar sina kunder i efterhand, vilket innebär att när Skatteverket tittar på företagets marssiffror är det omsättningen för februari de ser.

”Den fördröjningen gör att trots att vi tappat över 80 procent av omsättningen i både april och maj så får vi inte en krona i omställningsstöd”, förklarar han, och menar att hans företag inte är unikt, många andra företag bokför först när de fakturerar.

Men det är faktureringsmånaden Skatteverket går på och inte verksamhetsmånaden.

För att få del av stödet måste de sökande företagen haft en omsättning på minst 250.000 kronor under föregående räkenskapsår.

”Det slår mot väldigt många små företag som lever på marginalen. Ena året är det plus, andra minus. Har man otur var 2019 ett minusår, oavsett nivå på resultatet och då får du inget omställningsstöd enligt regelverket.”

För att få över 100.000 kronor i ersättning krävs ett revisorsintyg, ännu ett hinder på vägen, menar Tord Rosenlund. Det innebär att pengar måste läggas för att engagera en revisor att granska siffrorna.

”Och detta har man gjort oerhört komplicerat, inte ens den vassaste revisorn kan göra det på kort tid.”

”Kostnader som du inte kan påverka och som inte ersätts, är andra bister i regelverket. Det är till exempel lika dyrt att sköta bokföringen oavsett hur små siffrorna är.”

”Dessutom är rapporteringssystemet komplicerat och trubbigt”, säger Tord Rosenlund som själv är över 60 år och har lång erfarenhet av både företagsekonomi och bokföring, men fick lägga mycket tid både på att förstå rapporteringen och att plocka ihop siffror.

”Det var klippa och klistra för att få ihop svaren.”

Den 22 juni öppnade Skatteverkets system för ansökningar om omställningsstöd för mars och april. Tord Rosenlund fick vänta över en månad på svaret.

Trots att företaget hade ett negativt resultat föregående år och därmed var diskvalificerade från att söka skickade han in en ansökan.

När svaret kom den 6 augusti beviljades företaget inte omställningsstöd. Men inte på grund av negativt räkenskapsresultat.

”Enligt Skatteverket har vi ökat vår omsättning, vilket är oerhört provocerade eftersom vi tappade 36 procent i mars, 83 procent i april och 82 procent i maj. I mitt fall förstod jag att för att rapportera in mars och april måste jag plocka siffrorna för april och maj, men det fanns inga utrymmen för att förklara eller kommentera det i ansökningen.”

Tord Rosenlund har framfört sina synpunkter under handläggningen och också överklagat beskedet eftersom Skatteverket hade feltolkat momsredovisningen, de hade tolkat permitteringsstödet som omsättning.

Tanken med omställningsstödet var god menar Tord Rosenlund. Stödet kan, om det fungerar, ge företagen värdefull tid att överbrygga den här krisen och ge företagarna en chans att komma tillbaka.

”Det har varit många bra åtgärder, där man har agerat snabbt. Lånet via skattekontot till exempel – eller korttidspermitteringen som är ett fantastiskt hantverk av Tillväxtverket. Men nu har något hänt. Det är som om allt gått i baklås både kvalitets- och tidsmässigt.”


Innehåll från MagnussonAnnons

Engagemang och samarbete skapar tillgänglig och trygg juridisk rådgivning

Marknaden för investeringar och etableringar är stabil trots rådande pandemi. Men samtidigt ställs många företag inför helt nya juridiska utmaningar. Med en verksamhet som är kunnig, trygg och modern skapar Magnusson goda förutsättningar för sina klienter att uppnå förväntningar och krav.

Covid-19 har skapat en skakig världsbild och nya regler införs kontinuerligt för att lindra de ekonomiska konsekvenserna. För många företag kan den nya situationen vara svår att greppa och därför har Magnusson satt samman ett dedikerat team som hjälper klienterna med de nya utmaningar de ställs inför. 

– Trots rådande världsläge har Sverige ett stabilt investeringsklimat med en starkt IT- och Tech kultur. Under våren 2020 har vi hanterat flera internationella etableringar och i vissa fall omförhandlat avtalsklausuler för att ta höjd för den osäkra situationen. Vi har känt en vilja från alla parter att hitta lösningar så att etableringar, förvärv och investeringar kan fortskrida, säger Anders Bäckman, Head of Corporate and M&A.

Digitalisering som skapar mervärde

Bland annat görs nu signering och closing elektroniskt av många byråer. Det inte bara effektiviserar arbetet utan innebär även en ny kostnadsbild och minskad miljöpåverkan. Utöver elektronisk signering och closing blev även videokonferenser verklighet för de flesta, så även för Magnusson. 

– Vi gör effektivare möten nu vilket innebär att både våra klienter och vi som byrå slipper många kostnader, förknippade med det gamla arbetssättet med fysiska möten, säger Magdalena Berg, Head of Dispute Resolution.

Långsiktig och strategisk affärspartner

Med fokusområden inom M&A, tvistelösning, fastighets- och miljörätt, offentlig upphandling, bank & finans, försäkring, skatt och IP/IT har man en stabil och trygg bas. Utöver det läggs stor vikt vid att förstå kunden och dennes bransch för att kunna agera rådgivare på bästa sätt. 

– En grundförutsättning för att kunna skapa mervärde är att förstå klientens fundamentala affärsverksamhet. Vi jobbar långsiktigt och bygger relationer med våra klienter för att bli en långsiktig strategisk affärspartner för dem, säger Anders Bäckman.

Investerar i klient och medarbetare

Det som utmärker Magnusson är att det är högt i tak och att delägarkollektivet i stort är yngre än branschens snitt. Man vill vara med att utveckla branschen, låta kompetens växa internt och uppdatera det egna erbjudandet med hjälp av ny teknik och innovation. 

– Ett exempel är att vi varit med och utvecklat LEX247, en programvara för modern juridisk dokument- och tidshantering, som nu lanserats stort på marknaden, berättar Anders Bäckman.

Magdalena Berg flikar in med att öppenheten genomsyrar allt och att medarbetarna ses som den främsta tillgången. 

– De juridiska verktygen hjälper oss men det är kompetensen hos varje individ som gör vårt klienterbjudande unikt. Vi tillhandahåller professionell juridisk rådgivning på ett enkelt sätt och vi är måna om att vara exceptionellt duktiga på vårt klientarbete och att ta hand om våra medarbetare, avslutar Magdalena Berg. 

Om Magnusson

Magnusson är en internationell och topprankad affärsjuridisk advokatbyrå och är en av de ledande affärsjuridiska byråerna i Sverige med kontor i Stockholm och Göteborg.  Magnussons advokater är specialister inom utvalda fokusområden som M&A, tvistelösning, fastighets- och miljörätt, offentlig upphandling, bank & finans, försäkring, skatt och IP/IT.

Genom vår unika geografiska täckning i Norden och Baltikum och specialisering inom utvalda fokusområden har vi ett mycket starkt klienterbjudande. Vi är en byrå som också förstår vikten av att bry sig om våra medarbetares välmående och satsar på en sund företagskultur med högt i tak som kopplas till kreativitet, kvalitet och produktivitet.

www.magnussonlaw.com 

 

Mer från Magnusson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Magnusson och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?