Annons

Småbolagen där handeln är död

Småsparare har anledning att se upp med aktier som knappt handlas alls eller bara vaknar när det är dags att ta in pengar. Flera bolag på First North och Aktietorget behöver tio år eller mer för att omsätta aktierna.
Det visar en kartläggning som Nyhetsbyrån Direkt gjort.

Bild:TT

I samband med emissioner kan aktiviteten gå upp, för att sedan ebba ut igen.

"Det kan vara svårt för sparare som köpt på sig aktier att någonsin kunna sälja innehaven. Därför borde börserna ställa krav på minsta möjliga handel, fler ägare och mer information från bolagen", säger Avanzas sparekonom Claes Hemberg.

"Börserna borde helt klart varna: Bolag med död handel borde avnoteras. Allt för att signalera att börsen är en handelsplats och ingen begravningsplats", säger han.

Stora skillnader mellan köp- och säljkurs kan skvallra om att intresset är lågt. Då kan ett tillfälligt uppblossat intresse i samband med en emission bli ett sällsynt tillfälle att sälja sitt innehav.

Strängt taget är det ett hälsotecken att allt fler småbolag tar in pengar från handelsplatser som First North och Aktietorget. Avanza räknar med att det blir 450 emissioner i år på börserna i Stockholm, upp 68 procent från föregående år.

Men det är inte alltid uppenbart att det är värt pengarna att ens vara med på en handelsplats. First North tar 82.000 kronor för ansökan om listning och sedan minst 73.326 kronor om året för att vara kvar, så länge börsvärdet inte passerar 183 miljoner kronor. Varje emission kostar ytterligare 40.000 kronor plus 1 promille av emissionsbeloppet, max 400.000 kronor. Och de som sköter emissionen ska ha sitt.

Prospekt behövs inte längre för att ta in under 25 miljoner kronor, och en typiskt tar bolagen in en tredjedel av det. Men de behöver ändå ta kostnaden för att hela tiden ge bra information till aktieägarna. Det verkar inte alla ha förstått, enligt Claes Hemberg.

"Börsen borde ställa krav, för bolagen själva förstår inte alltid sitt bästa. Men den diskussionen finns inte ens utan man tittar bara på antalet aktieägare, vilket är ett trubbigt mått", säger han.

https://infogr.am/855e9750-5136-4144-b50f-bb771afeca5a

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?