ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Småbarnen blev en storaffär

  • VÅGA VINN. Sweden Concepts grundare, Johanna Backman, Amelie Råberg och Anna Enander, vågade satsa på sin affärsidé att designa prylar till barnrum och har hanterat med- och motgångar enligt skolboken för entreprenörer. Foto: Bo Håkansson

BORÅS. Johanna Backman, Anna Enander och Amelie Råberg såg en lucka i marknaden för inredning till barnkammaren och startade eget för tio år sedan.
Företaget lyckades överleva finanskrisen och i fjol blev Sweden Concepts ett snabbväxande Gasellföretag.

”Vi startade i uppförsbacke för vårt första hela verksamhetsår var 2008 då finanskrisen slog till, så ibland funderade vi ju på hur det här skulle gå”, säger Johanna Backman, vd för Sweden Concepts med varumärket Kid’s Concept.

Hennes medgrundare är Anna Enander, inköpschef, och Amelie Råberg, marknadschef. Trion arbetade hårt tillsammans med banker och leverantörer för att lösa situationen genom bland annat ändrade kredit- och leveransvillkor.

Det gick vägen och sedan dess har bolaget vuxit ur ett par lokaler i centrala Borås. Nu huserar Sweden Concepts i företagsparken Viared utanför Borås i lokaler på 4 000 kvadratmeter varav ett elva meter högt höglager på 3 000 kvadratmeter. Härifrån skickas varor till kunder runt om i Europa.

”Ibland får man nypa sig i armen för att fatta att vi lyckats skapa allt detta”, säger Anna Enander, när hon visar runt på lagret.

Den enda färgklicken är den rosalackade palltrucken matchad av rosakantade lagerhyllorna.

”Vi köpte palltrucken begagnad och den var då tråkigt grå. Så när säljaren erbjöd sig att lacka om den valde vi rosa även om inte det är företagets färg, men den syns bra”, säger Amelie Råberg.

Sweden Concepts designar och utvecklar egna mönster och inredningsprodukter till barnrum för åldrarna 0–7 år och då främst för det egna varumärket Kid’s Concept. Men man har också viss tillverkning på licens och för private label, andra företags varumärken.

Bolaget är ett grossistföretag som säljer till e-handelsföretag, inredningsbutiker och leksaksbutiker. Man har distributörer i ett tiotal länder inom EU men egna säljare på den skandinaviska marknaden.

Förra året blev Sweden Concepts ett Gasellföretag efter att man lyckats att mer än fördubbla sin omsättning mellan 2012 och 2015.

”Den kraftiga tillväxten berodde mycket på att e-handeln tog fart under den här perioden och den står nu för ungefär halva vår försäljning”, säger Johanna Backman.

”Men i fjol hade vi ett konsolideringsår för att byta affärssystem och anställa nyckelpersoner för nästa steg i vår expansion.”

Allt började när de tre grundarna runt millennieskiftet blev kolleger på heminredningsföretaget Mique. 2007 vågade de ta steget att bli egna företagare och startade då Sweden Concepts.

”Vi såg en lucka i marknaden för inredning till barnens rum och vi ville satsa på det, så vi sa upp oss för att förverkliga vår idé. Det kunde egentligen ha blivit vilken produkt som helst, men här såg vi en affärsmöjlighet”, säger Johanna Backman.

Med de tre kompanjonernas samlade kompetens och en välformulerad affärsplan fick de gehör från bland annat två banker för att finansiera startkapitalet. Men ännu saknades produkter att visa upp och inga kunder fanns.

”I mars 2007 hade vi tre skrivbord och en gnisslande fax som vi hade fått. Vi visade den första kollektionen på inredningsmässan Formex i augusti – i den minsta montern på 12 kvadratmeter”, berättar Johanna Backman som då också var designansvarig.

Efter det började kunder att höra av sig.

”Vi älskade när det gnisslade i faxmaskinen för det betydde att vi fick in en order”, säger Amelie Råberg.

De är nyligen hemkomna från Stockholm och januariupplagan av Formex. Den här gången hade Sweden Concepts en monter på 156 kvadratmeter.

Och faxen är borta. Nu handlar mycket om sociala medier i stället.

”Vi har samarbeten med viktiga bloggare för det är via sociala medier man syns i dag. Trots att vi är ett grossistföretag har vi 25 000 följare på Instagram och det är också oerhört viktigt att vi har koll på vad slutkunden vill ha”, säger Amelie Råberg.

En annan viktig del i verksamheten är produktionen som sker i Kina, Indien, Vietnam och Borås.

Här har Anna Enanders erfarenheter från att ha varit med och startat klädföretaget JC:s produktionskontor i Kina på 1990-talet varit till nytta.

”När vi startade hittade vi vår första kinesiska tillverkare på världens största leksaksmässa i Nürnberg som vi övertalade att ta sig an oss trots att vi inte kunde beställa deras minimikvantitet. Det hjälpte oss att komma i gång”, säger Anna Enander.

Numera är hon i Asien ett par gånger om året för att bland annat besöka fabrikerna.

”Vi har sådan tur att vi fortfarande arbetar med några av de tillverkare vi hade i starten, det ger trygghet och stabilitet. Vi har dessutom samarbeten med specialister inom kvalitetssäkring och kommer att anställa en person i Kina inom kort som ska arbeta med den typen av frågor”, säger Anna Enander.

Målet är att ha en omsättning på 80 Mkr inom tre år genom att bearbeta exportmarknaderna man redan finns på.

Om 2016 var ett konsolideringsår är 2017 året då man satsar på expansion igen och fokus är då bland annat på Storbritannien. Brexit avskräcker inte.

”Vi har kommit in på några viktiga butikskedjor och kommer därför att göra en satsning på Storbritannien som vi ser som en potentiellt stor marknad för oss”, säger Johanna Backman.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies