Slutlig seger för Fredrik Lundberg – Nobel Center hamnar vid Slussen

Den nya platsen för Nobel Center blir Stadsgårdskajen vid Slussen.

Vägen till beslutet har bland annat innehållit en rättsprocess där Fredrik Lundberg har försökt stoppa centret från att byggas på Blasieholmen.

Nobelstiftelsens vd Lars Heikensten och finansmannen Fredrik Lundberg har stått på olika sidor i den utdragna striden om Nobel Center.
Nobelstiftelsens vd Lars Heikensten och finansmannen Fredrik Lundberg har stått på olika sidor i den utdragna striden om Nobel Center.

En infekterad strid som splittrat den yttersta toppen av det svenska näringslivet är nu slutligen avgjord.

Stadsbyggnadsborgarråd Joakim Larsson (M) och Nobelstiftelsens vd Lars Heikensten presenterade på fredagen platsen för centret.

Byggnaden, som från början var tänkt att uppföras på Blasieholmen i Stockholm, kommer att hamna framför det så kallade Glashuset vid Slussen. Det blir även ett nytt hotell och en ny park.

”Jag kan inte nog understryka hur viktigt det är med ett Nobelcenter i Stockholm. Det är världsunikt”, säger Joakim Larsson.

 

Till en början utlovade familjen Wallenberg och H&M-familjen Persson genom sina respektive stiftelser totalt 800 miljoner kronor i donationer för att förverkliga projektet. Även näringslivstoppar som Sven Hagströmer, Carl-Henric Svanberg och Rune Andersson erbjöd donationer.

De utlovade donationerna gällde dock bygget på den ursprungliga platsen på Blasieholmen. 2018 sade Mark- och miljödomstolen nej till den planen. 

Efter beslutet att bygga Nobelcentret vid Slussen kommer Nobelstiftelsen nu att söka ny finansiering för projektet.

På motståndarsidan har Fredrik Lundberg stått. Han var en av dem som drog igång en rättslig process för att stoppa bygget. Lundberg äger grannfastigheten på Blasieholmen och Lundbergföretagen har sina kontor där.

Även Latours grundare Gustaf Douglas riktade kritik mot byggplanerna 2016, när han skrev en debattartikel i Di. Där jämförde Douglas byggprojektet med rivningen av Klarakvarten i Stockholm.

Läs mer om striden om Nobel Center:

Domstol upphäver godkännandet av Nobel Center (2018)
H&M-familjens stiftelse drar tillbaka miljondonation till Nobel Center: ”Tilliten har rubbats” (2018)
Det infekterade bråket om Nobel (2016)
Debatt: Nobellpriset behöver inget palats (2016) 

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?