Sluta jobba hemma – dela kontor med dina grannar

Att bo och jobba på samma plats, men ändå inte hemma, anses vara bra för miljön men också för att minska klasskillnader. I fjol lanserade den norska bostadsaktören Obos konceptet Närkontor. 

Tänk dig att du vid sidan av mataffären, dagiset och fotbollsplanen även får lära känna dina grannar på kontoret, ett kontor som är inrymt i botten av fastigheten där du bor. 

”Närkontoren gör att vi kan bygga ett samhälle där vi bor. De boende bygger kontaktnät och vi får andra typer av aktörer i våra kommersiella lokaler än restauranger med pizza och kebab”, säger Daniel Kjørberg Siraj, vd på Obos. 

Än viktigare positiva aspekter på närkontoren är minskad miljöpåverkan och möjligheten att utjämna klasskillnader. 

”Alla hem är inte byggda för att vara kontor. Det är inget som heller löser sig genom att bygga större bostäder, för det har människor inte råd med och det blir en klassfråga. Genom att erbjuda närkontor kommer vi förbi den problematiken.”

Det var för ett par år sedan, mot bakgrund av coworking-trenden, som norska Obos började fundera hur bolaget kunde utnyttja sin kompetens inom såväl bostäder som kommersiella lokaler.

Daniel Kjørberg Siraj, vd på Obos.
Daniel Kjørberg Siraj, vd på Obos.

”Vi ville skapa ett abonnemangserbjudande för kontorsytor med samma betalningsstruktur som gymkedjan Sats. Idén landade hos vårt innovationsgäng.”

I april i fjol drog Obos igång ett testprojekt i sju bostadsområden med olika förutsättningar i och kring Oslo. Det norska startup-bolaget Orbit Technology anlitades för att samordna uthyrningen och en annat norskt bolag, Go Good, för att inreda de egna närkontoren med återbrukade möbler och inventarier. 

”I ett första steg har vi vänt oss till företag som hyr platser men i nästa steg kommer vi att erbjuda dagpass för 200 norska kronor till våra drygt 500.000 medlemmar”, säger Daniel Kjørberg Siraj. 

Om pilotprojektet blir lyckat så rullar Obos ut det bredare i Norge och även på den svenska marknaden. 

En liknande idé som Di nyligen uppmärksammat är den som Sveriges Bostadsrättscentrum, SBC, framfört, nämligen att bostadsrättsföreningar inte bara ska tänka festlokal när det gäller gemensamma lokaler och ytor utan även gemensamma kontorsplatser. 

”Att jobba hemifrån har kommit för att stanna. Men de flesta bostäder har man köpt under de gamla förutsättningarna, att man alltid åkte till kontoret”, sa Jesper Kristensen, regionchef på Sveriges Bostadsrättscentrum, SBC, till Di

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från OracleAnnons

Oracle tar sin egen medicin – Finance transformation

CFO:s har en viktig roll att spela när det gäller att hitta tillväxtmöjligheter efter pandemin. Men det kräver rätt verktyg. Oracles egen finansavdelning kan vittna om stora framsteg när de, liksom resten av företaget, gick över till att använda Oracle cloud.

Läs mer – fyra viktiga steg för framtida tillväxt  

Färre än tolv dagar. Det är så lång tid det tog att göra Oracles senaste bokslut och resultatrapport, allt tack vare Oracle ERP Cloud.

– Mitt team och jag känner verkligen att vi har en unik möjlighet, säger Maria Smith, svp, asst corporate controller, Oracle.

Total digitalisering

Bakgrunden är en total digitalisering av hela Oracle. Koncernen som i många år har hjälpt företag med digitala produkter insåg för några år sedan att man för att kunna hjälpa kunderna vidare till nästa nivå även behövde utveckla en bred digital tjänstelösning: Oracle Cloud. Och för att verkligen skapa det bästa möjliga för sina kunder såg man till att hela koncernen började använda de verktyg som molnet innebär. 

– När vi jobbar med våra finansiella lösningar använder vi samma molnlösning som våra kunder gör, något som känns helt fantastiskt, förklarar Maria Smith.

– När vi nu använder de här produkterna och planerar för att bli bäst i världen på finansiell management så är det inte bara för vår egen skull, utan även för våra kunders.

Det här innebär att Oracles egen användarsida nu kan komma med löpande input för innovation av företagets tjänster, samt att man kan dela med sig av sina egna erfarenheter kring en affärs transformation samt optimering av processer till sina kunder. 

– Oracle är och har varit ett självservice företag sedan många år. Vi har tidigt uppmanat våra anställda till att tänka innovativt och entreprenöriellt för att skapa bästa möjliga förutsättningar till utveckling av våra kunder och projekt. Att agera lösningsorienterat genomsyrar alla våra tjänster samt hur vi jobbar med ständig förbättring och tillväxt både internt som externt, säger Sonia Schilling, Business Leader Sweden på Oracle Sverige.

”God kontroll på hela kedjan”

Och resultatet av det här har inte låtit vänta på sig. Bokslutet gjordes snabbare än någonsin, mer än sjuttio procent av alla transaktioner är helt automatiserade tack vare CPQ Cloud, och hela trettiofem procent av den manuella ekonomihanteringen i koncernen har eliminerats.

– Vi har också paneler där vi kan följa vad som händer i realtid, och alla transaktioner som vi kör genom Oracles system matchas automatiskt med till exempel kontoutdrag vilket ger oss god kontroll på hela kedjan, säger Maria Smith.

Men bara för att man har kommit så här långt innebär inte att man är klar. Planen är att maskininlärning ska kunna automatisera ytterligare en stor del av det tidigare manuella arbetet.

- Vi kommer att kunna automatisera hela 20 000 avstämningar, medan man i andra företag behöver sända 20 000 e-mail för att få så många avstämningar godkända. Det känns väldigt bra att veta att vi inte är fast i det längre inom Oracle, säger Maria Smith.

Förenklade komplicerade procedurer

Även Enzo Tolino, vp of finance, EMEA Oracle, är mycket nöjd med att Oracles ekonomi- och finansavdelning numera använder Oracle Cloud.

– För mig och mitt team är det viktigt att vara uppdaterade. Genom övergången har vi fått möjligheten att förenkla det som i själva verket är mycket komplexa procedurer i en global finansavdelning. Vi vill hela tiden ha de bästa verktygen och processerna, och det får vi genom att använda våra egna system.

Läs mer – fyra viktiga steg för framtida tillväxt  

 

Mer från Oracle

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oracle och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?