Annons

Slopade branschens jargong – gör bättre affärer: ”Blivit mer professionella”

”Vi ser jämställdhet som ett affärsmål som vilket finansiellt nyckeltal som helst. Nu är vi mer professionella och fattar bättre beslut”, förklarar Krusbeth Kristensson, vd på byggbolaget C&M Project som har tagit jämställdhetsarbetet flera steg längre än de flesta.

Krusbeth Kristensson, vd för byggbolaget C&M Project.
Krusbeth Kristensson, vd för byggbolaget C&M Project.Foto:Joey Abrait/TT

Omdaningen av anrika Bankpalatset intill Kungsträdgården, bygget av The Brick, 1.000 lägenheter vid Telefonplan och ombyggnad till 5.000 kvadratmeter digitalt kulturcenter med spelarenor och Avicimuseum i en av Hötorgsskaporna är något av det som sysselsätter byggkonsultbolaget C&M Projekt just nu. Bolaget agerar projektledare i stora byggen som kan bestå av hundratals inblandade.

”Vi ser jämställdhet som ett affärsmål, precis som försäljning, kostnadskontroll, tillväxt i omsättning och resultat”, säger vd Krusbeth Kristensson.

Men trots att hon har varit vd för bolaget, i den mansdominerade byggbranschen sedan 2001 menar hon att hon har fått upp ögonen för problemen med den bristande jämställdheten först med åren.

”Jag och hela företaget har alltid sett det som mer eller mindre självklart med jämställdhet, och att vi har varit bra på det.”

Men 2015 insåg hon att så kanske inte var fallet, att det fanns mycket mer att göra.

”Vi inledde ett mer fokuserat jämställdhetsarbete där vi bland annat gjorde djupintervjuer med samtliga medarbetare och en efterföljande workshop. Det blev superintressant. Vi lärde oss alla saker vi inte reflekterat över tidigare.”

Det innebär bland annat att bolaget nu försöker vända på begreppen, se saker från andra sidan, och granska sin egen självbild. Ett steg var att vända genusredovisningen i årsredovisningen från att skriva ”varav kvinnor” till ”varav män”. 

Det var dock bara första steget i den nya satsningen.

”Vi är ju projektledare i stora projekt, med löst sammansatta grupper vilket ställer stora krav på ledarskapet som våra projektledare tillför. Vi följde därför upp med att vi inte bara skulle vara jämställda internt utan även verka för jämställdhet i våra projekt. Vi ska kunna ha ett jämställt ledarskap och föra den diskussionen även externt, hos våra kunder.”

Just detta steg beskriver hon som extra viktigt och värdefullt för bolaget.

”Vi är bättre som ledare nu när vi har koll på dessa så grundläggande rättvisefrågor.”

C&M jobbar nu med lika tydliga nyckeltal för jämställdhet som för de ekonomiska målen.

”Vi ska ha en könsfördelning 40/60 men sedan kartlägger vi löner och förmåner så att det inte finns någon differentiering.”

Till det kommer antal sökande på varje jobb i relation till vilka som anställs, befordringsgång, beslutsmandat och utvecklingsmöjligheter.

I styrelsen har C&M Projekt i dag 57 procent kvinnor, i ledningsgruppen 60 procent. Totalt bland de anställda är dock andelen kvinnor 37 procent.

”Vi skulle behöva rekrytera några kvinnor till men har inte vågat nyrekrytera som vi skulle önska med tanke på coronakrisen där vi bland annat tappade alla hotellprojekt nästan över en natt.”

Vad gör ni mer för att hålla i detta, så ni inte tappar greppet?
”Vi har något vi kallar C&M-akademin och krav på våra kollegor att de ska ta en individuell utbildning varje år och vi gör även minst fyra företagsinterna gemensamma utbildningar varje år. Där utbildar vi oss kontinuerligt i miljö och hållbarhet för att det är så viktigt för vårt arbete ut mot kund och på samma sätt lägger vi in utbildningar inom jämställdhet.” 

Hur upplever du att företaget har förändrats sedan starten?
”Vi har blivit mer professionella. Det förändrar vår kommunikation så att vi blir mer affärsmässiga gentemot våra kunder. Byggbranschen är ju mycket jargong, tar man bort den så blir det mer affärsmässigt.”

Vad har varit svårast?
”Även jag, som ser jämställdhet som fullständigt självklart, kommer på mig själv att ha märkliga värderingar som att en man som är 50 plus och pratar på ett visst sätt måste vara en tryggare projektledare än en yngre kvinna som uttrycker sig på ett annat sätt. Att man trillar dit i sådana värderingar är nog det svåraste att förändra. Vi har fortfarande den typen av värderingar allihop.”

 


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?