1515

”Slopa kravet på parkeringsplatser vid bostadshus”

Slopa kravet på parkeringsplatser för bostadshus. Skapa i stället mobilitet som är i linje med klimatmålen och som dessutom sänker både bygg- och boendekostnader, skriver flera debattörer på Svd.

Debattörer på Svd:s debattsidor vill skrota kravet på parkeringsplatser vid bostadshus.
Debattörer på Svd:s debattsidor vill skrota kravet på parkeringsplatser vid bostadshus.Foto:Fredrik Sandberg/TT

I dag finns det fyra parkeringsplatser per bil i Sverige. Samtidigt står alla privatägda bilar stilla 96 procent av tiden. Och när de används är hälften av alla resor under fem kilometer. Det motiverar inte all den yta som i dag upptas av parkeringar, menar flera debattörer. 

De menar att man behöver prioritera smartare mobilitetslösningar framför privatbilism. Det finns exempel på projekt inom bostadsbyggnad där nya koncept för att lösa de boendes behov av att transportera sig. 

Ett sånt exempel är Mo-Bo där man har delade mobilitetstjänster i stället för parkering för privat ägda bilar. Resultatet är bland annat 15 procent lägre byggkostnader, en besparing på cirka 400.000 kronor per bostad, minskade kostnader för de boende på mellan 1.200 och 4.600 kronor samt fler gröna ytor, enligt debattörerna. 

”Med ett nytt perspektiv på boende och mobilitet kan vi kraftfullt bidra till klimatomställningen genom att skapa grönare, renare och bättre bostadsmiljöer med mer plats för lek och rekreation och mänskligt umgänge”, skriver de.

De som skrivit debatt-artikeln på Svenska Dagbladet är följande personer: Magnus Björkman (arkitekt och medgrundare Theory Into Practice),  Eléonore Fauré (forskare inom strategiska hållbarhetsstudier KTH), Greger Henriksson (docent i miljösociologi KTH), Fredrik Johansson (doktorand KTH), Mia Fay Johansson (service designer Point AB), Linda Pettersson (landskapsarkitekt Urbio), Paulina Soliman (kontorschef Trivector), Rasmus Sundberg (expert parkering Trivector), Rasmus Sundqvist (vice vd Point AB) och Björn Wendle (vd EC2B Mobility). 

Fotnot: Utredningen ”Samordning för bostadsbyggande” (Fi N 2017:08) fick tidigare i år ett utökat uppdrag att utreda om kommuner kan avstå från kravet på parkeringsytor, om de kan lösa transportbehoven på andra sätt.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?