Annons

Slog rekord när Sverige hamstrade – bolaget som vågar satsa i krisen

SLÖINGE. Mjölk från egna kor. Glass tillverkad av svenska råvaror. Mjöl från egen kvarn. Sveriges äldsta familjeföretag Bertegruppen står emot coronapandemin med ökad mjölförsäljning och rekordinvestering.

Samtidigt har Lovisa Stenström, 14:e generationen, tagit över som vd efter pappa Per Stenström.

Per Stenström har lämnat över driften av bolaget till döttrarna Helena och Lovisa Stenström.
Per Stenström har lämnat över driften av bolaget till döttrarna Helena och Lovisa Stenström.Foto:Bo Håkansson

Rapsen är gul, gräset grönt och saftigt och solen strålar. Korna på Berte Gård i Slöinge betar lugnt i hagen. Här känns coronapandemin långt borta. 

”Det mesta i våra verksamheter pågår som vanligt men med den skillnaden att vi självklart följer Folkhälsomyndighetens alla rekommendationer. En del av det är redan vardag för oss som sysslar med livsmedelsproduktion, såsom handhygien”, säger Lovisa Stenström, vd för Bertegruppen och delägare.

Folkhälsomyndighetens restriktioner gör att intervjun sker på Berte Gård med sina 240 mjölkkor i stället för i glassmejeriet hos koncernens största bolag Sia Glass som ligger på andra sidan av E6:an. På vägen hit passerade vi koncernens mjölkvarn Berte Qvarn placerad intill Suseån sedan 1800-talet och Berte Gårds ursprungliga ladugård som numera är hem för gårdens kalvar.

Många företag har drabbats av ökad sjukfrånvaro på grund av coronasmittan men Bertegruppen och framför allt den produktionskritiska glasstillverkningen har inte drabbats så hårt som befarat.

”När vi har sjukfrånvaro löser vi det med att vi tjänstemän går in och täcker upp i produktionen. Det har uppskattats av våra medarbetare och svetsat oss samman ännu mer som ett team. Det är något positivt som vi har med oss till när krisen är över”, säger Lovisas syster Helena Stenström, hållbarhetschef och delägare.

Bertegruppen,som består av de tre bolagen Berte Gård, Berte Qvarn och Sia Glass, ökade omsättningen i fjol till 730 miljoner kronor och inledde det här året med ett starkt första kvartal med rekordförsäljning i mars på mjöl på grund av hamstring.

”Mjölförsäljningen ökade med 20 procent i mars, men ligger på normala nivåer igen i april. Mjöl och toalettpapper är något vi har gott om i Sverige och inte behov av att hamstra kan man tycka”, säger Per Stenström, systrarnas far och tidigare vd.

Med produkterfrån främst svenska råvaror, produktion i Sverige och försäljning framför allt till den svenska marknaden har Bertegruppen sluppit avbrott i leverantörskedjan på grund av pandemin.

”Vår verksamhet är baserad i Sverige. Hittills har vi varit förskonade från leveransavbrott, vi har haft leveransförseningar men då har vi kunnat ställa om i produktionen. Men vi förbereder oss på att om krisen blir långdragen att detta även kan komma att drabba oss.”

Från motorvägen ser man bygget av den nya kvarnen som ska vara specialiserad på havre istället för vete och korn, en investering på 150 Mkr, Bertegruppens största någonsin. Ett projekt som fortskrider enligt plan och ska stå klart i januari nästa år.

”Denna investering stoppas inte på grund av coronakrisen. Vi måste se till företagets långsiktiga överlevnad och kan inte ta hänsyn till kvartalsrapporter för då hade vi aldrig vågat investera i någonting. Dessutom finns en avsättning för havreråvara hos vår samarbetspartner Oatly”, säger Per Stenström.

Sia Glass är i startgroparna för en ny säsong med nya smaker och glass för veganer. Butiken intill glassfabriken har upplevt en viss hamstringseffekt.

”Kunder tycktes köpa på sig extra när man trodde att man skulle behöva sitta i karantän i två veckor. Det vi sett är minskad orderingång från restauranger som är i kris, men blir det en bra sommar så kan vi nog sälja mer i dagligvaruhandeln”, säger Lovisa Stenström.

När andra bolag flaggar för minskade satsningar på hållbarhet på grund av coronakrisen gör Bertegruppen tvärtom. Helena Stenström, utbildad livsmedelsagronom och sedan 2008 produktutvecklare på Sia Glass, axlade ansvaret för koncernens hållbarhetsarbete för två år sedan. Arbetet med att bli ett fossilfritt företag redo­visar Bertegruppen i sin årliga hållbarhetsredovisning.

”Vi har gjort mycket men vi fortsätter ta små steg hela tiden mot vårt mål. En del i det är att få bort fossila drivmedel i våra transporter och lägga över en del på tåg. Att hitta förpackningsmaterial som inte är oljebaserat och investera i ett nytt vattenkraftverk vid kvarnen för att bli självförsörjande på grön el i produktionen”, säger Helena Stenström. 

”När inte pappa finns på kontoret så sticker jag in huvudet hos Helena istället för det här gör ju vi tillsammans som delägare i familjeföretaget och förvaltare av arvet”, säger Lovisa Stenström.

Helena Stenström menar att hon inte enbart är anställd i familjeföretaget utan förväntas ta beslut som bara en delägare kan och det inkluderar ett socialt ansvar för den bygd familjen varit verksam i genom 14 generationer.

”Vi är ett familjeföretag men vi är också många andra familjers företag. Anledningen till att vi funnits i 450 år är att man genom generationer satt de mjuka värdena främst och vårdat relationen till sina medarbetare”, säger Helena Stenström.

Lovisa Stenström:
”Men vi behöver också ekonomisk hållbarhet för det är ju det som finansierar allt annat vi vill göra för vi vill fortsätta utveckla våra verksamheter och växa. Vårt mål är att omsätta en miljard kronor 2025”, säger hon.

”Nu behövs snabbt direktstöd till företag”

 


Innehåll från Bristol-Myers Squibb Annons

Uppköpet stärker BMS:s läkemedelsportfölj

I november blev Celgene en del av Bristol Myers Squibb.
I november blev Celgene en del av Bristol Myers Squibb.

Med uppköpet av läkemedelsbolaget Celgene stärker Bristol Myers Squibbs sitt erbjudande av läkemedel och vårdlösningar. Bolaget kommer även fortsätta att samarbeta med andra vårdaktörer för att utveckla behandlingar för svårt sjuka patienter.

I november förra året fullbordade BMS, Bristol Myers Squibb, sitt uppköp av Celgene och de båda bolagens produkter finns nu under BMS varumärke.

– Bägge bolagen var framgångsrika både globalt och här i Sverige. Tillsammans har vi nu möjligheten att hjälpa än fler patienter inom olika sjukdomsområden. Vi har redan ett flertal ledande produkter på marknaden och bara under de kommande två åren lanserar vi ytterligare åtta nya läkemedel, säger Michaël Lugez, vd på BMS Sverige och tidigare vd på Celgene Nordics. 

Ledande biofarmabolag

Celgene var innan sammanslagningen en världsledande aktör inom läkemedelsutveckling för behandling av bland annat blodcancersjukdomar, solida cancertumörer samt inflammatoriska och immunologiska sjukdomar. BMS var ett globalt biofarmabolag som utvecklade innovativa läkemedel inom onkologi, kardiovaskulära sjukdomar, immunologi och fibros.

– Tillsammans har vi en av industrins bredaste pipelines och tack vare att vi nu kan slå samman kunskaperna och erfarenheterna från de båda bolagen kommer vi bli ännu starkare. Medarbetarna är vår främsta tillgång och de drivs av att hitta nya läkemedel och innovativa behandlingslösningar för vården. Både Celgene och BMS har tidigare också investerat stort i forskning globalt och det är något vi kommer att fortsätta med, säger Michaël Lugez.

EXTERN LÄNK: Läs mer - så verkar Bristol Myers Squibb i Sverige.

Under kommande år avser BMS i Sverige att arbeta mot tre huvudmål.

– Vår första prioritet är nu att färdigställa sammanslagningen av bolagen för att patienterna ska kunna ta del av fördelarna. Vidare har vi som mål att våra nya produkter ska bli tillgängliga för patienter i Sverige så snart som möjligt. Det tredje målet är att ge vår personal fler möjligheter att växa och utveckla vår affär, säger Michaël Lugez.

Patienterna är allt fokus

Patienterna och deras vård står ständigt i fokus i allting som BMS gör och bolaget vill vara med genom hela patientresan. Därför utvecklar de nu bland annat en app där patienter kan följa sin behandling, få svar på frågor och prata med en läkare.

– Vi vill inte bara vara en läkemedelsleverantör, utan även en partner till alla som är involverade inom hälso- och sjukvård. BMS var till exempel med och grundade organisationen ”All.Can” vars mål är att frigöra resurser för sjukhus för att optimera behandlingen av patienter. För att uppnå detta måste vi arbeta tillsammans. Ett annat exempel är hur vi i den pågående pandemin arbetar tillsammans med andra företag och organisationer för att donera pengar, labbutrustning och produkter för att stötta kampen mot coronaviruset, säger Michaël Lugez.

Ny logotyp

I samband med uppköpet av Celgene uppdaterar BMS även sitt varumärke med en ny logotyp.

– Även om vi fortfarande heter BMS är vi ett nytt bolag och det vill vi visa med vår nya logotyp. Motivet är en hand som är en universell symbol för läkande. Den representerar att ge och ta emot vård och visar på vårt engagemang för att sätta människan i första rummet, det är personligt, avslutar Michaël Lugez.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Bristol Myers Squibb här 

Fakta Bristol Myers Squibb
Bristol Myers Squibb, BMS, är ett globalt biofarmaceutiskt bolag som utvecklar innovativa läkemedel för svåra sjukdomar. Bolaget kombinerar smidigheten hos ett bioteknikbolag med räckvidden och resurserna hos ett etablerat läkemedelsföretag. BMS är bland annat verksamma inom onkologi, kardiovaskulära sjukdomar, cancersjukdomar samt inflammatoriska och immunologiska sjukdomar. BMS deltar i flera globala samarbeten för att utveckla och optimera vårdlösningar med patienten i fokus.

Mer från Bristol-Myers Squibb

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Bristol-Myers Squibb och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?