1515
Annons

Slakteriet tvingades tänka nytt under pandemin – glassbilen blev en ren fullträff

Satsningar på den franska marknaden och försäljning via glassbilen. Under 2020 och coronapandemin kom affärer som tidigare kändes avlägsna att bli verklighet för Arvidsjaur Renslakt

”När allt rullar på som vanligt finns det sällan tid för utveckling”, säger Roland Sandgren, bolagets vd.

Foto:Alexandra Bengtsson
Foto:Alexandra Bengtsson
Foto:Alexandra Bengtsson
Foto:Alexandra Bengtsson
Foto:Alexandra Bengtsson

På Larstorps industriområde i Arvidsjaur, mitt i renbetesmarken, ligger Sveriges största renslakteri. Här slaktas, styckas och förädlas kött från både älg och ren som säljs vidare till allt ifrån mindre butiker, mässor, festivaler och lyxrestauranger till större produktionsanläggningar och grossister. På den lilla gårdsbutiken går det också att köpa konsumentförpackade produkter från hela sortimentet, men också fjällröding, vilda bär, souvenirer och samiska hantverk. 

”Vi har en bred kundgrupp och ansvarar för hela kedjan – från skogen hela vägen till bordet. Vår affärsidé är att ta hand om den lokala råvaran så nära källan som möjligt för att säkerställa produkter av god kvalitet. Vår uppgift är också att bevara arvet från den samiska kulturen och att stötta rennäringen i stort”, säger Roland Sandgren. 

Arvidsjaur Renslakt grundades 1992 och ägs av de fyra samebyarna Mausjaur, Udtja, Västra Kikkejaure och Östra Kikkejaure. Girjas och Gällivare samebyar ingår också i ägarstrukturen. När coronapandemin slog till tappade företaget flera av de ordinarie kunderna – och med en nyligen avslutad slaktsäsong och ett överfyllt lager tvingades bolaget att leta efter nya försäljningskanaler. 

”Eftersom vi hade ett lager värt omkring 12 miljoner kronor, som vi inte visste hur vi skulle göra oss av med, började vi se oss omkring efter nya samarbeten. Lyckligtvis har de nya affärerna varit framgångsrika och vi har kunnat sälja av alltihop i princip.”

Arvidsjaur renslakt har på grund av pandemin fått komma på nya idéer till sin verksamhet. En av idéerna är att sälja sina produkter via en glassbil, något som har kommit till att bli populärt.
Arvidsjaur renslakt har på grund av pandemin fått komma på nya idéer till sin verksamhet. En av idéerna är att sälja sina produkter via en glassbil, något som har kommit till att bli populärt.Foto:Alexandra Bengtsson

I stället för att bromsa valde bolaget att satsa sig ur krisen. Men att rikta in sig mot den franska marknaden och på försäljning via glassbilen var samarbeten som kändes avlägsna innan mars 2020. 

”Innan pandemin hade vi haft kontakt med en svensk kille som försöker etablera sig som grossist i Frankrike och som fokuserar på norrländska exklusiva råvaror. När vi insåg att vi behövde hitta nya intäktsben skickade vi några prover till honom och nu har han besökt 1 400 potentiella kunder. Efterfrågan på renkött och svenska produkter är jättestor där nere.” 

Om den franska marknaden visar sig vara lönsam kommer bolaget att satsa på expansion på fler europeiska marknader. Och vad gäller hur man började sälja via glassbilen låter den historien ”nästan för bra för att vara sann”, menar Roland Sandgren. Bolaget hade precis diskuterat om försäljning via glassbilar skulle kunna vara en lösning för att få igång handeln igen när en återförsäljare från Triumf Glass plötsligt svängde in på parkeringen.  

”Vi nöp honom direkt och fyllde bilen på plats. Det kändes helt otroligt och något som aldrig skulle ha hänt om det inte hade varit en pågående pandemi. Även om en enskild glassbilsförsäljare inte kommer att bli en storkund så är förhoppningen att andra glassföretag också ser möjligheten till merförsäljning.” 

Under pandemin har företaget också inlett ett samarbete med Skellefteå kommun. Med lyckade provleveranser kommer bolaget från och med i höst att leverera produkter till omkring 50 enheter i kommunen, bland annat till olika storkök inom skolan och äldreomsorgen och visionen är att samarbetet ska bli varaktigt. Företaget har också investerat i en varmröksanläggning för att bredda produktionen och för att skapa fler arbetstillfällen. 

”När allt rullar på som vanligt finns det sällan tid för utveckling. Jag har därför inte sett någon mening med att vara rädd eller att spara oss ur krisen. Vi har i stället försökt att ta vara på tiden och att göra investeringar som är viktiga för verksamheten och framtiden.”

Trots att de nya satsningarna inte har varit avgörande för bolagets överlevnad hoppas Roland Sandgren att företagets sätt att tänka kreativt kan öppna dörrar till ytterligare samarbeten och samtidigt göra dem mer attraktiva på marknaden. 

Som en följd av pandemin tror han också att efterfrågan på klimatsmarta och lokalproducerade produkter kommer att växa.

”Eftersom man inte har kunnat resa tror jag att människor, i större utsträckning än tidigare, kommer att inse värdet av det som erbjuds i det absoluta närområdet.”

Han ser dock en del bekymmer när det kommer till själva rennäringen och dess överlevnad. Att arbeta som renskötare är inget som attraherar den yngre generationen i större omfattning och i takt med stora etableringar på de olika renbetesområdena, som exempelvis vindkraftsparker, krymper också renarnas betesmark. 

”Om rennäringen ska kunna leva vidare behöver den yngre generationen ta vid. Vi har provat att betala 4 kronor mer per kilo till renägare som är under 20 år, dessvärre utan framgång. Vindkraften är viktig ur en miljösynpunkt, men för varje kvadratmeter det byggs på förlorar renarna sin föda. För oss är det jätteviktigt att arvet från den samiska kulturen får leva vidare och att det finns renar att köpa till vår produktionsanläggning.”

 

Innehåll från Transfer GroupAnnons

Experten: Säkerhet allt viktigare för företag

Skjutningar och sprängdåd är vanligt förekommande i Sverige, visar statistik från bland andra Brottsförebyggande rådet och Polismyndigheten. 

Det har fått många verksamheter att se över sin säkerhet.

– Många av de som i dag efterfrågar våra tjänster har ingen egen hotbild mot sig – de har bara fel grannar, säger säkerhetsexperten Magnus Ahde från Altum Security AB.   

 

Läs mer om hur sectech tar säkerhetslösningar till nästa nivå

En studie från Brottsförebyggande rådet, Brå, konstaterar att Sverige är det värst drabbade landet i Europa när det gäller dödligt skjutvåld. I studien har svenska dödsskjutningar jämförts med 22 andra europeiska länder under perioden 2000 till 2019.

Även sprängdåd har varit vanligt förekommande under de senare åren, visar statistik från polismyndigheten. 2021 anmäldes 79 stycken i Sverige.

Ökad efterfrågan på säkerhet

En konsekvens har blivit att efterfrågan på fysisk säkerhet har ökat. Det berättar Magnus Ahde, som har arbetat över 20 år i säkerhetsbranschen och i dag är säljare på Altum Security AB.

– Eftersom det är svårt att rikta bomber mot en speciell mottagare riskerar alla inom en viss area att bli drabbade vid en explosion. Man behöver alltså inte ha en hotbild mot sig för att drabbas. Och det betyder att allt fler inser att de behöver skydda sig mot den typen av händelser, säger han.

Snyggt – och farligt

Från att tidigare framför allt haft ambassader och myndigheter som kunder så märker Magnus Ahde och hans kollegor, som är experter inom säkerhetskonsultation och skalskyddslösningar, att även andra typer av verksamheter efterfrågar deras tjänster.  

– Exempelvis kan en sådan sak som att ha en glasfasad på sitt huvudkontor idag utgöra en stor säkerhetsrisk. Det är snyggt – men väldigt farligt om det skulle ske en explosion.

Kombinationslösningar

Altum Security är en del av säkerhetskoncernen Transfer Group AB som förutom skalskyddslösningar erbjuder allt inom fysisk säkerhet; från bevakning och säkerhetskontroller till larm, och mjukvarulösningar som förenklar och effektiviserar helhetserbjudandet. 

– Vår styrka är att våra bolag täcker olika delar av fysisk säkerhet och att vi därför kan erbjuda olika typer av kombinationslösningar, förklarar Transfer Groups vd Pernilla Jennesäter.

– Vi gjorde exempelvis nyligen en kombinationslösning på en ambassad tillsammans med vårt systerbolag Sensec AB för att skydda både byggnaden och inpassering. Sensec stod för röntgen och metalldetektion, och Altum för beskjutnings- och explosionsskydd, berättar Magnus Ahde. 

Unika inom högsäkerhet

Magnus Ahde menar att det finns få andra bolag i branschen som jobbar så heltäckande med skalskyddlösningar som Altum Security. 

– Många fokuserar på en specifik produkt eller lösning, medan vi kan leverera en mängd olika produkter inom högsäkerhet, allt från skottsäkra fönster och dörrar till panic rooms. På så sätt sticker vi ut, säger han. 

 Läs mer om hur sectech tar säkerhetslösningar till nästa nivå 

 

 

 

Mer från Transfer Group

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Transfer Group och ej en artikel av Dagens industri

Trumps segrar kan straffa sig i höst

Donald Trump vann en symbolisk seger när en av hans största kritiker petats från kongressen. Men Trump-falangens framgångar i primärvalen riskerar att skada Republikanerna i höst.

Liz Cheney har utmärkt sig som en av få republikaner som varit stenhård i sin kritik av Donald Trump.
Liz Cheney har utmärkt sig som en av få republikaner som varit stenhård i sin kritik av Donald Trump.Foto:TT

Natten till onsdagen bjöd på ett av årets mest symboliska val i USA. Liz Cheney, länge en av Republikanernas mest profilerade röster i kongressen, petades av väljarna i delstaten Wyomings primärval till förmån för den Trump-godkända nykomlingen Harriet Hageman.

Resultatet var allt annat än skräll. Opinionsmätningarna har varit blodiga för Liz Cheney, som gick från att vara ett politiskt högdjur i partiledningen till en utböling för sin hårda kritik av den tidigare presidentens hantering av stormningen av kongressen förra året.

Harriet Hageman var en gång i tiden en så stor kritiker att hon till och med försökte stoppa Trumps nominering 2016. Men sedan dess har hon liksom många av hennes partikollegor stöpt om sig själv i ex-presidentens avbild. 

Förvandlingen fulländades häromveckan, då hon till slut öppnat omfamnade Donald Trumps påståenden om valfusk i 2020 års presidentval – ett nödvändigt lackmustest för att platsa i Trumpfalangen.

På pappret talar allt för en jordskredsseger för Republikanerna vid mellanårsvalet om knappt tre månader.

Joe Biden är fortfarande djupt impopulär med ett stöd runt 40 procent, den sortens siffror som normalt föregår bråddjupa tapp i mellanårsvalen, där missnöjda väljare är benägna att stanna hemma.

Återhämtningen på Wall Street och tecknen på att inflationstoppen kan vara nådd verkar än så länge inte ha övertygat väljarna om att presidenten, tillsammans med sina partikollegors knappa majoritet i kongressen, styr den ekonomiska skutan rätt.

Men Republikanernas största problem inför höstens riktiga val kan mycket väl visa sig vara de själva.

Just Harriet Hageman kommer med största sannolikhet att vinna höstens riktiga val i det djupt konservativa Wyomning. Men hon följer en lång rad Trump-stödda kandidater som avancerat igenom årets primärvalssäsong med blandade utsikter.

I bland annat Wisconsin, Arizona och Georgia har blodiga fejder mellan Trumpfalangen och Republikanernas traditionella etablissemang lett till djup splittring i partiet – och i många fall skadat anseendet hos väljarna.

I Pennsylvania vann till exempel kändisläkaren Mehmet Oz till slut det republikanska primärvalet till senaten tidigare i år med stöd av Donald Trump. Men efter en hård, negativ kampanj inom partiet ligger han nu konsekvent efter sin demokratiske motkandidat i opinionsmätningarna.

Resultatet från tisdagens val i Alaska, där bland annat den moderata senatorn Lisa Murkowski kämpar för sin politiska överlevnad mot ytterligare en Trumpist, kommer inte avgöras förrän i november.

På många håll har valdeltagandet bland demokratiska väljare dessutom varit överraskande högt, delvis drivet av den häftiga debatten om aborträtten.

Men det handlar också om Donald Trump. Den tidigare presidenten har en omatchad talang för att skaka liv i kärnväljarna – både de egna och motståndarnas.

Till och med Wall Street Journals konservativa ledarsida, som historiskt undvikit att kritisera Donald Trump, har varnat flera gånger under sommaren för att ex-presidenten och hans allierade riskerar att skada partiet vid höstens mellanårsval.

Med de flesta av primärvalen avklarade ser Demokraterna plötsligt ut att ha en chans att behålla senaten. Republikanerna är fortfarande mer gynnade i representanthuset, som brukar vara lättare att nå för mer extrema kandidater från båda partierna. Men marginalerna är inte längre lika övertygande.

Stalltipset just nu är en splittrad kongress, vilket åtminstone på kort sikt inte bör betyda några tvära kast i den ekonomiska politiken.

Men Donald Trumps ekonomiska instinkter, som lutar mer åt statliga interventioner än fria marknader, sträcker sig numera djupt in i Republikanerna.

När kongressen klubbade ett stort paket för att stötta den inhemska halvledarsektorn tidigare i somras var det med stöd med en minoritet av Republikanerna. 

Men kritikerna inom partiet som tidigare skulle sparkat bakut åt den sortens statligt stöd till enskilda företag ville att kongressen skulle gå ännu längre i att ge staten makt att fördela resurserna till privata företag, framför allt genom att nobba bolag som gör investeringar i Kina. Rösterna som gastade högst om företagslobbyister kom inte från Demokraterna utan från Republikanerna.

Att vända ryggen åt både Wall Street och resten av näringslivet är numera ofta ett effektivt sätt att göra politisk succé inom båda partierna. Det är en utveckling USA:s företag gör bäst i att hålla ögonen på.

Detta är en artikel från Di:s analysredaktion. Dagens industris journalister måste rapportera privata aktieinköp till ansvarig utgivare, och innehavet får säljas tidigast efter en månad.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera