1515

Slakt på börsen – valutan kollapsar

Valutan försvagas, argentinska statsobligationer rasar och börsen i Buenos Aires rasar efter helgens primärval i Argentina. 

Resultatet pekar på att oppositionens kandidat Alberto Fernández kommer att segra stort i presidentvalet i oktober. Det skrämmer marknaden och investerarna.

Valutaväxlingskontor i Buenos Aires. Argentinska peson föll omkring 20 procent på måndagen efter valresultatet offentliggjorts.
Valutaväxlingskontor i Buenos Aires. Argentinska peson föll omkring 20 procent på måndagen efter valresultatet offentliggjorts.Foto:Tomas F. Cuesta

Alberto Fernández fick drygt 47 procent av rösterna i primärvalet. Den sittande presidenten, liberalen Mauricio Macri, samlade bara 32 procent. Primärvalets syfte är att fastställa vilka som har tillräckligt stöd för att få ställa upp i presidentvalet. Men det fungerar samtidigt som en tydlig prognos på hur valresultatet i oktober ska bli.

”Skillnaden i valresultatet saknar logik, men betyder att det är 'game over' för den nuvarande ledningen”, säger Mauro Massa på börsmäklarfirman Bullmarket Brokers i Buenos Aires till affärstidningen La Cronista.

Kurserna för argentinska statsobligationer föll under måndagen på Wall Street. Argentinas 100-åriga statsobligation tappade till exempel över 25 procent.

Den argentinska officiella kursen för peson sjönk dramatiskt mot dollarn. En dollar kostade på måndagseftermiddagen 61 pesos, jämfört med drygt 45 pesos i fredags. Den amerikanska valutan blev därmed 35 procent dyrare för argentinarna. 

Buenos Aires-börsen öppnade ned 12 procent på måndagseftermiddagen, svensk tid. Det är den sämsta öppningen sedan 2008, enligt Bloomberg. Längre in i handeln hade nedgångarna utökats till hela 30 procent.

Finansiella instrument som ska skydda investerare visar på 70 procents sannolikhet för att Argentina ställer in betalningarna inom fem år, skriver Bloomberg.

”Det har öppnats ett panorama av mycket stor osäkerhet på det finansiella området”, säger Gabriel Holand, chef vid den finansiella konsultfirman HR Global.

Osäkerheten gäller inte minst vilken politik Alberto Fernández står för. I valrörelsen har han lovat verka för högre löner och pensioner, lägre arbetslöshet och inflation, men har varit vag om hur detta ska genomföras. I en intervju har han hotat med att stoppa räntebetalningarna på vissa statsobligationer. Det har tolkats som att han är beredd på en betalningsinställelse. 

Investerarna oroar sig också över att den tidigare presidenten Cristina Kirchner kommer tillbaka till maktens centrum. Visserligen kandiderar hon till posten som Alberto Fernández vicepresident, men många tror att hon i kraft av sitt stora politiska stöd kan få ett avgörande inflytande över politikens inriktning. Under Cristina Kirchners åtta år som president rådde strikt prisreglering, omfattande importhinder och en rigid valutakontroll. 

President Mauricio Macri har sedan 2016 avskaffat det mesta av dessa regleringar och infört en ekonomisk modell byggd på en fri marknad. Han har även fått städa upp de förödda statsfinanserna som han ärvde. Detta har dock inneburit åtstramningsåtgärder som slagit hårt mot argentinarnas plånböcker och presidentens popularitetssiffror.

”Den nivå på svårigheter som vi har varit tvungna att konfrontera har orsakat mycket ångest och tvivel”, medgav presidenten på en presskonferens på söndagen.

Alberto Fernández tillhör det peronistiska partiet PJ. Han var stabschef under Néstor Kirchners presidentskap 2003 till 2007. Sedan dess har han knappt synts till fram tills att Cristina Kirchner för några månader sedan lanserade honom som presidentkandidat för det politiska block hon leder, ”Frente de Todos”.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?