Annons

Slå av notiserna och djupjobba – storsäljaren kommer på svenska

En mobilskärm som ständigt lyser, en full mejlkorg och missade samtal. Mängder av distraktioner stör oss i vår arbetsvardag. Men en storsäljare som nu kommer på svenska har tips för hur vi ska ducka problemet och bli mer effektiva genom att djupjobba.

Författaren Cal Newport
Författaren Cal NewportFoto:Penny Gray Photography

Boken ”Deep Work” (Volante), skriven av författaren och professorn Cal Newport, är en slags manual för hur man ska finna fokus i en distraherande värld. Djupjobba, som det kallas på svenska, gör du när du går in i ett koncentrerat tillstånd och nyttjar hela din mentala kapacitet. För att lyckas med det krävs det att man avsätter tiden till det, avskärmar sig och tar bort alla distraktioner. 

Hade det inte varit för djupjobb hade vi kanske stått utan ”Dödsrelikerna”, sista delen av succéserien Harry Potter. JK Rowling tog nämligen in på ett hotellrum och distanserade sig från allt som hände runt omkring henne när hon skrev boken. Cal Newport, som även är professor i datavetenskap på anrika Georgetown University, menar att man ska schemalägga alla sina distraktioner som att svara på mejl och kolla sin Instagram. Själv kallar han sig digital minimalist och finns inte ens på sociala medier. 

”Som digital minimalist börjar jag med att identifiera vad som är viktigast för mig för att sedan implementera den teknik som stöder de saker jag värdesätter. Sociala medier var ingenting som jag kände skulle gynna mig och det jag bryr mig om.” 

Cal Newport skriver att djupjobb är en grundkurs i digital minimalism som hjälper dig i arbetslivet men även i livet i allmänhet. För att kunna djupjobba krävs det att man man avskärmar sig från omvärlden, vilket kan vara svårt i dagens medieklimat. Vi är konstant uppkopplade, svarar på mejl direkt, är aktiva på sociala medier och jobbar i ett öppet kontorslandskap med konstanta distraktioner. Därför är det bra att sätta sig i ett enskilt rum, lägga bort telefonen och bestämma en tid för när djupjobbet ska ske. 

Helst ska man avsätta totalt fyra timmar till djupjobbet utspritt över en dag. Du ska även schemalägga det du distraheras av, stänga av notiser och bestämma en tidpunkt på dagen när du kollar mejlen eller går in på sociala medier. En som läst ”Deep Work” och anammat en del av Newports tips är psykologen, författaren och den tidigare Di-medarbetaren Björn Hedensjö. 

”Jag har tagit bort mina notiser på allt förutom sms. Tanken är att jag inte ska styras av min telefon utan att jag själv ska bestämma att nu vill jag gå in och kolla på Instagram. Jag har även fasta tidpunkter då jag går igenom mejlen.”

Hur tycker du att det har hjälpt dig?
”Jag får mer gjort och mitt arbete blir mer lustfyllt.”

Finns det något man kan ifrågasätta med Cal Newport idé om att djupjobba?
”Hans digitala minimalism är väldigt extrem vilket han har möjlighet till att vara, men alla kan inte använda sig av en metod där man helt avskärmar sig. Är det viktigt i ens arbete att vara tillgänglig kan man inte välja bort det. Han är nog inte superkul att vara gift med heller, det blir en ganska rigid livsstil tror jag. Dock är han själv medveten om att hans förhållningssätt är ganska extremt och förebygger därför kritiken på det sättet. Det är inte så att man som läsare skäms över sina digitala vanor och vi erbjuds dessutom olika nivåer man kan ta sig an djupjobbet på.”

Enligt Björn Hedensjö har boken ”Deep Work” blivit en framgång eftersom människor är medvetna om de distraktioner vi omringas av i dag och vill hitta ett sätt att leva med det. ”Deep Work” gavs ut i USA 2016 och har i landet sålt runt 530.000 kopior, inklusive print, e-bok och ljudbok. Enligt Cal Newport har responsen varit övervägande positiv. 

”Jag tror att de som läst boken egentligen inte lärt sig något nytt men att de fått något de redan tror på tydligt förklarat för sig”, säger Cal Newport. 

För vem är djupjobb mest lämpligt?
”Att jobba utan distraktioner och fokusera på en sak i taget lämpar sig för alla sorters kunskapskrävande jobb. Att konstant skifta din uppmärksamhet mellan uppgiften som du sitter med, din mejl eller telefon och försöka hantera allt på en och samma gång är ett otroligt ineffektivt sätt att jobba på och tenderar att göra oss olyckliga.” 

En annan viktig faktor för att kunna djupjobba är att helt och hållet stänga av när arbetsdagen är slut och att inte tänka mer på jobbet. Ett effektivt sätt kan vara att skriva en lista på de saker som du ska få gjort under morgondagen och det du har fått gjort för att sedan släppa det helt. 

Vad gör du när du släppt allt efter en arbetsdag?
”Jag har tre barn och det finns ingen brist på saker att göra när arbetsdagen är slut.”

En annan person som, precis som Björn Hedensjö, ställer sig kritisk till den extrema formen av digital minimalism som Cal Newport lever i, är psykologen Siri Helle, författare till boken ”Smartare än din telefon”. 

Hon tycker inte att man ska vara rädd för tekniken, snarare lära sig leva med den. I hennes bok förklarar hon att våra telefoner faktiskt inte är så farliga som vi tror och om vi kan använder den på rätt sätt kan den ha flera positiva effekter. Hon menar att vi kan utnyttja de möjligheter som kommer med tekniken. 

”Det är möjligheter som att kommunicera med folk och be andra om hjälp. Eller om man vill lära sig någonting nytt så finns det massa bra guider online och du behöver inte uppfinna hjulet på nytt. Tekniken bidrar dessutom till en kognitiv avlastning och frigör tankekapacitet till andra saker.” 

Siri Helle tycker ändå att det ligger något i Cal Newports idé om djupjobb, eftersom vi i dagens samhälle är berusade av möjligheten att vara tillgängliga dygnet runt och inte längre arbetar fokuserat. 

”Forskningen visar att om människor blir avbrutna av plingande notiser och mejl så presterar de sämre och blir stressade. När man ska utföra en fokuskrävande arbetsuppgift bör man därför ta chansen att koppla bort distraktioner.” 

Att möjliggöra djupjobb handlar dock inte bara om ett beslut hos individen poängterar hon.

”Det handlar jättemycket om arbetsgivaren, när jag är ute och föreläser möter jag människor som jobbar i organisationer där policyn är att man ska svara på ett mejl inom tio minuter, då blir djupjobb en arbetsmiljöfråga.”

Hur ser ditt digitala liv ut?
”Jag har knappt några aviseringar alls, mejlen kollar jag på bestämda tider, och mobilen har jag på ljudlöst och slår endast på när jag vet att jag väntar ett samtal.”

Har det alltid sett ut så?
”Verkligen inte, det började när jag skrev min bok. Innan dess var jag ett praktexempel på nån som inte har en bra relation till sin telefon. Det är viktigt att framhålla att den här tekniken är så himla ny så det är inte så konstigt att vi inte vet hur vi ska förhålla oss till den.”

Siri Helle
Siri HelleFoto:Erik Ardelius
Björn Hedensjö
Björn Hedensjö

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?