1515

SL ersätter tågvärdar med kameror – 350 anställda berörs

SL tar inspiration från bland annat London och ersätter pendeltågens värdar med automatisering och kameror – och sänker kostnaderna med 100 miljoner kronor.  350 anställda värdar berörs av förändringen.

Nu ska kameror ersätta tågvärdarna i pendeltrafiken.
Nu ska kameror ersätta tågvärdarna i pendeltrafiken.Foto:Hasse Holmberg / TT

”Alla kommer att kunna behålla en anställning inom MTR-koncernen. Vi har säkerställt detta i arbetet som föregått det här beslutet”, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL, till Dagens industri och fortsätter:

”Att jobba med kollektivtrafik är ett framtidsyrke, men man bör vara beredd på att det kommer att förändras eftersom vi går mot mer automatisering.” 

Varje tåg kommer nu att utrustas med 24 kameror, vilket innebär totalt 3.069 kameror över hela flottan. Lokföraren kommer via skärmar i hytten ha överblick över samtliga dörrpar. Lokföraren kan då på egen hand avgöra när tåget är redo att rulla.

”Tekniken är beprövad på flera håll i världen (London, Japan, Kanada, Nya Zeeland för att nämna några exempel, reds. anm.) och har lett till en mer hållbar, mer effektiv och punktligare trafik. Samtidigt som vi effektiviserar trafiken kan vi lösgöra resurser från detta arbetskrävande och resurskrävande moment till andra mer resenärsnära tjänster som ger service och trygghet.”

Tågvärdarnas främsta arbetsuppgift har varit just att se till att alla dörrar på tåget varit stängda innan de signalerar till föraren att det är grönt ljus att rulla vidare. Andra uppgifter som tågvärdarna skött, såsom utrop av trafikinformation, sondera vagnar och plocka tidningar och skräp, kommer att skötas på annat sätt framöver, uppger Tamsons utan att gå in på detaljer.

Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL
Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SLFoto:Jonas Eng

Hur kommer resenärerna att märka av förändringen?
”Vi kommer att kunna bygga vidare på den tekniska lösning vi nu implementerar kommer för att utveckla säkerhets- och punktlighetsarbetet. Det vi gör nu innebär  att vi frigör resurser som kan gå till annan mer resenärsnära verksamhet”, säger Tamsons.

Notan för åtgärderna ligger strax under 300 miljoner, men SL räknar med att det årligen innebär en kostnadsminskning med 100 miljoner. Tamsons ser att automatisering och digitalisering kommer att spela en allt viktigare roll inom kollektivtrafiken framöver.

”Jag tror att vi ständigt ska ställa oss frågan hur vi ska använda ny teknik för att förbättra trafiken. Det händer otroligt mycket inom det här området. Självkörande fordon kommer att komma in bredare i trafiken de kommande åren. Det kommer säkert komma mera inom det här området i takt med att vi automatiserar och digitaliseringar.”

 


Innehåll från EdenredAnnons

Så motiverar du dina anställda – även om de jobbar hemifrån

I en tid av distansarbete är det viktigt att se till att man tar hand om sin hälsa. Genom att erbjuda Edenreds flexibla förmåner som lunch- och friskvårdsbidrag går det bra, oavsett var jobbet utförs. Och vill man peppa lite extra i största allmänhet finns också Delicard gåvokort, det perfekta sättet att uppmärksamma personer, prestationer eller högtider som till exempel jul.

Mycket är osäkert kring hur framtidens arbetsplats kommer se ut, men många spår att de flesta företag kommer erbjuda distansarbete även efter pandemin. Många förmåner är kopplade till en fysisk arbetsplats, men nu när landskapet ritas om är det viktigt att kunna erbjuda förmåner oavsett var de anställda befinner sig. Edenred erbjuder olika förmåner som är flexibla och uppskattade hos anställda över hela Sverige. Med Edenred Lunchförmån kan de anställda äta bra, och billigare, oavsett om de är på kontoret eller jobbar hemifrån. 

– Som arbetsgivare väljer man hur många månader den anställda har rätt till förmånen och även vilket belopp lunchkortet ska laddas med. Kortet gäller på de flesta restauranger i hela Sverige och går även att använda i många livsmedelsbutiker om man vill göra egen matlåda, säger Alf Reimers, Director of Marketing & Innovation. 

Enkel hantering av friskvårdsbidraget

Samma kort som används till lunchförmånen fungerar även för Edenreds hantering av friskvårdsbidraget.

– Vanligtvis brukar friskvårdsbidrag innebära mycket administration. Men med vår lösning får man sitt friskvårdsbidrag insatt på kortet, alltså samma kort som lunchförmånen, och kvittoredovisningen sker enkelt i en app. Du behöver inte ligga ute med pengar och du behöver inte hålla koll på fysiska kvitton, säger Alf Reimers. 

I appen MyEdenred Sweden kan den anställde snabbt se saldo, gjorda transaktioner och mycket mer för både lunchpengar och friskvårdsbidrag. Genom att kortet har två plånböcker hålls beloppen isär och förmånerna blir lika enkla att utnyttja som att administrera. 

Delicard gåvokort

Att motivera sina anställda är kanske ännu viktigare när distansarbetet breder ut sig. Med Delicard gåvokort blir det väldigt enkelt, oavsett om det är en jul- eller sommargåva eller någon annan typ av uppskattning. Gåvokorten finns i olika prisklasser och mottagaren väljer alltid själv sin gåva. 

– Vårt populäraste kort är Unlimited och där kan den som får kortet välja bland mer än 100 typer av gåvor i en mängd olika kategorier. Vi har bland annat delikatesser, designprylar, upplevelser och fritidsprodukter. Man kan även skänka pengarna till välgörenhet om man skulle vilja, säger Alf Reimers.

Det är självklart härligt att kunna ge bort något som man vet uppskattas. Det är också väldigt enkelt då du som köpare bara behöver välja kort och leveranssätt, därefter tar Edenred hand om resten. 

Om Edenred

Edenred jobbar med glädje, engagemang och lojalitet genom bra förmåner för anställda. Resultatet är effektivare företag, ofta också lägre sjuktal och mindre personalomsättning. Mer om Edenred Lunchförmån, Edenred Friskvårdsbidrag och Edenred Delicard finns på edenred.se.

Mer från Edenred

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Edenred och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?