”Alla kommer att kunna behålla en anställning inom MTR-koncernen. Vi har säkerställt detta i arbetet som föregått det här beslutet”, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL, till Dagens industri och fortsätter:
”Att jobba med kollektivtrafik är ett framtidsyrke, men man bör vara beredd på att det kommer att förändras eftersom vi går mot mer automatisering.”
Varje tåg kommer nu att utrustas med 24 kameror, vilket innebär totalt 3.069 kameror över hela flottan. Lokföraren kommer via skärmar i hytten ha överblick över samtliga dörrpar. Lokföraren kan då på egen hand avgöra när tåget är redo att rulla.
”Tekniken är beprövad på flera håll i världen (London, Japan, Kanada, Nya Zeeland för att nämna några exempel, reds. anm.) och har lett till en mer hållbar, mer effektiv och punktligare trafik. Samtidigt som vi effektiviserar trafiken kan vi lösgöra resurser från detta arbetskrävande och resurskrävande moment till andra mer resenärsnära tjänster som ger service och trygghet.”
Tågvärdarnas främsta arbetsuppgift har varit just att se till att alla dörrar på tåget varit stängda innan de signalerar till föraren att det är grönt ljus att rulla vidare. Andra uppgifter som tågvärdarna skött, såsom utrop av trafikinformation, sondera vagnar och plocka tidningar och skräp, kommer att skötas på annat sätt framöver, uppger Tamsons utan att gå in på detaljer.

Hur kommer resenärerna att märka av förändringen?
”Vi kommer att kunna bygga vidare på den tekniska lösning vi nu implementerar kommer för att utveckla säkerhets- och punktlighetsarbetet. Det vi gör nu innebär att vi frigör resurser som kan gå till annan mer resenärsnära verksamhet”, säger Tamsons.
Notan för åtgärderna ligger strax under 300 miljoner, men SL räknar med att det årligen innebär en kostnadsminskning med 100 miljoner. Tamsons ser att automatisering och digitalisering kommer att spela en allt viktigare roll inom kollektivtrafiken framöver.
”Jag tror att vi ständigt ska ställa oss frågan hur vi ska använda ny teknik för att förbättra trafiken. Det händer otroligt mycket inom det här området. Självkörande fordon kommer att komma in bredare i trafiken de kommande åren. Det kommer säkert komma mera inom det här området i takt med att vi automatiserar och digitaliseringar.”