Annons

Skulpturparken öppnar portarna i coronaanpassat format

Carl Eldhs ateljémuseum släppte in mindre än 50 besökare åt gången redan innan corona. Nu öppnar det lilla museet för säsongen, med en ny utställning av Bella Rune. 

Textilkonstnären Bella Rune visar sina verk i skulptören Carl Eldhs bostad, som är en del av ateljémuseet i år. Det lilla museet norr om Vasastan i Stockholm släpper in ett litet antal besökare åt gången.
Textilkonstnären Bella Rune visar sina verk i skulptören Carl Eldhs bostad, som är en del av ateljémuseet i år. Det lilla museet norr om Vasastan i Stockholm släpper in ett litet antal besökare åt gången.Foto:Petronelle Halvorsen
Foto:Petronelle Halvorsen

Carl Eldhs ateljémuseum beskrivs av många som en dold pärla i Stockholm. De senaste åren har dock fler och fler utländska turister hittat hit och tack vare den bildsköna miljön som publicerats flitigt på sociala medier har även en yngre publik börjar besöka museet. 

Skulptören Carl Eldh (1873-1954) var en av Sveriges mest anlitade konstnärer under 1900-talets första hälft. I mer än tre decennier levde och arbetade han i den ateljé som i dag är museum. 

Träbyggnaden ritades 1919 av Ragnar Östberg, arkitekten bakom Stadshuset i Stockholm, och rymmer flera hundra verk från Carl Eldh. I museet finns statyetter från skulptörens studieår i Paris, porträttbyster och skisser samt förlagor till kända verk som ”Ungdom”, ”Löparna”, ”Titanen” och ”Brantingsmonumentet”, allt sparat som när Eldh själv levde där.

Museet ligger i Bellevueparken, strax intill Vasastan i Stockholm. Sedan 1963 är det öppet för allmänheten. I vanliga fall släpps 30 personer in åt gången i samband med visning. Nu blir det istället drop in, med max 15 personer åt gången. Ett enkelt självserveringskafé kommer också att finnas i trädgården.

”Parken och trädgården finns, så man kan vara utomhus om man skulle behöva vänta på att få komma in”, säger museichefen Åsa Cavalli-Björkman.

Carl Eldhs ateljémuseum brukar öppna redan i april, men med anledning av corona tvingades man skjuta på säsongsöppningen. Finansieringen är redan ett huvudbry,

”Vårt stora intäktsbortfall kommer nu. Vår huvudsäsong är sommaren och nu kanske turisterna uteblir. Det är om alla stockholmare får för sig att komma hit som det kanske kan väga upp”, säger Åsa Cavalli-Björkman.

I samband med att museet firade femtioårsjubileum 2013 invigdes en ny utställningslokal i Carl Eldhs före detta bostadsdel och en satsning på att låta samtida skulptur möta Eldhs verk inleddes. 

I år är det textilkonstnären Bella Runes tur.

”Jag är intresserad av skulptur och offentlig skulptur, då har man en nära relation till Carl Eldh. Jag har alltid gillat den här platsen. Det är inte ett museum, utan det var faktiskt här han arbetade. Varje gång jag kommer hit upptäcker jag nya saker. Det är fantastiskt att vara nära någons arbetsplats. Något med rummet och blekheten, lite som att färgen spolats bort.”

”Sen tycker jag att han har väldigt fina kvinnoporträtt, det är inte kvinnor som är för någon annans blick. Det är kvinnor som känner stark sorg och smärta.”

Utställningen ”Skendöd” består av en serie verk placerade runt om och utanför ateljén. Bland annat hänger handfärgade mohairskulpturer i det stora huvudrummet. Centralt i Bella Runes konstnärskap är tråden.

”Det finns en provokation i att kalla något för skulptur som inte bär något annat än luft”, säger Bella Rune.

”Jag har intresserat mig för skillnader och likheter i Carl Eldhs och min skulpturala produktion. Tittar på saker som har att göra med fysikalitet och stämning och kropp. Jag har försökt sätta våra praktiker med varandra och se vad som händer.”

Ett annat verk utgår från en arm i Carl Eldhs ”Strindbergsmonument”, som Bella Rune har skannat, 3D- printat i miniatyrformat i flera exemplar och sammanlänkats i ett system av trådar.

”Många av verken är skulptur som är i spänning och inte är statiskt. Jag har velat hitta ett läge som befinner sig någonstans mellan rörelse och stillhet.”

Utställningen har producerats med stöd av Kulturrådet, Pontus Bonnier, Barbro Osher Pro Suecia Foundation, Kungliga Patriotiska Sällskapet, Galleri Magnus Karlsson och Stockholms stad.

 

 

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?