1515
Annons

”Skulle personligen inte åka med ett pendeltåg som saknar tågvärd”

SL:s beslut att byta ut tågvärdarna på pendeltågen till kameror har upprört många –både tågvärdar och lokförare – som ser stora säkerhetsrisker. ”Personligen skulle jag aldrig åka pendeltåg om det bara var en lokförare i tjänst ombord, lika lite som jag skulle flyga med ett bolag som bara hade pilot och ingen kabinpersonal”, säger en tågvärd som vill vara anonym till Dagens Industri.

Stora risker med att tågvärdarna ryker, menar flera tågvärdar som Di pratat med.
Stora risker med att tågvärdarna ryker, menar flera tågvärdar som Di pratat med.Foto:MTR

350 personer påverkas av den förändring som SL gick ut med förra veckan. Tågvärdarna ska bort och kameror ska installeras i deras ställe, och ge klartecken när pendeltågen kan avgå. Samtliga värdar är garanterade nya jobb inom MTR-koncernen. Åtgärderna ska spara SL 100 miljoner kronor årligen. Men enligt flera tågvärdar och lokförare är det på bekostnad av dels lokförarnas egen arbetsmiljö och säkerhet samt passagerarnas resemiljö och trygghet. Den beskrivning som SL och dess ordförande Kristoffer Tamsons (M) gett av tågvärdarnas faktiska arbete är direkt felaktig, menar flera av de personer som Di varit i kontakt med.

”Det är den huvudsakliga uppgiften men därutöver finns det också vissa uppgifter som utrop, trafikinformation och att också rondera vagnar och kanske plocka tidningar och småskräp och andra saker. Men det kommer att göras insatser som fångar upp de uppgifterna på ett tryggt och tillfredsställande sätt”, sade Tamson i en intervju förra veckan.

När tågvärdarna själva beskriver sitt arbete är listan desto mer utförlig.  Utöver att skicka iväg tåget när det är dags så ingår det i tågvärdarnas jobb att svara på frågor om bland annat vart tåget går, vilken station/linje resenärer ska till, var deras anslutningar avgår samt Informera om både planerade och plötsliga trafikförändringar.   De ska också se till att resenärer kommer av och på tågen på ett tryggt sätt, de hjälper resenärer i rullstol med ramp så de kommer på och av och gör efterkontroller för att se till att ingen på plattformen ”visar en särskild reaktion”. Det kan till exempel vara en förälder som inte fått med sitt barn av tåget eller tvärtom.

Kvällstid och under helgen är det extra viktigt att hålla koll på situationen ombord tågen via övervakningskameror och tillkalla ordningsvakter eller polis vid ordningsstörningar och ambulans vid sjukdomsfall.

”Jag har kollegor som med fara för sin egen säkerhet stoppat misshandel ombord för att polis var långt bort. Själv har jag fått tag i en koppelåkande tonårspojke som inte förstod allvaret och hur farligt det är förrän jag såg till att ordningsvakter kom till platsen och att hans föräldrar kontaktades.”

Värden ska också se till att väcka sovande resenärer så att de kommer fram dit de ska, och inte hamnar på en övergiven slutstation mitt i natten och att ingen är kvar ombord när tågen tas ur trafik. De ska också se till att syna tågens insida i samband med detta.

”Vid behov stänger vi av vagndelar och rapporterar in att akutstäd behövs när exempelvis överförfriskade resenärer gjort att det hamnat kroppsvätskor ute i tåget.” 

”Är tåget långt tar vi varsin enhet och visar sedan klart till varandra. Det här är viktigt för att säkerställa att kollegan inte är kvar ombord för att hen blivit attackerad av en kvarvarande passagerare. Det heter i dag att ordningsvakter ska vara på plats när tågen tas ur trafik på nätterna för att vara oss behjälpliga men enligt min erfarenhet är det undantag snarare än regel.”

Tågvärdarna ska också stänga av eller återställa dörrar som gått sönder.

”Är tåget långt och dörren längst bak går sönder behöver tågvärden gå 100 meter för att stänga av den och sedan kan tåget rulla igen. Ska lokföraren göra det ensam behöver hen gå 400 meter och minuterna tickar på fort. Från 3 minuters försening riskerar MTR att få böter från SL”, säger en tågvärd.

Tågvärdarna ser att det nya systemet innebär att servicen för de som har svårt att ta sig på tåget på egen hand blir betydligt sämre. I dag kan tågvärdarna hjälpa de som är i behov av rampservice att snabbt komma på tåget. Enligt SL ska detta nu skötas av spärrvakterna, som enligt de tågvärdar Di varit i kontakt med behöver ringa in en ersättare för att få lämna kuren för att gå på exempelvis toaletten. 

”Jag svårt att se hur det skulle gå till utan att de som är i behov av rampservice skulle behöva planera sin resa med oss på ett sätt de inte behöver göra i dag, på ett sätt det aldrig skulle krävas av någon som kan kliva av och på själv. Vi har också många obemannade stationer där det inte finns någon att hjälpa dem.”

Detta ska det senare skrivas avvikelserapporter om liksom om förseningar, rampservice, ordningsstörningar, skadegörelse och saker ur funktion ombord. 

Ovan beskrivna händelser hör, enligt tågvärdarna själva, till vardagen. Vid incidenter som är mer ovanliga blir behovet av information extra viktigt, och det finns rutiner för hur denna ska förmedlas, och hur ofta. Den arbetsuppgiften kommer nu istället att hamna på lokföraren.

”Resenärer blir väldigt snabbt stressade och oroliga och om ingen information gått ut på ett tag är risken överhängande att de nödöppnar en dörr och tar sig fram till fots istället. Att göra det är förstås förenat med livsfara – bara för att ett tåg står stilla betyder inte det att resten av trafiken inte fortfarande är igång. ”, säger en värd och fortsätter:

”Vikten av att få ut information till resenärerna kan jag inte överdriva, att resenärer nödöppnar dörrar och går iväg när de inte får information är inte något hypotetiskt - det har hänt massor av gånger.”

Vid riktigt allvarliga händelser som till exempel en brand eller en olycka har det enligt en av tågvärdarna hänt att lokföraren blivit chockad så att hen inte klarat av att utföra sina uppgifter. Tågvärden ombord har då kunnat ta över. Här inkluderas exempelvis att se till att all trafik på spåret stoppas. 

”Tågvärden blir givetvis också chockad vid olyckshändelser men vi slipper i alla fall se en person hoppa framför tåget eller bli påkörd på grund av att hen är ute och går i spårområdet.”

Det kan också uppstå situationer när lokföraren själv råkar ut för en olycka eller plötsligt sjuk.

”Sjukdomsfall kan ju även drabba personalen och ett exempel är en lokförare som hastigt blev dålig mellan två stationer som ligger långt ifrån varandra. När föraren kollapsade släpptes dödmansgreppet och tåget tvärnitade. Det var tågvärden som fick ringa ambulans, ringa trafikledningen, springa och möta ambulansen som hade svårt att hitta fram på grund av att det inte fanns någon specifik adress, informera passagerarna om vad som hänt och stanna kvar på tåget i över en timme tills jourpersonal kom fram till platsen.”

Mats Johannesson, vd för MTR Pendeltågen, säger att man nu kommer att fortsätta planera i detalj hur man utöver den tekniska lösningen ska fördela tågvärdens nuvarande ansvar i samband med den kommande implementeringen.

”När vi nu installerar teknik som är beprövad på andra håll i världen så är det bland annat den här typen av situationer vi ska jobba igenom med skyddsombud, fack och medarbetare för att skapa den bästa lösningen utifrån just våra förutsättningar och med stöd av de riskanalyser som redan är gjorda. Vi behöver jobba på ett nytt sätt. Men både trygghets och säkerhetsfrågorna kommer fortsatt att vara prio ett”, säger han och fortsätter:

”Utifrån mitt perspektiv så kommer det, när vi har alla de nya processer, rutiner och ansvarsfördelning på plats, vara lika tryggt och säkert att åka pendeltåg i framtiden som det är nu.”

 

 

 

 

Innehåll från SEK Svensk ElstandardAnnons

Bakom kulisserna i det uppkopplade samhället

Thomas Korssell, vd på SEK Svensk Elstandard.
Thomas Korssell, vd på SEK Svensk Elstandard.

Framtidens standardisering stavas elbilar och smarta kläder. Den fossilfria omställningen väntar runt hörnet – och det är standarder som gör den möjlig.

 – Vi kommer prata betydligt mer om standarder i framtiden. Det blir ännu viktigare när vi ska ställa om till solceller, vindkraft och batterier, säger Thomas Korssell, vd på SEK Svensk Elstandard.

Alla kommer i kontakt med standarder – men få vet om det. Idag tar vi knappar, larmsystem, automatiska belysningssystem och självkörande vattenspridare för givet. Enligt Thomas Korssell är det tack vare standarder vi kan göra det.

– Det finns en anledning till att du kan starta din elvisp hemma när du sitter i bilen och ha sockerkakan färdig när du kommer hem, skrattar han.

Ett ännu mer uppkopplat samhälle

Enligt Thomas Korssell behöver inte alla förstå de bakomliggande orsakerna till varför saker fungerar som de gör, eftersom han tror att standarder i framtiden allt mer kommer paketeras som färdiga lösningar.

– Snart kommer fler vara sina egna elproducenter, utan att man för den sakens skull måste vara en expert i frågan. Produkterna och tjänsterna räknar exempelvis ut energianvändning, energislag och vädertecken – för att man enklare ska kunna optimera sin egen energiförbrukning, säger han.

Vidare menar Thomas Korssell att bilpooler och laddstationer i förlängningen är standarder. Likaså smarta klockor och andra ”wearables”. Det finns många faktorer som spelar in för att olika smarta system ska kunna kommunicera med varandra – allt från cybersäkerhet till funktion och design.

– Man kan säga att standarder egentligen är tekniska regler för samverkan – både mellan varandra och i olika system. Men det är nog lite enklare att förklara det som anledningen till att man kan fjärrstyra sitt sockerkaksbak, säger Thomas Korssell.

Läs det senaste från SEK Svensk Elstandard här.  

Högaktuellt engagemang

Även om inte alla behöver förstå de bakomliggande principerna, är det desto viktigare att engagera sig tidigt i standardiseringsarbetet om man arbetar i branschen. För att Sverige ska kunna fortsätta vara ett framgångsrikt innovationsland krävs det att man har koll på omvärlden så att man kan attrahera rätt sorts kompetens.

– Dessutom skapar det förutsättningar för ett stort nätverk, som i sin tur leder till en bättre förståelse för energisituationen i världen.

Nyfiken på att påverka elstandarder? Anmäl dig här.  

Fakta:
SEK Svensk Elstandard är en ideell organisation, utsedd av regeringen att ansvara för all elektroteknisk standardisering i Sverige. SEK är svensk nationalkommitté i IEC och alla svenska företag, myndigheter, organisationer, högskolor och universitet kan delta i standardiseringsarbetet.

Besök SEK Svensk Elstandards hemsida.  

Mer från SEK Svensk Elstandard

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SEK Svensk Elstandard och ej en artikel av Dagens industri

Regeringen vill slopa höjd bränsleskatt

Finansminister Mikael Damberg (S).
Finansminister Mikael Damberg (S).Foto:TT

Sverige går mot kärvare ekonomiska tider och då är det inte läge med höjda skatter, säger finansminister Mikael Damberg (S) till TV4 och föreslår därför att den inflationsstyrda höjningen av drivmedelsskatten ska stoppas tillfälligt.

”Det är inte rimligt med de höga bensin- och dieselpriserna att vi då automatiskt skulle få en skattehöjning vid årsskiftet, det tycker inte jag är rätt politik i det här skede”, säger Damberg till kanalen.

Regeringen har tidigare gått fram med förslaget om att pausa uppräkningen av reduktionsplikten för bensin och diesel för 2023.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera