ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Tema: Digitalisering

Skräddarsyr kläder med egenutvecklad algoritm

  • HÅLLER MÅTTET. Bobby Östberg driver startupen Zyseme som erbjuder individuella måttbeställda kläder.

Hans lillebror Niklas Östberg har redan förändrat hur vi handlar mat med sitt Delivery Hero - och har blivit miljardär på kuppen. 

Nu vill Bobby Östberg förändra hur vi köper kläder, och samtidigt reducera modeindustrins massiva överproduktion.

Uppvuxen i en småföretagarfamilj i Skinnskatteberg i djupaste Bergslagen gjorde han snabb karriär som managementkonsult. Men efter ett antal år på McKinsey i New York längtade Bobby Östberg hem till Europa igen och hamnade då i Berlin. Där har han nu byggt upp Zyseme, en startup som genom att koppla ihop slutkonsument direkt med produktion kan erbjuda individualiserade plagg.

”Vi har en algoritm där vi kan ställa ett antal frågor som beräknar en helt individuell storlek. När det är gjort kan vi skicka all information till produktionen”, förklarar Bobby Östberg. 

Frågorna som matas in i algoritmen är sådant som längd, vikt, olika typer av aktiviteter som hur ofta man går på gymet, några frågor om hur man ser på sig själv som ‘smala eller breda axlar’. Baserat på det kan Zyseme beräkna helt individuella mått. Dessutom kan kunden medskapa och även ändra stil som krage, manschetter och så vidare. 

Zyseme har börjat med herrskjortor och har i dag samarbete med H&M Lab i Tyskland samt med tyska butikskedjan Hirmer tillsammans med svenska, EQT-ägda skjorttillverkaren Eton. 

”Men vi kommer att gå in i alla olika produktkategorier. Vi tittar på alla basicprodukter som t-shirts, sweatshirts, byxor, jackor. Vi ser också stor potential för damkläder. Det är ett lite annat köpbeteende där så vi måste se till att samla in rätt information från slutkund så att det får den produkt de önskar.”

När kunden slutför köpet skickas ordern via Zyseme rakt in i skärmaskinen i produktionsledet som gör att man i princip får samma effektivitet och kostnad som när man gör en standardprodukt, enligt Bobby Östberg. I H&M-samarbetet produceras de Zyseme-personaliserade skjortorna i Turkiet vilket också minskar transportkostnad och leveranstid.

”Vi har sett en väldigt hög kundnöjdhet och låg returkvot, ensiffrig att jämföra med mellan 30 och 50 procent inom klädhandeln online generellt.”

En stor hållbarhetsvinst med andra ord där mängden returer inom e-handeln i dag innebär mycket onödig frakt.

Men den största miljövinsten finns i möjligheten att reducera överproduktionen i modeindustrin, menar Bobby Östberg. 

”Många uppskattningar pratar om mellan 30 och 40 procent överproduktion i klädbranschen. Och när omkring 8 procent av världens koldioxidutsläpp kommer från klädindustrin betyder det att 2-3 procent kommer från kläder som ingen vill ha, som produceras helt i onödan.”

Men det vill alltså Zyseme lösa genom att gå från massproduktion till efterfrågeproduktion.  

”Alla stora klädbolag och varumärken idag pratar om hur man kan förbättra produkten i sig. Tidigare har man försökt förbättra och individualisera marknadsföring och kundupplevelse. Ingen har ändrat produkten, men vi tror att tiden nu är inne för det.”

Amerikanska Levi Strauss är ett av företagen som redan hakat på trenden med ”direkt till konsument” och personaliserade plagg. ”Om tio år har vi inga storlekar längre”, spådde jeansjättens vd Chip Bergh i en intervju med CNBC nyligen.

”Det är absolut en megatrend. Det drivs också av att det äntligen börjar pratas om hållbarhet i branschen och vi ser en extrem effekt där från konsumenthåll men också snart, misstänker jag, från legalt håll. Jag tror att det kan komma någon form av skattesatser för överproduktion eller någon form av bestraffning för att man överproducerar som idag”, säger Bobby Östberg.

Samtidigt som han nu vill förändra hur vi i dag säljer och köper kläder har hans lillebror Niklas redan förändrat hur vi handlar mat med sitt Delivery Hero, det tyska mathandelsföretaget som gjort honom till miljardär. 

”Vi pratar såklart regelbundet och han är med och ger råd och hjälper till. Det är en otrolig resurs att ha”, erkänner Bobby Östberg. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer