Skräcksiffror ger nya jobb i säkerhetsbranschen

Inte ens säkerhetsbranschen går säker i coronakaoset. Behovet av ordningsvakter är obefintligt när samhället i princip står stilla och alla sitter hemma. Men nu får svarta siffror företagen att på ljusare tider.

Foto:TT

Säkerhetsbranschen är normalt relativt okänslig för konjunktursvängningar. Coronakrisen bjuder dock på speciella utmaningar även för säkerhetsföretagen. Nedstängningen av det mesta i eventväg som idrottsevenemang, konserter och sedan en tid tillbaka även alkoholstopp på krogarna efter klockan 22 minskar drastiskt efterfrågan på ordningsvakter. Allra tuffast är det dock för säkerhetsföretagen med exponering mot flygplatser där verksamheten rasat med 80-90 procent.

Branschorganisationen Säkerhetsföretagens konjunkturbarometer för november visar dock på en starkare positiv tro på framtiden. Konfidensindikatorn för november visar nu ett värde på +51 vilket är en fortsatt klättring från -13 som uppmättes i juni månads barometer.

”Trots inbromsningar i flyg och event så visar säkerhetsföretagen optimism. Hela 73 procent av företagen bedömer att efterfrågan kommer att öka på sex månaders sikt”, säger Li Jansson, branschchef för Säkerhetsföretagen.

Li Jansson, branschchef för Säkerhetsföretagen.
Li Jansson, branschchef för Säkerhetsföretagen.

Konjunkturbarometern visar också att hälften av säkerhetsföretagen bedömer att antalet anställda kommer att öka de kommande tre månaderna. Lika många, 49 procent av företagen, bedömer att efterfrågan på företagets tjänster ökar inom tre månader. 14 procent av säkerhetsföretagen tror dock inte att botten är nådd utan ser en fortsatt kommande nedgång i efterfrågan.

Att branschen ser förutsättningar för fortsatt god underliggande tillväxt kan kopplas till resultaten i Nationella trygghetsundersökningen, NTU, som frågar allmänheten om deras utsatthet för brott. Den senaste NTU visar exempelvis att var tredje kvinna i Sverige mycket ofta eller ganska ofta väljer en annan väg eller annat färdsätt på grund av oron för att utsättas för brott.

”Vi är särskilt oroade för de regionala siffrorna här, som snabbt försämras för kvinnor i historiskt trygga områden. Det visar att vi inte bara ska fokusera på socialt utsatta områden, utan att kvinnors trygghet måste säkras i hela Sverige”, kommenterar Li Jansson som vill se betydligt fler initiativ för att komma till rätta med den ökande upplevda otryggheten i samhället.

”Inför en statlig trygghetsmiljard för lokala trygghetsinvesteringar för att minska trygghetsklyftorna i landet. Säkerställ att lokalt anlitade ordningsvakter upphandlas med fokus på kvalitet och inte lägsta pris i upphandling av säkerhet. Dessutom måste samverkan stärkas mellan polis och säkerhetsföretag i hela landet”, menar Li Jansson.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?