1515
Annons

Skolbarn sprider värmländska kryddor över landet

KIL. De värmländska kryddblandningarna sprider sig över landet – med stor hjälp av skolklasser och föreningar. Nya satsningar har fått familjeföretaget Smaklöken att växa i allt snabbare takt.

Ebba Holt klev in på heltid i familjens bolag 2021.
Ebba Holt klev in på heltid i familjens bolag 2021.Foto:Ida Thunberg

Två generationer kryddföretagare visar runt i Smaklökens lokaler i Kil. Det doftar peppar, timjan, vitlök, chili, citron och mycket annat, vilket familjen Holt själva knappt tänker på längre. De har vant sig efter 20 år med kryddor som sin vardag.

Påfyllningsmaskinen jobbar på, denna förmiddag är det chilipeppar som i snabb takt fylls i glasburkarna som har placerats på det löpande bandet. Numera säljs ungefär hälften av kryddblandningarna via webshoppen och konceptet Klasspengar, där skolklasser och föreningar säljer Smaklökens produkter för att kunna finansiera sina klassresor och andra mål. Andra hälften av bolagets omsättning är från butiker och grossister i Sverige och Norge.

Familjen Holt grundade företaget 1997, först med lite annan inriktning men när Per Holt besökte en marknad där han köpte med sig kryddor hem väcktes en ny idé.

”Jag tyckte det var intressant att det skilde så mycket i både smak och pris från de vanliga kryddorna man köpte i matbutiken, och då började vi i familjen att prata om att börja ta fram egna kryddblandningar”, säger Per Holt, som tidigare hade rest mycket i Kina och handlat med kläder.

”Jag har stor vana vid att leta upp och jobba tillsammans med bra fabriker, och så blev det nu också. Vi började köpa kryddor från Asien och olika länder i Europa och skapade egna blandningar här i Kil”, säger Per Holt.

”Vi använder bara rena kryddor. Kvaliteten är A och O.”

Från början var det han och sonen Jonas Holt som jobbade i bolaget. De byggde en egen maskin för att fylla på kryddorna i burkar.

”Det var väldigt hemmagjort de första åren. Vi skruvade på korkarna själva och satte även på etiketterna för hand”, säger Jonas Holt.

”Det var många hundår i början. Men vi hade alltid på känn att det var en bra grej vi hade börjat med.”

Ebba, Per och Jonas Holt.
Ebba, Per och Jonas Holt.Foto:Ida Thunberg

Smaklöken växte sedan successivt under åren. 2017 nådde man en ny milstolpe.

”Det började med att vi skulle anordna en försäljning i sonens fotbollslag för att få in pengar till laget. Alla var lite trötta på att det alltid var samma saker som fanns att välja på, och då kom jag på att kryddor kanske kunde vara något”, säger Jonas Holt.

Smaklöken tog fram en förpackning med tre kryddblandningar i. Försäljningen gick bra och familjen började utveckla konceptet som döptes till Klasspengar.

Jonas syster Ebba Holt bodde då i Berlin, och var utbildad grafisk designer. Hon blev involverad i arbetet med det nya i familjeföretaget, och en hemsida växte fram.

”Det var mest kostnader de första åren men vi märkte att det fanns ett intresse därute”, säger Jonas Holt.

Familjen Holt började satsa på att ta fram en rad olika presentförpackningar med olika kryddblandningar. Nu har utbudet även kompletterats med olivoljor och grillsåser.

En webshop för privatpersoner byggdes också upp, något som skulle visa sig vara ett lyckokast när pandemin strax därefter drog in.

”Folk blev mer intresserade av att laga god mat hemma och det gynnade oss. Handeln mot privatpersoner ökade. Och följden av det blev så småningom att vi fick mer förfrågningar från butiker som ville börja sälja våra produkter, eftersom kunder nu hade börjat få kännedom om oss och testat våra kryddor genom föreningarnas försäljningar eller att de handlat i vår webshop”, säger Ebba Holt.

”Vi tycker det är särskilt roligt att nå ut till specialbutiker, som lanthandlar, gårdsbutiker, delikatessbutiker och liknande. Det är jätteroligt att se att vi har börjat skapa en ny nisch.”

Per Holt konstaterar att det har krävts en hel del investeringar de senaste åren, framför allt i teknik och digitala lösningar.

”Men vi ser också att det lönar sig. Det senaste året har vi ökat med 45 procent, på samma lokalyta och med befintlig personal.”

Sedan 2021 har Ebba Holt jobbat heltid i familjeföretaget, och har återvänt från Berlin hem till Värmland.

”Vi tre har blivit en bra blandning genom våra olika kompetenser och erfarenheter. Jag sköter om allt som har med varumärket att göra, jobbar med det visuella som etiketter, kataloger och hemsida, och sköter sociala medier”, säger hon.

Jonas Holt har huvudansvaret för Klasspengar, där klasser och föreningar över hela Sverige i dag säljer Smaklökens produkter. Per Holt driver mycket av det administrativa i Smaklöken med inköp och kundkontakter. Diskussioner och bollande sker ofta och gärna mellan alla tre i familjen.

”Det är tre starka viljor när vi sätter igång”, säger Ebba Holt leende.

”Men vi brukar hitta fram till bra lösningar tillsammans, även om det kan ta ett tag. Det är roligt att göra det här ihop som en familj.”

Larm: Torsken hotad efter gasutsläppen

Torskens välmående hotas – efter att de ryska gasledningarna Nord Stream 1 och 2 konstaterats ha sprungit läck i Östersjön.

Den redan hotade fisken parar sig i djupet utanför Bornholm. Nu hotas ekosystemet och torskbeståndet riskerar sjunka, rapporterar SVT Nyheter Skåne.

”Just torsken är skör som population och den här stressen känns inte bra”, säger Josefine Larsson på Marint Centrum i Simrishamn till SVT.

Det är i nuläget svårt att veta exakt hur torsken drabbas efter läckorna. Även andra organismer kan fara illa efter utsläppen, även de på havsbotten som fungerar som föda för fisken.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera