1515

Skogsbolagen täljer guld ur megatrenderna i pandemins spår

Svensk basindustri går inte bara starkt utan till stora delar stärkt genom krisen. 

En rad av de globala megatrender som nu accelererar i coronapandemins spår gynnar såväl skogen som gruvorna.

Foto:Ronny Karlsson
Helene Biström, försäljningsdirektör Billerud Korsnäs.
Helene Biström, försäljningsdirektör Billerud Korsnäs.Foto:Oskar Omne

”Vi i Billerud Korsnäs BILL -1,54% Dagens utveckling har klarat oss riktigt bra, både med att skydda våra medarbetare och skydda våra verksamheter och de finansiella effekterna har varit begränsade”, konstaterar Helene Biström, bolagets försäljningsdirektör.

”Vi tror säkert att den långsiktiga efterfrågan på fiberbaserade material kommer att hålla i sig”, fortsätter hon.

Mycket talar för det. Efterfrågan på hygien- och skyddutrustning kommer att vara fortsatt hög, och även här är en ersättningsprocess igång från plast till fiberbaserade lösningar.

En studie som i somras publicerades i den vetenskapliga tidskriften Science uppskattar att vi kommer att ha tre gånger så mycket plastskräp i våra hav om 20 år såvida vi inte drastiskt förändrar dagens konsumtion. 

Under de gångna månadernas pandemi har man också i många delar av världen fått bevittna en snabb ökning av denna plastnedskräpning i form av smittskyddsartiklar som plasthandskar och munskydd men också från ökningen av snabbmatsförpackningar.

Problemet med plastavfallet kom i skymundan eftersom det i pandemin sattes fokus på hygienfördelarna med engångsplast, konstaterar investmentbanken HSBC i en färsk analyskommentar, men menar också att det finns bevis på förnyat fokus från företag och länder när raderna av stödpolitiska åtgärder tillkännagivits. 

”Vi tror inte att pandemin har försvagat regeringarnas och företagens ambitioner att minska avfall och engångsplast” skriver även UBS i en färsk analys. Investmentbanken uppskattar marknadspotentialen för konverterade produkter plast-till-papper i Europa till drygt 80 miljarder kronor de kommande tio åren.

EU har också under sommaren föreslagit en gemensam plastskatt. Den nya EU-plastskatten är dock inte enbart av godo för skogsindustrin. Även fiberbaserade engångsartiklar föreslås nämligen få en saftig skatt. För plastmuggar innebär förslaget 5 kronor i skatt per mugg och för pappersmuggar med en barriär i plast 3 kronor i skatt per mugg.

”Vi siktar ju på att ha helt biobaserade barriärer. Det är en väldigt viktig fråga för både oss och våra kunder. Men jag vågar inte lova när vi är där”, kommenterar Helene Biström på Billerud Korsnäs.

Där funderar man nu också mycket på vad som kommer att bli det nya normala.

”Vad kommer att förändras efter pandemin i termer av konsumtionsmönster? Vad händer för oss om vi går mycket mer mot e-handel och mindre retail? Hur kommer ändrade resvanor och mötesrutiner att slå?”

Att ökad e-handel också gynnar skogsindustrins förpackningsaktörer står klart enär den är mer ”kartongintensiv” och innebär sju gånger mer korrugerat kartongmaterial per dollar försäljning jämfört med traditionell detaljhandelsförsäljning, enligt Fastmarkets RISI, ett skogsindustrianalysföretag.

Under sommaren har vi också sett hur såväl priset på skogsfastigheter som priset på sågade trävaror har utvecklats starkt.

Men allt är inte guld och gröna skogar för industrin. För de bolag som är mer inriktade på tidnings- och grafiskt papper ser det betydligt mörkare ut. Här bjuder två av de mest kraftfullt accelererande trenderna under pandemin på motvind. Dels den ökande digitaliseringen som inte minst ytterligare ökat mediekonsumtionen online, även hos den äldre nu isolerade befolkningen, till nackdel för papperstidningar. Distans- och hemarbetstrenden å sin sida innebär ytterligare ett stort steg mot det papperslösa kontoret och ytterligare minskad efterfrågan på grafiskt papper. 

Det har redan satt sina spår i den svenska industrin i och med SCA SCA B -2,07% Dagens utveckling :s beslut häromveckan att helt lägga ner produktionen av tryckpapper sedan efterfrågan rasat 30-40 procent under coronapandemin. Men, då storsatsar bolaget i stället på utbyggd massaproduktion där efterfrågan är stor för just kartong- och hygienprodukter.'

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?