Annons

Skistars vd: Vi ska bygga ett helt nytt affärsben

Skidturismbolaget Skistar avslutade det coronatyngda räkenskapsåret 2019/2020 starkt, trots det föreslår styrelsen ingen utdelning för året. Bolaget lanserade nyligen ett nytt sommarkoncept som enligt vd:n Stefan Sjöstrand har stor potential. 

”Vi ser en möjlighet för oss att bygga ett helt nytt affärsben på Skistar”, säger han.

Skistars vd Stefan Sjöstrand.
Skistars vd Stefan Sjöstrand.Foto:Jack Mikrut

Det fjärde kvartalet – som omfattar perioden juni-augusti i bolagets brutna räkenskapsår – påverkades inledningsvis av Folkhälsomyndighetens avrådan från icke-nödvändiga resor inom Sverige, som hävdes den 13 juni. 

”Juni blev därför en väldigt svag månad. Däremot såg vi hög aktivitet på våra destinationer i juli då intresset för att semestra på hemmaplan i Sverige och Norge peakade”, summerar vd:n Stefan Sjöstrand kvartalet. 

Skidturismbolaget redovisar ett resultat efter skatt på minus 101 miljoner kronor för det fjärde kvartalet, att jämföra med minus 206 Mkr för samma period ifjol. 

Styrelsen föreslår att ingen utdelning lämnas för året. I rapporten skriver bolaget att det är mot bakgrund av coronavirusutbrottets finansiella påverkan och osäkerheten framgent. Föregående räkenskapsår lämnade Skistar SKIS B -6,31% Dagens utveckling en utdelning på 3,50 kronor per aktie. 

”Det är ett bra beslut. Vi är i en investeringstung bransch och det här möjliggör för investeringar för nästa år. Samtidigt har vi tagit emot omställningsstöd och därmed kan vi inte lämna någon utdelning”, säger Stefan Sjöstrand.

Hade det varit möjligt för Skistar att betala tillbaka det erhållna stödet och sedan lämna en utdelning?
”Nu har styrelsen föreslagit det här för stämman och vi har inte haft någon annan diskussion.”

Under året har Skistar totalt erhållit omställningsstöd på 21 Mkr i Sverige samt permitteringsstöd och lägre arbetsgivaravgifter på 9 Mkr. I Norge har bolaget i sin tur erhållit stöd på 12 Mkr.

Stefan Sjöstrand säger att bolaget ser en stark efterfrågan inför vintersäsongen 2020/2021. Antalet bokade objektsnätter har ökat med tio procent jämfört med samma period året före. 

”Vi ser en väldigt stark efterfrågan i Sverige, men samtidigt större utmaningar i Norge med tanke på de stängda gränserna som råder för tillfället”, säger vd:n.

Skistar beslutade den 5 april, efter råd från Folkhälsomyndigheten, att stänga sina skidanläggningar i Sverige till följd av coronapandemin.

Smittspridningen har ökat tydligt i bland annat Stockholm den senaste tiden, och Skistar har enligt vd:n Stefan Sjöstrand vidtagit en rad åtgärder inför vintersäsongen.

”Vi känner oss trygga med de åtgärder vi har vidtagit lokalt på alla våra destinationer i samråd tillsammans med bland andra kommunen, vården, räddningstjänsten och näringen”, fortsätter han.

Skistar lanserade nyligen sitt sommarkoncept Sports & Adventures, något som Di tidigare rapporterat om. I ett första skede lanseras konceptet 2021 på Skistars anläggningar i Sälen, Åre och Trysil 

”Vi ser en möjlighet för oss att bygga ett helt nytt affärsben på Skistar. Våra anläggningar har egentligen inte nyttjats utöver vintersäsongen tidigare. Nu vill vi verkligen öppna upp för besökare året runt”, säger Stefan Sjöstrand.

Enligt vd:n säljer Skistar 500.000 objektsnätter per år – av dem är 25.000 på sommaren. Inom en treårsperiod är målsättningen att sälja 100.000 objektsnätter under sommarmånaderna.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?